Teknologian soveltuvuuden arviointi kotihoidon palveluohjauksessa
Ikäihmisen kotihoidon palvelutarpeita arvioitaessa asiakasohjaaja selvittää, kuinka asiakkaan palvelutarpeisiin voisi vastata teknologian avulla. Ikäihminen saa ohjausta kotona asumista tukevan teknologian hyödyntämiseen.
KATI-toimintamalli (Kotona asumista tukeva teknologia ikääntyneille, VTT & THL 2020) kohdentuu julkisiin kotihoitopalveluihin ja kansalaisen tukemiseen itsenäisessä toimintakyvyn ylläpidossa.
Pirkanmaan Tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelman (PirSote) PirSOTE:n hankesuunnitelmassa ikäihmisten palveluiden kehittämistoimenpiteitä ovat mm. ympärivuorokautisten ja päivystyksellisten kotihoitopalvelujen
käyttöönottaminen Pirkanmaalla sekä etähoivan ja -hoidon palvelujen lisääminen kotihoidossa, kotiutusten yhteydessä, omaishoitoperheille ja muille etäpalveluja tarvitseville asiakasryhmille. PirKATI:ssa kehitetään toimintamalleja, joita hyödynnetään kotona tapahtuvassa hoidossa ja joilla arvioidaan niiden vaikuttavuutta PirSOTE:n tavoitteisiin pääsemiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka- ohjelman (HYTEAIRO) osa-alue on ikääntyneiden henkilöiden ja muiden tukea tarvitsevien itsenäisen kotona asumisen tukeminen edistyneiden teknologioiden keinoin.
PirKATI-toimintamallityöpaja on järjestetty 22.2.2022 etätyöpajana Teams-yhteyden välityksellä.
Toimintamallityöpajaan on osallistunut PirKATI:n projektiryhmä, joka koostuu PirKATI-hankkeen osatoteuttaja kuntien edustajista, koti- ja omaishoidon asiakasohjauksista. Lisäksi mukaan on kutsuttu ne osatoteuttaja kuntien koti- ja omaishoidon asiakasohjaajat, jotka eivät ole PirKATI-projektiryhmässä mukana. Osallistujia on ollut 29 henkilöä.
Työpajassa tiedon keruussa alustana on käytetty osallistavaa Flinga-palvelua. Työpajaan osallistujat ovat kopioineet Teams-kokouksessa selaimeensa linkin Flinga-palveluun, johon he ovat käyneet kirjaamassa ideoitaan proaktiivisesta tuesta teknologian hyödyntämiseen sekä motivoinnista teknologian hyödyntämiseen. Samalla he ovat kirjanneet näkemyksiään kysymyksiin kahdesta eri asiakastapauksesta käsin.
Case 1. Yksin asuva ikäihminen, omaiseton
- Teknologia tarpeiden selvittäminen: Miten palvelutarpeen arviointia voitaisiin kehittää? Miten teknologiatarpeita voidaan selvittää alkukartoituksessa?
- Teknologia valmius, teknologian hyödyntäminen: Miten selvitetään teknologian hyödyntämisen mahdollisuudet?
- Soveltuvuus: Miten teknologian soveltuvuutta asiakkaalle voidaan selvittää palvelutarvetta kotikäynnillä arvioitaessa? Mitä tässä tulisi ottaa huomioon?
Case 2. Iäkäs pariskunta, jossa toinen toimii toisen omaishoitajana
- Teknologia tarpeiden selvittäminen: Miten palvelutarpeen arviointia voitaisiin kehittää? Miten teknologiatarpeita voidaan selvittää alkukartoituksessa?
- Teknologia valmius, teknologian hyödyntäminen: Miten selvitetään teknologian hyödyntämisen mahdollisuudet?
- Soveltuvuus: Miten teknologian soveltuvuutta voidaan selvittää palvelutarvetta kotikäynnillä arvioitaessa? Mitä tässä tulisi ottaa huomioon?
- Omaishoitajan tai muun asiakkaan läheisen teknologiavalmius? Miten tätä voitaisiin selvittää?
Tavoitteena on muodostaa Pirkanmaan yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakasohjauksen ammattilaiset voisivat palvelutarpeen yhteydessä ohjata ikäihmisiä teknologian hyödyntämiseen, teknologian hankintaan asiakkaan arjen tarpeiden mukaisesti.
Tavoitteena on, että palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä teknologia nähtäisiin työkaluna ja teknologian hyödyntäminen todellisena vaihtoehtona tavanomaisille palveluille tai niiden rinnalle. Osana tätä jatkossa asiakasuunnitelmissa, jossa teknologian käytön tuki sekä teknologian mahdollisuus ikäihmisen toimintakyvyn omatoimisessa ylläpitämisessa olisi huomioitu.
Tavoitteena on, että olemassa olevat järjestelmät sekä asiakasohjaajien ammattilaisten osaaminen palvelutarpeen arviointiin ja palveluohjaukseen ovat edellä mainittua muutosta mahdollistamassa.
Ikäihminen tullut asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioon vaihtoehtoisia reittejä pitkin.
- Hänet on ohjattu sote-neuvontapalvelusta asiakasohjauksen kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arviota varten.
- Huoli-ilmoituksen perusteella tehdään sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arvio.
- Sote-ammattilainen, jonka asiakkaana tai potilaana asiakas on ollut ottaa asiakkaan luvalla yhteyttä asiakasohjaukseen ja pyytää arvioimaan asiakkaan tilanteen kotiin annettavien palvelujen suhteen.
Palvelutarpeen arviointi toteutetaan asiakkaan tilanteen edellyttämällä tavalla, tarvittaessa moniammatisesti.
Palvelutarpeen arviointi toteutetaan asiakasohjauksen toimesta kohtaamisessa asiakkaan kotona hänen luvallaan.