Teknologiasalkku ja Teknologia esittelylaukku, Teknologikappsäck och teknologia förevisningsväskor (Pohjanmaan TulKOTI)
Luodaan seitsemän teknologiasalkkua ja 20 teknologia esittelylaukkua, jotka sisältävät teknologioita ikäihmisten arjen tukemiseksi. Niitä voidaan käyttää teknologian esittelyyn sekä henkilöstön että asiakkaiden osaamista ylläpitämään ja kasvattamaan.
Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut. Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilös-tön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.
________________________________________________________________________________________________________
Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.
Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.
Pohjanmaan hyvinvointialueella on osa teknologiasta saatavilla kotihoidon ja palveluohjauksen asiakkaille, edellyttäen että asiakas täyttää sopivan teknologian kriteerit. Muiden asiakkaiden kohdalla todetaan, että on vaikea ohjata teknologioihin ja henkilökunnalla on tarvetta saada enemmän koulutusta ja tietoa teknologioista. Apuvälinekatalogi, teknologiasalkut ja teknologia esittelylaukut luodaan tarjoamaan työkaluja organisaation henkilöstölle ohjata vanhempia asiakkaita teknologian hankintaan. Hankkeen kohderyhmänä ovat ikäihmiset, jotka ovat hakeneet kotihoitoa, mutta eivät täytä kriteereitä. Esim. palveluohjauksesta koetaan ongelmalliseksi kieltäytyä teknologioista ilman että voidaan tarjota vaihtoehtoa. Tarjoamalla henkilökunnalle työkaluja apuvälinekatalogin, teknologiasalkkujen ja teknologia esittelylaukkujen muodossa organisaation henkilöstö voi ohjata ikäihmisiä hankkimaan itse teknologioita.
Salkuissa ja esittelylaukuissa olevat teknologiat ovat sellaisia, joita Hyvinvointialueen asiakkaat voivat hankkia itse ja jotka tukevat ikääntyneiden itsenäistä kotona asumista. Näin ollen teknologiat eivät vaadi, että ikääntyneiden täytyy täyttää tiettyjä kriteereitä, vaan he voivat hankkia teknologiat itsenäisesti. Siksi on tärkeää kartoittaa, mitä apuvälineitä jo saadaan hyvinvointialueen kautta. Myös eri liitot ovat aktiivisia auttamaan esimerkiksi näkö- ja kuulovammaisia henkilöitä, ja siksi salkun sisältö on suunniteltu niin, ettei se kilpaile näiden kanssa.
______________________________________________________________________________________________________________________
Inom Österbottens välfärdsområdet finns en del teknologi att fås som klient inom hemvården och via servicehandledningen, förutsatt att klienten uppfyller kriterierna för lämplig teknologi. För övriga kunder konstateras att det är svårt att hänvisa till teknologier och att personal har behov av mera skolning samt information gällande teknologi. En hjälpmedelskatalog, teknologikappsäckar samt teknologi för förevisning skapas för att erbjuda verktyg för organisationens personal att hänvisa äldre kunder till teknologianskaffning. Projektets målgrupp är äldre som ansökt om hemvård men inte uppfyller kriterierna. Från servicehandledningen upplevs det problematiskt att neka teknologier utan att kunna erbjuda något istället. Genom att erbjuda personal verktyg i form av en hjälpmedelskatalog och teknologikappsäck kan organisationens personal hänvisa till teknologier som äldre kan anskaffa själva.
Teknologierna i kappsäckarna är sådant som kunder inom Välfärdsområdet kan anskaffa själva och som stöder den äldre hemmaboende i hens vardag. Därmed kräver teknologierna inte att den äldre uppfyller kriterier, utan kan självständigt anskaffa teknologi som motsvarar deras behov. Det är även viktigt att kartlägga vilka hjälpmedel som redan fås via välfärdsområdet. Även olika förbund är aktiva att hjälpa personer med t.ex. olika funktionsnedsättningar att anskaffa hjälpmedel och därför är innehållet i kappsäcken utformat för att inte konkurrera med dessa.
- Lisätätään ikääntyneiden digiosaamista ja sen käyttöä toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Luodaan toimintamalli teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseksi kotona asuville ikäihmisille.
___________________________________________________________________________________________________
- Förbättra äldre personers digitala kompetens och dess användning för att främja funktionsförmåga, hälsa och välbefinnande.
- Utformning och implementering av en verksamhetsmodell för ett klientorienterat utnyttjande av teknologiska lösningar för hemmaboende äldre.
Projektissa luodaan seitsemän matkasalkkua ja 20 teknologia esittelylaukkua, jotka toimivat työkaluna henkilöstölle, mutta myös inspiraationa ikääntyneille ja heidän omaisilleen. Digitaalisten apuvälineiden valikoima on laaja, ja siksi on tärkeää pystyä näyttämään ja demonstroimaan, miten teknologia toimii. Matkasalkut sijoitetaan seniorineuvolaa, joissa ikääntyneet kuuluvat asiakaskuntaan ja esittelylaukut ovat suunniteltu muistihoitajien tyävälineeksi. Esittelylaukut sisältävät lähinnä muistia tukevia teknologiota. Seniorineuvola on todettu oleva hyvä paikka matkasalkkuihin, koska he tekevät ennaltaehkäisevää työtä ikäryhmä parissa. Matkasalkut ovat liikkuvia ja siksi niitä voidaan hyödyntää messuilla, henkilöstön ja ikääntyneiden koulutuksissa, yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa sekä ikääntyneiden digitaalisen osaamisen vahvistamisessa. Organisaation henkilöstön välistä yhteistyötä suositellaan, salkkuja voidaan käyttää muuallakin kuin seniorineuvoloissa.
___________________________________________________________________________________________________
Inom projektet skapas sju kappsäckar och 20 väskor för förevisning av teknologi, som fungerar som ett verktyg för personal men även som inspiration för äldre personer och deras anhöriga. Utbudet av digitala hjälpmedel är stort och därför är det viktigt att kunna visa och demonstrera hur teknologin fungerar. Kappsäckarna placeras ut hos seniorrådgivare och förevisningsväskorna hos minnesrådgivarna som jobbar med förebyggande arbete och till vilka äldre hör till klientgruppen. Kappsäckarna är mobila och därför användbara vid mässor, utbildning av personal och äldre, i samarbete med tredje sektorn och utbildning av den digitala kunskapen hos äldre. Ett samarbete mellan välfärdsområdets personal gällande kappsäckarna uppmuntras.
Hankkeen keskeinen kohderyhmä ovat kotona asuvat ikäihmiset.
Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi. Palveluohjauksen ja muiden ikäihmisten parissa työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät asiakkaat pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin. Siksi on tärkeää, että organisaatiossamme työskentelemme kohti samaa päämäärää.
Lisäksi organisaation työntekijät ovat tärkeä osa teknologiasalkun ja esittelylaukkujen suunnittelua. Tämä on työkalu, joka luodaan helpottamaan heidän työpäiväänsä, ja siksi työntekijöiden antama palaute on tärkeää heidän tarpeidensa huomioon ottamiseksi.
________________________________________________________________________________________________
En central målgrupp för projektets interventioner är hemmaboende äldre.
Inom välfärdsområdet har regelbundna hemvårdstjänster tidigare lättare beviljats på grund av att lämpliga stödtjänster saknats. Därmed befinner sig en del klienter som kunde höra till projektets målgrupp redan inom hemvården. Inom projektet fattades beslutet att ingå ett nära samarbete med hemvården för att bättre kunna kartlägga och hitta dessa klienter. Ett nära samarbete har inletts med servicehandledning och annan vårdpersonal som jobbar i direkt kontakt med äldre personer. För att nå målgruppen och kunna styra personer utanför hemvården till en passande teknologisk lösning, är det viktigt att vi inom organisationen jobbar mot samma mål.
Dessutom är organisationens anställda en viktigt del av utformningen av en teknologikappsäck och förevisningsväska. Detta är ett verktyg som skapas för att underlätta deras jobbvardag och därför är feedback direkt av anställda viktigt för att deras behov beaktas.
Tulkoti -projektissa tehdään tiivistä yhteistyötä apuvälinekatalogin, teknologiasalkun ja teknologia esittely laukkujen suunnittelun välillä.
Hjälpmedelskatalog med fokus på teknologiska hjälpmedel - hemmaboende äldre
Innoitusta teknologiasalkkuun saadaan erilaisista teknologiakatalogeista ja teknologia lainauskeskuksista.
________________________________________________________________________________________________
Inom Tulkoti projektet genomför ett tätt samarbete mellan utformning av hjälpmedelskatalog, teknologikappsäck samt teknologi för förevisning
Inspiration till teknologikappsäcken fås från olika teknologikataloger och teknologiutlånings-center.
Henkilöstö, jotka työskentelevät kyseisen kohderyhmän parissa, voi viitata erilaisiin teknologisiin apuvälineisiin, jotka ovat teknologiasalkussa tai laukuissa, ja että ikäihminen tai omainen vastaa hankinnasta itse. Tämä tarkoittaa, että ikäihmisen ei tarvitse täyttää kriteereitä teknologian käyttöönottoa varten.
Pohjanmaan Hyvinvointialue on epävirallisesti jaettu kolmeen hallinnolliseen alueeseen. Kuhunkin alueeseen jaetaan vähintään pari teknologiasalkkua. Hyvinvointialueella on myös 20 muistihoitajaa, ja jokaiselle muistihoitajalle on tehty oma teknologia esittelylaukku.
________________________________________________________________________________________________
Personal som jobbar med den berörda målgruppen kan hänvisa till olika teknologiska hjälpmedel som finns i kappsäckar eller väskor och att den äldre, eller den äldres anhörig, kommer att stå för anskaffningen själv. Detta leder till att den äldre inte behöver uppfylla kriterier för att få tillgång till teknologin.
Österbottens välfärdsområde är indelat i tre administrativa områden i hemvården. Till varje område distribueras åtminstone två kappsäckar.
Ensimmäinen salkku, sisältäen teknologisia apuvälineitä, oli valmis marraskuussa 2023.
Marraskuu- ja joulukuussa keskityttiin tiedon levittämiseen ja henkilökunnan kouluttamiseen. Joulukuun aikana saatiin myös loput kuusi salkkua valmiiksi, jotka jaettiin ympäri hyvinvointialuetta. 20 esittelylaukkua jaettiin käyttäjille tammikuun -24 alussa.
Hanke tiedostaa, että teknologiat salkuissa on jo vuoden päästä vanhentunut, ja että markkinoille tulee uusia innovatiivisia ratkaisut koko ajan. Siksi salkut jäävät henkilökunnan ylläpitämäksi.
___________________________________________________________________________________________________
Första kappsäcken som innehåller teknologiska hjälpmedel blev klar i november 2023. Unde november och december månad sattes fokus på spridning av information samt utbildning av personalen. I december skapades sedan slutliga sex kappsäckar som sedan delades ut över välfärdsområdet. 20 väskor med teknologi förevisning delades ut till ansvariga under januari 2024
Teknologin i kappsäckarna föråldras snabbt och att marknaden ständigt fylls av nya innovativa lösningar. Därför finns utnämnda personer i verksamheten som ansvarar för uppdatering av kappsäckarna.
Matkasalkkujen ja esittelylaukkujen tavoitteena on lisätä ikääntyneiden digitaalista osaamista, jotta he tuntisivat olonsa turvallisemmaksi ja varmemmaksi kotona ja jotta kohderyhmä ymmärtäisi paremmin teknologiaa.
_____________________________________________________________________________________
Med kappsäckarna är målet att öka den digitala kunskapen hos äldre för att deras hemmaboende skall kännas tryggare och säkrare samt öka målgruppens förståelse för teknologi.