Teknologiakortit palveluohjauksen osaamisen tukena
Teknologian tiimivarteissa esitellään tiiviisti kotiin vietävien tukipalvelujen kautta saatavaa teknologiaa ja käytettävyyttä ytimekkäästi ja helppotajuisesti. Varteissa käytettävät teknologiakortit toimivat jatkossa palveluohjaajien käytännön työn tukena.
Etelä-Savon alueellinen Ikäohjelma vuoteen 2030 korostaa laadukasta ja ihmislähtöistä asiakasohjausta. Koti on paras paikka asua, joten on tärkeää tukea hyvinvointia ja itsenäistä suoriutumista ensisijaisesti teknologian ja tukipalvelujen avulla.
Asiakasohjaus on etulinjassa, kun asiakas ottaa yhteyttä tietoa tai apua tarvitessaan. Siksi asiakas- ja palveluohjaajilla täytyy olla riittävästi osaamista kertoa teknologioiden hyödyistä ja saatavuudesta jo ensi kohtaamisessa asiakkaan tarpeen mukaisesti.
Asiakas- ja palveluohjaajalta vaaditaan nopeita oivalluksia ja taitoa hahmottaa keinoja, miten ikääntynyt asiakas voi tulee autetuksi ensikontaktista alkaen. Asiakas- ja palveluohjaajilla tulee olla riittävästi perustietoa palvelujen kautta saavista ja kotiin vietävistä teknologioista. Ohjauksen laatua lisää se, että jokaisella asiakasohjaajalla on sama tietämys teknologioista.
Teknologian käytössä asiakaspolku alkaa asiakas- ja palveluohjauksesta, kun asiakas tai omainen ottaa yhteyttä. Asiakas- ja palveluohjauksen palveluohjaajien osallistaminen teknologiakorttien kehittämiseen innostaa jakamaan hiljaista tietoa ja kehittämään sisältöä. Näin korttien käyttö on jatkuvaa ja sisältö kehittyy ajan mukaisesti.
Teknologiakorttien avulla palveluohjaajat osaavat ohjata asiakkaita etäpalvelujen, tukipalvelujen ja omalla rahalla hankittavien teknologioiden hankintaan.
Muutos on mitattavissa asiakkaiden ohjautuvuudella tuki- ja etäpalvelujen asiakkaiksi. Tavoitteena on saada palvelua tarvitseville ja niistä hyötyville palvelu aloitettua ensisijaisena palveluna kotihoidon rinnalle tai sen sijaan.
Teknologiakorttien sisältöjä testataan palveluohjaajien aamupalavereissa ja muokataan saadun palautteen perusteella.
Teknologiakortteja käyttävät asiakas- ja palveluohjauksen työntekijät sekä muut palveluohjausta tekevät ammattilaiset, kuten muistihoitajat. Teknologioista annettava tieto palvelee asiakkaita ja heidän läheisiään. Kun tietoa annetaan palveluketjun jokaisessa vaiheessa, oikea-aikaisesti asiakkaan tarpeiden mukaan ja saatu tieto on systemaattisesti samaa, palvelun vastaanottaminen tai teknologian käyttöön ottaminen on helpompaa.