Teknologiakortit palveluohjauksen osaamisen tukena
Teknologian tiimivarteissa esitellään tiiviisti kotiin vietävien tukipalvelujen kautta saatavaa teknologiaa ja käytettävyyttä ytimekkäästi ja helppotajuisesti. Varteissa käytettävät teknologiakortit toimivat jatkossa palveluohjaajien käytännön työn tukena.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Teknologian tiimivarteissa esitellään tiiviisti kotiin vietävien tukipalvelujen kautta saatavaa teknologiaa ja käytettävyyttä ytimekkäästi ja helppotajuisesti. Varteissa käytettävät teknologiakortit toimivat jatkossa palveluohjaajien käytännön työn tukena.
Toimintamallin kuvaus
Teknologiakorttien käyttö palveluohjauksen tiimipalavereissa on toimintamalli, joka perustuu ammattilaisten tarpeeseen saada nopeasti tietoa ajankohtaisista teknologioista. Teknologiakortteja käytetään uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Samalla vuorovaikutuksellinen ja ohjattu keskustelu jakaa myös kokeneiden työntekijöiden ns. hiljaista tietoa ja päivittää osaamista.
Etelä-Savon alueellinen Ikäohjelma vuoteen 2030 korostaa laadukasta ja ihmislähtöistä asiakasohjausta. Koti on paras paikka asua, joten on tärkeää tukea hyvinvointia ja itsenäistä suoriutumista ensisijaisesti teknologian ja tukipalvelujen avulla.
Asiakasohjaus on etulinjassa, kun asiakas ottaa yhteyttä tietoa tai apua tarvitessaan. Siksi asiakas- ja palveluohjaajilla täytyy olla riittävästi osaamista kertoa teknologioiden hyödyistä ja saatavuudesta jo ensi kohtaamisessa asiakkaan tarpeen mukaisesti.
Teknologiakortteja käyttävät asiakas- ja palveluohjauksen työntekijät sekä muut palveluohjausta tekevät ammattilaiset, kuten muistihoitajat. Teknologioista annettava tieto palvelee asiakkaita ja heidän läheisiään. Kun tietoa annetaan palveluketjun jokaisessa vaiheessa, oikea-aikaisesti asiakkaan tarpeiden mukaan ja saatu tieto on systemaattisesti samaa, palvelun vastaanottaminen tai teknologian käyttöön ottaminen on helpompaa.
Palveluohjaus, muistihoitajat, kotihoidon tiimit ja muut asiakastyötä tekevät toimijat voivat tilata ohjatut teknologiakortti-sisällöt viikkopalavereihin (5 x 20-30 minuuttia). Tilaisuudet voi järjestää etänä Teams-palavereissa tai live-tapaamisina. Live-tapaamisiin voidaan liittää tarkempi teknologiaan tutustuminen ottamalla mukaan esittelylaitteita tutustumista ja kokeilua varten.
Teknologiakortit ovat osa Arjen tuki- ja etäpalvelujen ohjausmateriaalia, joista vastaa hyvinvointiteknologiaohjaaja. Teknologiakortit on tallennettu organisaation ArterIMS-järjestelmään, johon sisältöä myös päivitetään ja ovat siellä luettavissa tai käyttöön otettavissa.
Teknologiakorttien käyttö on lisännyt palveluohjaajien yhteydenottoja tukipalveluihin ja palveluohjaajat miettivät enemmän myös teknologioiden soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.
Toimintamallin kehittämisvaiheessa korttien sisältöjä kehitettiin kolmen eri palveluohjausta päivittäin tekevän ryhmän kanssa. Osallistujia yhteensä 11 tilaisuudessa oli noin 170.
Hyvinvointiteknologian käyttöön ja asiakkaan oikeuksiin, yksityisyyden suojaan ja turvallisuuteen liittyen eettisyys on tärkeää osa teknologian soveltuvuuden arviointia. Mikä on oikein, lain mukaista tai sopimuksiin pohjautuvaa, on tärkeää ymmärtää. Tämän vuoksi pelkästään korttien lukeminen ei riitä vaan tarvitaan keskustelua. Näin vahvistetaan ammatillista osaamista ja rohkeutta löytää ratkaisuja teknologioiden avulla.