Taloudellisen hyvinvoinnin puheeksi ottaminen
Ohjausmallin avulla edistetään Pohjois-Pohjanmaalla asuvien ihmisten kanssa talous- ja raha-asioiden puheeksi ottamista sote-palveluissa. Malli sisältää ohjausmallin ammattilaiselle sekä lyhyen palveluohjauksen asiakkaan omatoimiseen talousasioiden edistämiseen.
Pohjois-Pohjanmaalla valmistellaan hyvinvointialueuudistusta POPsote hankekokonaisuudessa. POPsoten rakenneuudistushankkeen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen HYTE-osahankkeessa työskennellään kuntalaisen/asiakkaan hyvän arjen ja elämän edistämiseksi monialaisissa verkostoissa.
HYTE-osahanke edistää kuntalaisten mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa sote-palveluihin sekä niiden kehittämiseen. Osahanke parantaa kuntalaisten mahdollisuutta saada eri elämäntilanteissa apua, tukea ja palveluja nykyistä varhaisemmin, helpommin ja nopeammin. HYTE-osahankkeessa kehitetään keinoja kerätä kokemuksellista tietoa kuntalaisten hyvän arjen ja elämän tarpeista. Osahanke tarjoaa apuvälineitä ja asiantuntijoita kehittämistyöhön, jotta sote-keskusten ammattilaisilla olisi paremmat mahdollisuudet huomioida työssään ihminen ja hänen elämänsä kokonaisuutena. Hyte-osahanke tekee myös työtä järjestö- ja yhdistysyhteistyön edistämiseksi sote-keskuksissa. Lisäksi HYTE-osahanke tukee kuntien hyvinvointijohtamista sekä maakunnallista hyvinvointiyhteistyötä.
Edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi HYTE-osahanke työskentelee sen eteen, että mikäli kuntalaisella on vaikeuksia taloudellisessa toimeentulossa, hänen mahdollisuutensa saada apua ovat nykyistä paremmat. HYTE-osahankkeessa kehitetty Taloudellinen hyvinvointi puheeksi- ohjausmalli edistää taloudellisen hyvinvoinnin puheeksiottamista sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä mahdollistaa asiakkaalle oikea-aikaista ennaltaehkäisevää tukea raha-asioiden selvittämiseksi.
Taloudellisen toimeentulon haasteet sekä rahahuolet haastavat yhä useampien Pohjois-Pohjanmaalla asuvien ihmisten hyvinvointia. Tarpeena on kehittää keinoja auttaa ja tukea ihmisiä talousasioiden edistämisessä ennaltaehkäisevästi. Taloudellisten asioiden puheeksi ottamisen kulttuurin lisääminen edesauttaa talousasioissa tukemista oikea-aikaisesti.
Sen lisäksi, että talousasioita otetaan puheeksi, olisi hyvä lisätä ihmisten tietoisuutta internetissä olevista omatoimista talousasioiden edistämistä tukevista palveluista ja toiminnoista. Internetistä löytyy hyviä neuvoja, vinkkejä, vertaistukea sekä matalankynnyksen apua talousasioihin. Hyvinvointialueemme asukkailla on epätasaiset mahdollisuudet saada ennaltaehkäisevästi apua ja tukea taloudellisen hyvinvoinnin haasteissa. Pohjois-Pohjanmaalla on tarpeen pohtia aluekohtaisesti matalankynnyksen palvelut myös talousasioissa sekä hyödyntää sähköisiä palveluita (virtuaalinen sotekeskus, Omaolo jne.) pohjois-pohjalaisten taloudellisen hyvinvoinnin haasteiden ennaltaehkäisyssä.
Taloudellinen hyvinvointi puheeksi -ohjausmallin kehittämisessä on ollut tiiviisti mukana kokemustoimija. Kokemustoimija on tuonut mallin kehittämiseen asiakkaan sekä taloudellisten haasteiden kanssa eläneen kuntalaisen näkökulman. Kokemustoimijan vaikutuksesta mallia on täydennetty muun muassa asiakkaan ja ammattilaisen saatekirjeillä.
Asiakkaan saatekirje annetaan asiakkaalle ennen Taloudellinen hyvinvointi puheeksi -kyselyn täyttämistä. Kirjeessä kerrotaan miksi taloudellisesta hyvinvoinnista puhumista edistetään sosiaali- ja terveyspalveluissa. Saatekirjeestä löytyy myös lisätietoa taloudellisen hyvinvoinnin haasteisiin liittyvästä häpeästä. Materiaali on Takuusäätiön verkkomateriaalia.
Ammattilaisen saatekirje on tarkoitettu Taloudellinen hyvinvointi puheeksi -ohjausmallia työssään käyttävälle ammattilaiselle. Kirjeeseen on koottu lyhyesti tietoperustaa ammattilaiselle taloudellisen hyvinvoinnin haasteista Pohjois-Pohjanmaalla, verkossa olevaa materiaalia häpeästä sekä työkaluja raha-asioiden puheeksi ottamiseen. Verkkomateriaalit ovat Takuusäätiön materiaaleja.