Tähtiryhmä - vanhemman ja lapsen yhteisiä ilon hetkiä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tähtiryhmässä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla tavoitellaan myönteistä kasvua vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksessa. Tallilla tehtyjen harjoitusten kautta autetaan perheitä löytämään omia vahvuuksiaan ja huomataan hyvä toisissamme yksilönä, perheenä ja ryhmänä.
Toimintamallin nimi
Tähtiryhmässä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla tavoitellaan myönteistä kasvua vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksessa. Tallilla tehtyjen harjoitusten kautta autetaan perheitä löytämään omia vahvuuksiaan ja huomataan hyvä toisissamme yksilönä, perheenä ja ryhmänä.
Tähtiryhmä on lapsen ja vanhemman vuorovaikutusta tukeva toimintamalli, jossa kauden aikana tavataan tallitympäristössä pienryhmässä kymmenen kertaa sosiaalipedagogisen hevostoiminnan periaatteita ja keinoja hyödyntäen. Ryhmän koko on maksimissaan neljä perhettä eli yhteensä kahdeksan henkeä. Toiminnassa pääpaino on lapsen ja vanhemman välisessä yhteissä toiminnassa, josta haetaan aktiivisesti hyviä puolia ja opetellaan antamaan myönteistä palautetta tukemaan vuorovaikutusta heidän välillään.
Vanhempi-lapsiryhmä kokoontuu arki-iltaisin kymmenen kertaa sekä syys- että kevätkaudella. Perheistä toimintaan osallistuu yksi vanhempi yhden lapsen kanssa. Ryhmämuotoinen toiminta antaa myös mahdollisuuden perheille vertaiskokemuksiin ja keskusteluun toisten vanhempien ja lasten kanssa. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tuo perheille tekemiseen myönteistä tunnistamista, jolloin perhe saa mahdollisuuden muuttaa toimintaansa myös kotiympäristössä.
Viikottainen hevostoimintakerta Tähtiryhmässä on rakennettu siten, että joka toimintakerralla sama yhtenäinen runko, jonka sisällä opitaan uutta yhdessä tehden sekä kerrataan edellisellä käynnillä opittua. Perheillä ei tarvitse olla aiempaa hevosko-kemusta. Ryhmässä on kaksi ohjaajaa ja toiminta suunnitellaan osallistujien henkilökohtaisten vahvuuksien mukaisesti. Toiminnan sisältö pidetään riittävän yksinkertaisena. Tämä on tärkeää siksi, että kaikilla perheillä ei ole aiempaa hevoskokemusta, jolloin kaikki tallilla tapahtuva toiminta on heille vierasta, käsitteistöä ja tallin arkirutiineja myöten. Toiminnan aikana tehdään tallilla harjoituksia sekä perinteisillä perhesosiaalityön keinoilla sekä hevostoiminnan keinoilla.
Tähtiryhmän kahden tunnin kestoisen toiminnan rakenne on kolmiosainen. Rauhoittumista ja keskittymistä vaativat osat kestävät sekä alussa että lopussa noin puoli tuntia ja näiden välillä toiminnallinen osuus kestää noin tunnin. Aloitus- ja lope-tusosioon sisältyy usein pieniä kirjallisia vanhemman ja lapsen yhteistä keskittymistä edellyttäviä harjoitteita. Perheet ja ohjaajat kokoontuvat joka kerta yhteiseen aloitukseen, jolloin käydään lävitse illan ohjelma toiminnanohjaustaulua hyödyntä-en. Toiminnassa seuraavaksi tehdään harjoituksia hevosten kanssa tai talliympäristöön liittyen. Lopuksi syödään iltapala ja käydään samalla illan tähtihetket, eli onnistumiset, yhdessä lävitse.
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön kenttä joutuu vastaamaan kasvaviin paineisiin lasten ja perheiden hyvinvointia tukien. Kuntien ja kuntayhtymien taloudelliset haasteet asettavat painetta tulostavoitteiden ja toiminnan arvojen näkyväksi tekemiseen. Samaan aikaan tällä hetkellä perheiden taakkaa ja kuormitusta lisäävät huolet terveydentilaan ja työntekemisen murrokseen liittyvät yhteiskunnalliset muutokset.
Palvelua tarjotaan avohuollon tukitoimena asiakkuudessa oleville perheille. Hevostoimintaa ehdotetaan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan toimesta perheelle, joka alkuinformaation perusteella voi itse päättää haluaako osallistua toimintaan. Mikäli perhe kiinnostuu asiasta, ottaa perhetyöntekijä/ spht-ohjaaja heihin vielä henkilökohtaisesti yhteyttä ennen toiminnan alkamista.
Käytännössä ryhmän koonti alkaa 1-2 kk ennen sovittua alkamisajankohtaa sekä syksyllä että keväällä. Perhetyöntekijä/spht-ohjaaja tiedottaa sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja perhetyöntekijöitä ryhmän alkamisesta henkilökohtaisesti sekä sähköpostitse. Sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien kautta tieto siirtyy perheille. Sosiaalityöntekijän kautta tieto osallistujista palaa takaisin toiminnan suunnittelijalle perhetyöhön. Lopuksi hevostoimintaan osallistuville lähetetään toiminnasta kutsukirje sekä soitetaan vanhemmalle henkilökohtaisesti.
Resursseista tämä vaatii osan perhetyöntekijän ajasta sekä suunnittelun että informaation levittämisen osalta. Osaaminen on erityisosaamista, johon vaaditaan sekä työkokemusta että erityiskoulutusta. Sosiaalityöntekijän yms. osalta vaaditaan myös oma työpanoksensa asian esittämiseen perheelle.
Toiminnan suunnittelu, toteutus ja kirjaus vaativat osan työajasta viikoittain. Lisäksi kuntayhtymä ostaa toisen ohjaajan työpanoksen ja tallitoiminnan fyysisen puolen paikalliselta yrittäjältä Anun Arkista.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tuottaa asiakasperheille voimaantumista ja tarjoaa vertaistukea ryhmän sisällä syntyvissä keskusteluissa. Positiivista on ollut nähdä se, että vanhemmat sitoutuvat hyvin toimintaan ja tietoisesti tukevat lasta myönteisellä palautteella. Hevostoiminta vaikuttaisi olevan tukimuoto, jolla on asiakkaalle jonkinlainen lisäarvo ja tätä kautta sitoutuminen on hyvää.