Systeeminen ajattelu- ja toimintamalli Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeessa
Systeemisen ajattelu- ja toimintamallin kehittämisen tavoitteena on ollut se, että lastensuojelu systeemisten tiimien toiminta vakiintuu yhdenmukaisena ja kehittyy monitoimijaiseen suuntaan koko YTA-alueella ja tätä tukee alueellinen koordinaatio- ja kehittämisrakenne.
Systeemisen ajattelu- ja toimintamallin juurruttaminen lastensuojeluun on käynnistynyt vuodesta 2015 alkaen. Hankesuunnitelman laatimisen aikaan (2020) systeemistä toimintamallin käyttöönotto oli jo edennyt lastensuojelusta myös muihin palveluihin mm. perhesosiaalityöhön. Lastensuojelun haastavan työntekijätilanteen ja vaihtuvuuden vuoksi haluttiin, että systeemisen toimintamallin juurruttamista ja vakiinnuttamista jatkettaisiin Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeen resursseilla. Tavoitteena on ollut vahvistaa systeemiseen ajatteluun olennaisesti kuuluvia ulottuvuuksia eli monitoimijaisuutta ja asiakkaiden osallisuutta.
Systeemisen ajattelu- ja toimintatavan sekä lastensuojelun systeemisten tiimien työskentelyn vahvistamiseksi olemme olemme hankkeessa
- Kouluttaneet lastensuojelun tiimejä
- Kutsuneet koolle verkoston, joka voisi olla alku ja rakenne systeemiseen toimintamallin Etelä-Suomen yhteiselle kehittämis- ja koordinaatiotavalle
- Järjestäneet systeemisen mallin käyttöä ja osaamista vahvistavia työpajoja eri ammattiryhmille, kohdentuen erityisesti haastaviin asiakastilanteisiin
- Toteuttaneet jatkokoulutuskokonaisuuden systeemistä mallia käyttäville työntekijöille
- Organisoineet systeemisen mallin juurtumista tukevia kehittämistyöpajoja lastensuojelutiimeissä työskenteleville perheterapeuteille ja konsultoiville sosiaalityöntekijöille
- Järjestäneet yhteisiä foorumeita; joissa mahdollisuus oppia ja jakaa kokemuksia; vahvistetaan parhaiden käytäntöjen leviämistä koko YTA-alueella
Hankkeessa olemme vahvistaneet systeemistä ajattelutapaa ja lastensuojelun systeemistä toimintamallia monin eri keinoin, joita olisi hyödyllistä toteuttaa jatkossakin. Olemme
- Kouluttaneet lastensuojelun tiimejä. Hanketyöntekijät ovat järjestäneet tiimeille työpajoja systeemisyyttä tukevista teemoista.
- Kutsuneet koolle verkoston, joka voisi olla alku ja rakenne systeemiseen toimintamallin Etelä-Suomen yhteiselle kehittämis- ja koordinaatiotavalle (Syty-projektiryhmä)
- Järjestäneet systeemisen mallin käyttöä ja osaamista vahvistavia työpajoja eri ammattiryhmille, kohdentuen erityisesti haastaviin asiakastilanteisiin
- Toteuttaneet jatkokoulutuskokonaisuuden systeemistä mallia käyttäville työntekijöille
- Toteuttaneet jälkihuollon työntekijöille YTA-alueen yhteisen koulutuskokonaisuuden
- Organisoineet systeemisen mallin juurtumista tukevia kehittämistyöpajoja lastensuojelutiimeissä työskenteleville perheterapeuteille ja konsultoiville sosiaalityöntekijöille
- Järjestäneet yhteisiä foorumeita; joissa mahdollisuus oppia ja jakaa kokemuksia; vahvistetaan parhaiden käytäntöjen leviämistä koko YTA-alueella
Hankkeessa on ollut koko ajan mukana kokemusasiantuntijoita. Nuorten kanssa on pohdittu, mitä systeemisen toimintamallin kehittämisessä ja systeemisessä työskentelyssä olisi tärkeää pitää mielessä, jotta toimintatapa olisi asiakaslähtöinen.
Nuorten näkemysten mukaan systeemisessä työskentelyssä tulisi huomioida seuraavia seikkoja:
- Systeemisessä asiakastyössä tutustuminen ja suhteen luominen rauhassa on tärkeää. Kannattaa kertoa kuka olet ja miksi olet kiinnostunut lapsen asioista. Lapselle kannattaa kertoa henkilökohtaisempia (arkisia) asioita itsestä, sillä se rentouttaa tunnelmaa ja antaa lapselle tietoa. Mahdollisuus käydä läpi aikaisempia palveluja ja kokemuksia niistä sitouttaa uusiin. Tapaamisiin ja verkostoihin on valmistauduttava yhdessä.
-
Systeemisessä viikkokokouksessa on lapselle tärkeää luotettavien ihmisten kutsuminen paikalle. Ilman luottamusta lapsi ei välttämättä puhu mitään. Asiat, joista puhutaan ovat hyvin henkilökohtaisia, joten rakenne ja tarkoitus tärkeää avata huolellisesti. Kysytään onko ok? Havainnoidaan lapsen tunnetiloja. Kaikki eivät osaa sanoa ei.
-
Suhdeperustaisessa verkostotyössä lapset toivovat, että heitä uskotaan, eikä kyseenalaisteta sitä mitä lapsi kertoo. Lapsille tulee kertoa ymmärrettävällä tavalla, mitä seuraavaksi tapahtuu ja miksi. Lapsille on tärkeää tulla kohdatuksi myös neuvotteluiden ulkopuolella.
Kuulluksi tulemisen, tai tulematta jäämisen vaikutukset merkittäviä ja sillä on vaikutusta pitkään kaikkeen työhön, mitä lasten kanssa pyritään tekemään.
Liitteenä lisää tietoa lasten ja nuorten ajatuksista koskien systeemistä toimintamallia.