Suun terveydenhuollon digitalisaatio Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Suun terveydenhuollon potilaille mahdollistetaan digitaalisten palveluiden käyttö. 

Toimintaympäristö

STM on linjannut, että Suomen terveydenhuoltojärjestelmän tulee edistää sote-palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta digitaalisten palveluiden kehittämisellä. Digitaalisten palvelujen kehittäminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä, jonka onnistumisen edellytyksenä ovat johdon sitoutuminen ja strategiset linjaukset. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa palvelun yhdenvertaisesti, sujuvasti, turvallisesti ja kustannusvaikuttavasti.

Digitaalisilla palveluilla pyritään edistämään hoitoon pääsyä. Sähköisiä palveluita kehitettäessä tulee huomioida erilaiset käyttäjäryhmät, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköisiä palvelukanavia. Palveluita tulee järjestää yhdenvertaisesti väestöryhmän erot huomioiden. Digitaalisten palveluiden kehittämisestä hyötyvät kaikki kansalaiset.

Soiten palvelustrategian tavoitteet:

  • Selkeät palvelukokonaisuudet
  • Monipuolinen palvelutuottajaverkko
  • Joustavuus, oikea-aikaisuus sekä joustavat asiointikanavat
  • Hoitopolut ja -prosessit koko alueella yhteistyössä läpi organisaation
  • Digitaalisen asioinnin lisääminen
  • Ennaltaehkäisevät toimet ja jalkautuvat palvelut
  • Rohkeus, muutoshalukkuus, sitoutuminen ja yhteistyö
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Soiten suun terveydessä hoitoon pääsy on ollut haasteellista. Toimintamallin muutos linkittyy organisaation palvelustrategiaan erityisesti monipuolisen palveluverkon kehittäminen, sekä digitaalisen asioinnin lisääminen. Näillä strategisilla tavoitteilla halutaan parantaa sote-palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta digitaalisten palveluiden kehittämisellä. Digitaalisilla palveluilla on myös kustannusvaikutuksia talouteen. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas on palveluiden keskiössä. Asiakkaille halutaan tuottaa suun terveydenhuollon palveluita tasavertaisesti, asuinpaikasta riippumatta. Digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan matalan kynnyksen yhteydenotto. 

Ammattilaisille vapautuu työssä resurssia ja henkilöstön työhyvinvointi kohentuu, kun pystytään tarjoamaan hoitoa tehokkaammin. 

Organisaation tavoitteena on, että suun terveydenhuollon palvelualueella toiminta ja käytännöt yhtenäistyvät. Halutaan parantaa palveluiden saatavuutta.

Yhteiskunnallisesti ihmisten hyvinvointi ja terveys kohenee. Toiminnalla on myös taloudelliset vaikutukset yhteiskunnallisesti.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko on koostunut hankeryhmästä, ohjausryhmästä,. Ohjausryhmä on muodostanut suun terveydenhuollon johtoryhmän jäsenistä. Kehittäjäjoukko on kokoontunut joka toinen viikko säännöllisesti Teams-yhteyden välityksellä. Lisäksi ohjausryhmän osa jäsenistä on osallistunut sote-keskus hankejohtoryhmän palavereihin. 

Suun terveydenhuollon esihenkilöt, mitkä muodostavat osan suun th:n johtoryhmästä vastaavat myös suun terveydenhuollon palvelualueen toiminnasta. Johtoryhmän tehtävänä on tiedottaa koko suun terveydenhuollon henkilöstöä menossa olevasta kehitystyöstä ja sen vaiheista. Hanketyöntekijät ovat avain asemassa prosessien ideoinnissa ja kehittämisessä. Hanketyöntekijät ovat kehittämistyössä mukana. Lisäksi hankeryhmä on tehnyt yhteistyötä organisaation digitiimin ja potilasjärjestelmän sovellustuen kanssa.

Toimintaryhmän innostamiseksi pidetään yhteisiä palavereita säännöllisesti ja sovitusti. Palavereihin on valmistauduttu ennakkoon mm. asialistoilla, sekä edellisten palavereiden pöytäkirjoilla. Palavereiden alussa käydään läpi kehittämisen tavoitteet, sekä nykytilanne missä kehittämisen vaiheessa mennään. Kehittämisryhmän jäsenille jaetaan vastuutehtäviä ja niiden toteutumista seurataan palavereissa.

Suun terveydenhuollon alihankkeen ryhmän jäsenet osallistuvat monialaisiin organisaation yhteisiin hankepalavereihin, missä kehittämiskokonaisuuksia tarkastellaan monialaisesti. 

Tavoiteltu muutos

Digitaalisten palveluiden käyttöön ottoa ja kehittämistä suun terveydenhuollossa. Potilaiden on helppo lähestyä ja saada palveluita suun terveydenhuollossa asuinpaikasta tai iästään huolimatta yhdenvertaisesti. Digitaalisilla palveluilla vapautetaan kliinistä resurssia ja huonetilaa.

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan mm.

-digitaalisten palveluiden käyttömäärää kuukausitasolla

-digitaalisten palveluiden käyttöaste alueellisesti

-asiakkaiden palautteella. Esimerkiksi digipalveluiden käyttöön otossa lähetettävät asiakastyytyväisyys linkit, suullinen palaute.

Kriteerit ja indikaattorit: korkea käyttöaste ja positiivinen / negatiivinen asiakaspalaute.

Toteutussuunnitelma

Digitaalisen palvelun ideaa lähdetään työstämään yhteistyöllä organisaation digitiimin kanssa. Yhteistyössä on henkilöstöä, sekä esihenkilöstöä. Yhteistyöpalaverissa kerrotaan digipalvelun toiminnasta. Digitiimi luo tekniset mahdollisuudet suun terveydenhuollon tarpeisiin sopivaksi. Digitiimi ja potilastietojärjestelmä (sovellustuki) tekevät yhteistyötä varmistaen mm. tietoturva-asiat ja digipalvelun toimivuuden asiakas- ja henkilöstönäkökulmasta. 

Toivotusta digipalvelusta luodaan prosessikuvaus.

Käyttökoulutus osalle henkilöstöä, kuullaan henkilöstön näkemyksiä digipalveluiden toiminnallisesta prosesista, sekä sisällöstä. 

Testataan digikanavan toimivuutta organisaation sisällä. Tehdään tarvittavat muutokset ja arvioidaan prossin toimivuutta.

-Tehdään viestintään tiedote uudesta digitaalisesta toiminnosta asiakkaille / henkilöstölle.

-Tiedotetaan myös sosiaalisenmedian välityksellä. 

-Toimintamallin käyttöönotto. 

-Kerätään asiakas- sekä henkilöstöpalautetta. Toimintaa kehitetään palautteiden pohjalta.

-Toiminnan käyttöastetta seurataan ja raportoidaan suun terveydenhuollon ja organisaation johdolle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaalisten palveluiden käyttäjiä voivat olla kaikki Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, joilla on vahvan tunnistaumisen mahdollisuudet käytettävissä. 

Asiakkaita osallistetaan jakamalla tietoa uudesta palvelukanavasta ja opastamalla niiden käytössä. Osallistamiseen käytetään mediatiedotetta, sekä sosiaalista mediaa ja annetaan asiakkaalle mahdollisuus käyttää digitaalisia palveluita.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

-Yksi vuotiaiden etävastaanotto toiminnan kehittämisellä halutaan antaa perheille mahdollisuus osallistua etävastaanoton välityksellä ensimmäiseen lapsen suun terveydenhuollon ohjauskäyntiin, missä perhettä ohjeistetaan hyvään suun terveydenhuoltoon. Käynnin sisällöllä halutaan antaa informaatiota ja tukea lapsen suun terveyden hyvinvointiin, millä on vaikutusta läpi koko elämän. Samalla kartoitetaan myös koko perheen suun terveydenhuollon näkemystä kotihoidon tilanteesta.

-Dentview virtuaalikioskin avulla halutaan antaa yksilöllistä terveysneuvontaa suun hoidon osalta. Virtuaalikioski on älylaite, mistä potilas valitsee itselleen sopivan asiasisältöisen ohjelman oman suun terveydenhuoltoon, Dentview laite ohjaa käyttäjää vastausten perusteella valitussa ohjelmassa eteenpäin. Virtuaalikioskia voidaan käyttää kliinisen työn ja profylaktisen ohjauksen omahoidon tukena. Laitteen käyttö ei sido henkilökuntaa. Käyttäjäryhmä on laaja useiden eri ohjelmakieliversioiden ansiosta. Käytössä olevat kielivalinnat sovellukseen: suomi, ruotsi, englanti, venäjä, arabia, somalia.

Digitaalisten palveluiden kehittämiskokonaisuuteen tullaan lisäämään myös odottavan perheen etävastaanotto, mikä on hyvä jatkumo jo käytössä olevan 1-vuotiaiden etävastaanoton toiminnan käytölle.

 

Liitteet
Kuva
Potilas käyttämässä Dentview-laitetta
Ideointi

1- vuotiaiden etävastaanotolla halutaan antaa mahdollisuus vanhemmille osallistua paikasta riippumatta suun terveydenhuollon ensimmäiselle käynnille, mihin on myös molempien vanhempien helppo osallistua esim. työnpaikalta käsin. Etävastaanoton käyttöön otolla halutaan mahdollistaa rauhallinen ja turvallinen ympäristö 1vuotilaalle lapselle, sekä vanhemmille. 

-Dentview-virtuaalilaitteen toivotaan herättävän mielenkiintoa oman suun terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen. Laite antaa matalamman kynnyksen kertoa omista suun terveydenhuollon rutiineista ja toimista. Dentview-laitetta käytetään ammattilaisen työn tukena. Dentview laitteet on hankittu suun terveydenhuollon hankinta kahteen eri toimipisteeseen.

-Odottavien vanhempien etävastaanoton sisältö ohjaa odottavia perheitä terveisiin elämäntapoihin jo odotusvaiheessa.

Idean valinta

Etävastaanotto toiminnan aloittamiselle ja kehittämiselle valitsimme 1 vuotiaiden lasten etävastaanoton. Koemme, että perheillä on paremmat mahdollisuudet hakeutua etävastaanotto toiminnan kautta ensimmäiselle suun terveydenhuollon käynnille ja tässä huomioimme myös ettei lapsiperheiden tarvitse lähteä toimipisteisiin asioimaan, koska usein perheissä saattaa olla useampia pieniä lapsia, joiden mukaan ottaminen aiheuttaa perheissä haasteita arjen rutiineihin.

Idean testaus asiakkaalla

 Yksi vuotiaiden etävastaanottotoiminnan käynnistyessä asiakkaille lähetettiin sähköinen linkki asiakaspalautetta varten. Asiakasnäkökulmasta palaute uudesta digitaalisesta palvelusta oli pääosin positiivista. Asiakaspalaute linkin jakamista jatketaan edelleen ja toimintaa kehitetään tarvittaessa  palautteiden sisällön mukaan.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Suun terveydenhuollon palvelualueelle on hankittu kaksi Dentview-virtuaalikioskia, mitkä on sijoitettu kaupunkialueelle ja maakuntaan. Laitteen toimittajan kanssa on sopimus, että käyttäjäkokemusten perusteella laitetta kehitetään asiakas ystävällisemmäksi suun terveydenhuollon näkökulmasta. Laite ei vaadi henkilökuntaa, laitteelle on kuitenkin nimetty vastuuhenkilö, joka huolehtii laitteen käyttöominaisuuksien toimivuudesta.

Laite on otettu käyttöön 22.2.2022. Tämän jälkeen laitteeseen on tehty versiopäivitys keväällä 2023. Laitteen käyttöönotosta on informoitu suun terveydenhuollon henkilöstöä mm. suun terveydenhuollon yhteisessä palaverissa. Asiakastiedote on hoidettu sosiaalisen median kautta, lisäksi hoitolassa on julisteita, mitkä kertovat laitteen olemassa olosta. Mittareina laitteen käytölle on määritelty asiakaspalautteet, sekä laitevalmistajan toimittamat käyttöasteraportit. 

Kokeilun tavoitteet

Digitaalisaatiolla on hyödynnetty hankkimalla kaksi virtuaalikioskia, mitkä mahdollistaa uusien ennaltaehkäisevien työtapojen käytön vastaanotoilla ja vapauttavat hoitohenkilökunnan resurssia. 

Lifecare-etävastaanotto antaa vapauttaa työtiloja kliiniseen työhön. Taloudelliset hyödyt saavutetaan kustannustehokkaasti ajankäytön priorisoinnilla, missä esimerkiksi hoitohuoneiden välisiivouksilta säästytään. Etävastaanotto mahdollistaa useamman potilaan hoidon samassa ajassa. Etävastaanotto antaa myös tasapuolisen kohtaamisen koko hyvinvointialueen asukkaille, koska etävastaanottoa tekevät samat henkilöt. Asiakkaan näkökulmasta palvelu on helposti saavutettavissa. 

Ratkaisun perusidea

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto suun terveydenhuollossa. Digitalisaatio on uusi tapa toimia ja käyttäryhmäksi haluttiin valita 1-vuotiaiden lapsiperheet, joille ensimmäisen käynnin pääpainona on terveiden elämäntapojen ja suunhoidon tiedon jakaminen. Toimintamallin kehittämisen lähtökohtana mietittiin myös, että palvelu on helposti saatavilla ja lapsiperheillä on suurella todennäköisyydellä etävastaanottoon tarvittavat älypuhelimet ja vahvan tunnistautumisen tunnukset. 

Dentview-kioskin hankinnassa tavoitteena oli saada lapsille ja nuorille, sekä aikuisväestölle nykyaikaisin digitaalisin sovelluksin tärkeää suun terveydenhuollon omahoito ohjeistusta. Lapset ja nuoret ovat tottuneet käyttämään erilaisia peli- ja virtuaalisovelluksia ja tämän laitteen avulla haluttiin motivoida lasta saamaan terveystietoa laitteen avulla. Dentview-laite haluttiin henkiöstön antaman ennaltaehkäisevän informaation tueksi parantamaan väestön suun terveyttä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Dentview laitteen käyttöön henkilöstö opastaa vastaanottokäynnin jälkeen. Virtuaalikioskista maksetaan laitevuokraa ja saadaan säännöllisesti käyttöraportteja asiakasryhmittäin. 

Etävastaanotto toiminnan aloittamisen käytäntöön ottamisessa teimme yhteistyötä organisaation sisällä muun muassa digitiimin ja potilastietojärjestemän sovellustuen kanssa. Etävastaanotto toiminta on Lifecare potilastietojärjestelmän ominaisuuksia, joten tämä vaati henkiöstöltä koultusta. Alkuvaiheessa koulutettiin muutama hoitaja, jotka ovat keskittyneet etävastaanotto toiminnan kehittämiseen ja käyttöön ottoon. Asiakaspalautteille avattiin etävastaanotto toiminnan yhteyteen asiakaspalalutelinkki, mistä saamme asiakkaiden kokemuksia etävastaanottotoiminnasta. Toimintaa kehitetään asiakaspalautteidenkin perusteella. Etävastaanotosta on tullut jo vakiintunut toimintatapa. Käyttöaste on ollut korkeaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etävastaanottotoiminta vaatii hyvän yhteistyön it-yksikön ja digitaalisia palveluita tuottavan tiimin kanssa. Myös tietoturva-asiat on huomioitava. Etävastaanottoa suunniteltaessa kohderyhmäksi kannattaa miettiä ikäryhmää, joille digitaalisten palveluiden käyttö on arkipäivää ja asiakasryhmän asiasisältö on etävastaanottoon sopiva. Etävastaanotolle kannattaa rakentaa selkeä ja yhtenäinen käytössä oleva sisältö ja määritellä vastaanotto aika. Etävastaanottojen välille tulee varata siirtymäaikaa potilaiden välillä, millä varmistetaan rauhallinen ja asiakaslähtöinen kokemus etävastaanottoa käyttävälle asiakkaalle. Etävastaanotto on toiminut teknisesti hyvin, mutta haasteena on saattanut olla, että etävastaanoton asiakkaalla on ollut heikko nettiyhtys. Mikäli yhteysongelmia on ollut etävastaanottolinkin kautta on tilanne hoidettu normaalilla puhelinkeskustelulla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Dentview laitteisiin on saatu yhteistyössä laitteen toimittajan kanssa lisää parempia ominaisuuksia. Kehitysideoina on lähetty ruotsin kielen oikeellisuuden tarkistaminen, sekä oikomispotilaiden omahoidon osion päivittäminen. Laitteen toiminnot on päivitetty ja ammattihenkilöstöä on laitevalmistaja kuunnellut. Yhteistyö Dentview-laitetoimittajaan ollut säännöllistä. 

Etävastaanotto toiminta yksi vuotiaille on vakiintunutta ja tämä on vapauttanut hoitohuonetilaa. Asiakkaat ovat kokeneet, että heitä on huomioitu kiireisessä perheen arjessa. Kaikki perheet eivät kuitenkaan halua etävastaanottoa, vaan tulevat mielellään vastaanottokäynnille. Vastaanottokäyntejä on järjestetty asiakkaiden toiveista, tärkeimpänä asiana olemme kokeneet, että perhe saa suun terveyttä edistävän käynnin ja on tasavertaisessa asemassa palvelun suhteen.