Teknologian soveltuvuuden arviointi kotihoidon palveluohjauksessa

Ikäihmisen kotihoidon palvelutarpeita arvioitaessa asiakasohjaaja selvittää, kuinka asiakkaan palvelutarpeisiin voisi vastata teknologian avulla. Ikäihminen saa ohjausta kotona asumista tukevan teknologian hyödyntämiseen.   

 

Toimintaympäristö

KATI-toimintamalli (Kotona asumista tukeva teknologia ikääntyneille, VTT & THL 2020) kohdentuu julkisiin kotihoitopalveluihin ja kansalaisen tukemiseen itsenäisessä toimintakyvyn ylläpidossa. 

Pirkanmaan Tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelman (PirSote) PirSOTE:n hankesuunnitelmassa ikäihmisten palveluiden kehittämistoimenpiteitä ovat mm. ympärivuorokautisten ja päivystyksellisten kotihoitopalvelujen
käyttöönottaminen Pirkanmaalla sekä etähoivan ja -hoidon palvelujen lisääminen kotihoidossa, kotiutusten yhteydessä, omaishoitoperheille ja muille etäpalveluja tarvitseville asiakasryhmille. PirKATI:ssa kehitetään toimintamalleja, joita hyödynnetään kotona tapahtuvassa hoidossa ja joilla arvioidaan niiden vaikuttavuutta PirSOTE:n tavoitteisiin pääsemiseksi.

Sosiaali-  ja terveysministeriön Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka- ohjelman (HYTEAIRO) osa-alue on ikääntyneiden henkilöiden ja muiden tukea tarvitsevien itsenäisen kotona asumisen tukeminen edistyneiden teknologioiden keinoin. 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

PirKATI-toimintamallityöpaja  on järjestetty 22.2.2022 etätyöpajana Teams-yhteyden välityksellä.

Toimintamallityöpajaan on osallistunut PirKATI:n projektiryhmä, joka koostuu PirKATI-hankkeen osatoteuttaja kuntien edustajista, koti- ja omaishoidon asiakasohjauksista. Lisäksi mukaan on kutsuttu ne osatoteuttaja kuntien koti- ja omaishoidon asiakasohjaajat, jotka eivät ole PirKATI-projektiryhmässä mukana. Osallistujia on ollut 29 henkilöä. 

Työpajassa tiedon keruussa alustana on käytetty osallistavaa Flinga-palvelua. Työpajaan osallistujat ovat kopioineet Teams-kokouksessa selaimeensa linkin Flinga-palveluun, johon he ovat käyneet kirjaamassa ideoitaan proaktiivisesta tuesta teknologian hyödyntämiseen sekä motivoinnista teknologian hyödyntämiseen. Samalla he ovat kirjanneet näkemyksiään kysymyksiin kahdesta eri asiakastapauksesta käsin.

Case 1. Yksin asuva ikäihminen, omaiseton

  • Teknologia tarpeiden selvittäminen: Miten palvelutarpeen arviointia voitaisiin kehittää? Miten teknologiatarpeita voidaan selvittää alkukartoituksessa?
  • Teknologia valmius, teknologian hyödyntäminen: Miten selvitetään teknologian hyödyntämisen mahdollisuudet?
  • Soveltuvuus: Miten teknologian soveltuvuutta asiakkaalle voidaan selvittää palvelutarvetta kotikäynnillä arvioitaessa? Mitä tässä tulisi ottaa huomioon?

Case 2. Iäkäs pariskunta, jossa toinen toimii toisen omaishoitajana

  • Teknologia tarpeiden selvittäminen: Miten palvelutarpeen arviointia voitaisiin kehittää? Miten teknologiatarpeita voidaan selvittää alkukartoituksessa?
  • Teknologia valmius, teknologian hyödyntäminen: Miten selvitetään teknologian hyödyntämisen mahdollisuudet?
  • Soveltuvuus: Miten teknologian soveltuvuutta voidaan selvittää palvelutarvetta kotikäynnillä arvioitaessa? Mitä tässä tulisi ottaa huomioon?
  • Omaishoitajan tai muun asiakkaan läheisen teknologiavalmius? Miten tätä voitaisiin selvittää?

 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on muodostaa Pirkanmaan yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakasohjauksen ammattilaiset voisivat palvelutarpeen yhteydessä ohjata ikäihmisiä teknologian hyödyntämiseen, teknologian hankintaan asiakkaan arjen tarpeiden mukaisesti.

Tavoitteena on, että palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä teknologia nähtäisiin työkaluna ja teknologian hyödyntäminen todellisena vaihtoehtona tavanomaisille palveluille tai niiden rinnalle. Osana tätä jatkossa asiakasuunnitelmissa, jossa teknologian käytön tuki sekä teknologian mahdollisuus ikäihmisen toimintakyvyn omatoimisessa ylläpitämisessa olisi huomioitu. 

Tavoitteena on, että olemassa olevat järjestelmät sekä asiakasohjaajien ammattilaisten osaaminen palvelutarpeen arviointiin ja palveluohjaukseen ovat edellä mainittua muutosta mahdollistamassa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ikäihminen tullut asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioon vaihtoehtoisia reittejä pitkin. 

  • Hänet on ohjattu sote-neuvontapalvelusta asiakasohjauksen kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arviota varten.
  • Huoli-ilmoituksen perusteella tehdään sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arvio.
  • Sote-ammattilainen, jonka asiakkaana tai potilaana asiakas on ollut ottaa asiakkaan luvalla yhteyttä asiakasohjaukseen ja pyytää arvioimaan asiakkaan tilanteen kotiin annettavien palvelujen suhteen.

Palvelutarpeen arviointi toteutetaan asiakkaan tilanteen edellyttämällä tavalla, tarvittaessa moniammatisesti.

Palvelutarpeen arviointi toteutetaan asiakasohjauksen toimesta kohtaamisessa asiakkaan kotona hänen luvallaan.

 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa kuvataan kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arvioinnin osana ikäihmisen teknologian tarpeen, hyödyntämisen ja soveltuvuuden arviointi. Tavoite on, että teknologia nähdään työkaluna ja teknologian hyödyntäminen todellisena vaihtoehtona tavanomaisille palveluille tai niiden rinnalle. Toimintamallin käyttöönotolla pyritään kohdentamaan ja tunnistamaan ne ikäihmiset, joille teknologiasta olisi hyötyä ja se todennäköisesti soveltuisi heille osaksi julkisia kotiin annettavia palveluja tai yksityisiä palveluratkaisuja.

1. Esitiedot

Työntekijä, asiakasohjaaja sote-ammattilainen

  • Tutustuu ennen kohtaamista ikäihmisen kotona asiakas- ja potilastietoihin.
  • Hyödyntää asiakasohjauksen sähköistä Una työkalua kokonaiskuvan luomisessa asiakkaan tilanteesta.

 2. Palvelutarpeen selvittäminen kohtaamisessa kotona

Ikäihminen

  • Kertoo, mihin kokee tarvitsevansa apua tai palvelua 
  • Kertoo, toimintakyvystään 
    • Osana tätä kertoo, miten käyttää arjessa teknologiaa

Läheinen

  • Kertoo näkemyksensä ikäihmisen palvelutarpeesta

Työntekijä, asiakasohjaaja sote-ammattilainen

  • Kohtaa ikäihmisen ja mahdollisen läheisen.

    • Kuuntelelee ja keskustelee.
    • Ei oleta: kysyy ja selvittää
  • Tekee havaintoja asumisympäristöstä suhteessa ikäihmisen toimintakykyyn.
  • Selvittää asiakkaan elämäntilanteen.
  • Selvittää alustavasi asiakkaan taloudellisen tilanteen
  • Kartoittaa asiakkaalla olevan kokemuksen teknologian käytöstä 
  • Selvittää asiakkaan kyvykkyyden teknologian käyttöön ja hyödyntämiseen

Teknologia tarpeen, hyödyntämisen ja soveltuvuuden arvioinnin välineet

  • Keskustelu, kuuntelu, kohtaaminen, havainnointi
  • RAI-osittaisarviointi

3. Palveluvaihtoehdot

Ikäihminen

  • Saa tietoa asiakasohjaajalta tietoa hänelle mahdollisesti sopivista palveluvaihtoehdoista.

    • Osana tätä saa tietoa, miten teknologiaa voitaisiin hyödyntää hänen arjessaan.
    • Miten teknologia voisi olla vaihtoehtona ikäihmisen tarvitsemille palveluille tai niiden rinnalle?

Läheinen

  • Saa tietoa ikäihmiselle mahdollisesti sopivista palveluvaihtoehdoista​​​​​​

Työntekijä, asiakasohjaaja sote-ammattilainen

  • Kertoo asiakkaalle vaihtoehdot palvelujen toteuttamiseen suhteessa asiakkaan palvelutarpeeseen ja taloudelliseen tilanteeseen.

    • Miten ikäihminen voi hyödyntää kotona olevaa teknologiaa arjessaan.
    • Kertoo yksityisen teknologian vaihtoehdoista
    • Kertoo teknologiasta kotona asumista tukevien palvelujen toteuttamiseen
      1. Mikäli palvelun myöntämisperusteet eivät näyttäisi täyttyvän eikä perustetta kotihoidon arviointijakson aloittamiselle ole, hän tiedottaa muista ikäihmiselle mahdollisista vaihtoehdoista.
      2. Palvelutarpeen arvioinnin perusteella teknologia olisi ensisijainen ratkaisu tai vaihtoehto kotiin annettavien palvelujen järjestämiseksi.
      3. Kertoo, miten osa kotihoidosta toteutetaan fyysisinä käynteinä ja osa teknologian avulla.
      4. Kertoo, että tarpeen olisivat kotihoidon fyysiset käynnit. Teknologian hyödyntäminen ei vaikuta soveltuvalta suhteessa ikäihmisen palvelutarpeeseen.

4. Päätöksenteko

  • Saamansa kohdennetun tiedon perusteella tekee ikäihminen tekee päätöksen, mitä palveluita hän haluaisi käyttää ja miten hän hyödyntää teknologiaa oman hyvinvointisa ylläpitämisessä. Tarvittaessa ikäihminen saa tukea päätöksentekoon. Läheinen voi tarjota tukea ikäihmisen päätöksentekoon, mutta ikäihminen päättää itse palveluistaan.
  • Asiakasohjaaja tiedottaa ja tarvittaessa tukee ikäihmistä päätöksenteossa. Asiakasohjaajalla on tietoa asiakkaan päätöksenteon tueksi:
    • Lyhyet esittelyvideot
    • Kotiin jätettävät esitteet
    • Mukana keskeistä teknologiaa kotihoidon toteuttamisen kannalta ( etähoiva - kuvapuhelin). Asiakasohjaaja voi esitellä sen toimintaa asiakkaalle.
    • Asiakasohjaaja kertoo, missä ja miten teknologialaitteiden esittelyyn on mahdollisuus (Laitetori mm.)

5. Asiakassuunnitelma ja palvelun järjestäminen

  • Ikäihminen ja tarvittaessa asiakkaan luvalla läheinen osallistuvat asiakasuunnitelman laadintaan. 
  • Asiakasohjaaja laatii asiakassuunnitelman, johon kirjataan: asiakkaan näkemys palvelutarpeestaan, läheisen näkemys ikäihmisen palvelutarpeesta ja palvelutarpeen arvioinnin tulos: mitä palveluita ja teknologiaa voitaisiin hyödyntää sekä ikäihmisen kanssa yhdessä sovitut asiat: 
    • Miten hän käyttää omaa teknologiaa jatkossa oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen?
    • Mitä teknologiaa hän hankkii yksityisesti?
    • Milloin ja miten teknologiaa hyödynnetään vaihtoehtona tavanomaisille kunnallisille palveluille tai niiden rinnalle?
    • Tuki teknologian käyttöön ja digiosallisuuden vahvistaminen: Mikä taho tukea antaa ja missä tapauksessa? 
      • Julkisissa kotiin annettavissa palveluissa käytettävä teknologiassa käyttötuki kotihoidosta.
      • Asiakkaan oman teknologian osalta tuki on sovittava teknologia kohtaisesti suhteessa asiakkaan toimintakykyyn: järjestön vapaaehtoiset, läheiset tai kotihoito.
  • Mikäli kotihoito aloitetaan, kerrotaan asiakkaalle kotihoidon arviointijaksosta sekä jatkuvasta palvelutarpeen arvioinnista. Kotiin annettavien palvelujen tulee vastata asiakkaan palvelutarvetta.
Liitteet
Kuva
Hyvinvointi ja teknologia - kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus
Hyvinvointi ja teknologia - kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tarjotaan asiakasohjaajille mahdollisuutta täydennyskoulutukseen sekä jatkuvaan osaamisen kehittämiseen: GerDigiGame ja Tredun hyvinvointiteknologia koulutus - teknologia lähettiläät asiakasohjauksen terveydenhuollon ammattilaisille.

Kehitetään RAI-osittaisarvion hyödyntämistä palvelutarpeen arvioinnissa: Teknologiatarpeiden tunnistaminen, jossa arjen osa-alueet ovat ryhmiteltyinä. Osana RAI-osittaisarviointia on teknologian käytön kysely. 

Asiakasohjaajalla on palveluohjausosaamista.  Hänen tulee asiakkaan tilanteen perusteella tarjota asiakkaalle yksilöllistä tietoa teknologian hyödyntämisen vaihtoehdoista

Asiakasohjaajalla on tulee olla tietoa sekä tiedonhakutaitoja teknologiavaihtoehdosta ja niiden hyödyntämisen vaatimuksista sekä edellytyksistä käyttäjälle. 

    • Etäkotihoidon teknologiat ja muut kotona asumista tukevien palvelujen teknologiat, yksityiset vaihtoehdot ja miten ikäihminen voi hyödyntää kotona olevaa teknologiaa? 

    • Hinta: vastaavaa palvelua voi saada teknologialla edullisemmin kuin kasvokkain; osa yksityisestä teknologiasta on kallista ja siten pienituloiselle ei saatavilla.

    Asiakasohjaajalla on tietoa ja esimerkkejä positiivisista asiakaskokemuksista teknologian käytössä.

    Asiakasohjaajalla tulee olla käytettävissään monikanavaista tietoa: tieto internetissä, valmiit esittelyvideot etäkotihoidon teknologioista hyvinvointialueen verkkosivuilla ja paperisia esitteitä

    Asiakasohjaajilla on osaamista ikäihmisen päätöksenteon tukemiseen tilanteen vaatiessa. Lisätietoa päätöksenteon tukemisesta: Muuttuvat vanhuspalvelut - THL

     

    Liitteet
    Vinkit toimintamallin soveltajille

    Tutustu tästä edeltävän vaiheen toimintamalliin ikäihmisen teknologiatuetulla kotona asumisen asiakaspolulla:

    Tätä toimintamallia on hyödynnetty osana etäkotihoidon jatkuvan palvelutarpeen arvioinnin toimintamallia, johon pääset tutustumaan tästä:

    Arvioinnin tulokset tiivistettynä

    Kotiin annettavien palvelujen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus, teknologian hyödyntämisen ja soveltuvuuden arviointi sen osana, edellyttää ammattilaiselta ikäihmisen ja hänen läheisensä kohtaamista, keskustelua, tietoon perustuvaa yksilöllistä harkintaa ja tarvittaessa moniammatillista arviointia. 

    Toimintamalli on jo osittain käytössä Pirkanmaan hyvinvointialueella. Jotta toimintamallin käyttöönotto vahvistuisi koko hyvinvointialueella, tulee edelleen kehittää rakenteita, jotka tukevat toimintamallin toimivuuden ja käyttöönoton ehtoja.