Terapianavigaattori Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson alueella mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen sekä terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ennen Terapianavigaattoria hoidon tarpeen arvio on Kymenlaaksossa toteutettu ilman strukturoitua kyselyä asiakasohjauksessa. 

Pilotoinnin aikana Terapianavigaattoria testattiin Kymenlaaksossa myös terveysasema-toiminnassa  (yleisvastaanotoilla) yhdellä terveysasemalla. Pilotti toteutettiin 9/2022 - 2/2023. 

Terapianavigaattorin avulla asiakas on itse aktiivisesti mukana hoidon tarpeen arviossa heti alusta alkaen ja hän voi jo täyttäessään tarkastella omaa tilannettaan ja omia hoitomieltymyksiään. Keskustelua aiheesta asiakkaan on mahdollisuus jatkaa ammattilaisen kanssa kun navigaattorin ensijäsennystä (=purkua) toteutetaan joko chatin kautta, sairaanhoitajan etävastaanotolla, puhelimitse tai lähivastaanotolla terveysasemalla.

Tämä kokonaisuus liittyy asiakkaan hoitoon ohjautumiseen ja porrasteiseen palvelujärjestelmään. Navigaattorin täyttämisen jälkeen ammattilaisella on hyvä kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta, sen vaikeusasteesta ja asiakkaalle soveltuvista hoitomuodoista. Terapianavigaattori sujuvoittaa asiakkaan ohjaamista sopivaan hoitomuotoon. Eri hoitomuodot on määritelty porrasteiseen palveluvalikoimaan. Kymenlaaksossa portaita on kolmessa tasossa.

Ammattilainen arvioi asiakkaan tilannetta keskustelun ja ensijäsennetyn Terapianavigaattoriraportin pohjalta ja ohjaa asiakkaan hänelle parhaiten soveltuvaan hoitoon porrasteisen hoitoonohjausmallin mukaisesti. Asiakkaalla on käytettävissään myös omahoito-ohjelmia joihin ohjautuakseen ei tarvita navigaattorin täyttämistä, mutta myös täyttämisen jälkeen on mahdollisuus ohjautua niihin. Ns. 0 portaalta löytyy mm. Mielenterveystalon omahoidot sekä Kymenlaaksossa Pisteen toiminta, anonyymit chat-palvelut jne. 

Liitteet
Kuva
Kymenlaakson hyvinvointialueen hoitoonohjausmalli
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Terapianavigaattorin ja strukturoidun kyselyn avulla hoidon tarpeen arvioista tulee tasalaatuisia. 

Tietojen avulla voidaan nopeuttaa sopivaan hoitoon ohjaamista. Terapianavigaattori sujuvoittaa ammattilaisen arviota siitä soveltuuko asiakas matalan kynnyksen hoitoihin vai tarvitseeko hän tarkempaa arviota sopivan hoitomuodon löytymiseksi.

Terapianavigaattori kokoaa tietoja, joita terveydenhuollon yksikkö tarvitsee ohjatakseen asiakkaan sopivaan psykososiaaliseen hoitoon. Terapianavigaattori on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat halukkaita käsittelemään vaikeuksiaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sekä saamaan ohjausta ja terapeuttista tukea.

Asiakas täyttää terapianavigaattorin itsenäisesti ja on tämän jälkeen halutessaan yhteydessä ammattilaiseen joko etävastaanotolla, chatin tai puhelimen välityksellä  tai terveysasemalla. Asiakas antaa ammattilaiselle saamansa henkilökohtaisen koodin, jolla ammattilainen saa asiakkaan koosteraportin auki ja pääsee tarkastelemaan asiakkaan vastauksia/tuloksia. Koodi on käytettävissä kuukauden ajan navigaattorin täyttämisestä.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyössä on mukana sekä miepä- että terveysasema-ammattilaisia, esihenkilöitä, johtoa, hankehenkilöitä (Terapiat etulinjaan toimintamallista sekä RRP-hankkeesta) sekä asiakasohjauksesta vastaavia henkilöitä ja asiakasohjauksen toteuttajia ja yleisvastaanottojen ammattilaisia.

Tavoiteltu muutos

Terapianavigaattorin tavoitteena on nopeuttaa hoitoon ohjaamista ja tukea ammattilaista päätöksen teossa. 

Tavoitteena on, että asiakas ohjautuu heti ensikontaktista oikeaan hoitomuotoon oikea-aikaisesti. 

Muutoksen mittaaminen

Pilotin aikana ammattilaisia ohjeistettiin ja kannustettiin täyttämään ZEF-kysely jokaisen hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen (kysyttiin mm. oliko navigaattori täytetty, millainen asiakkaan vointi on ja mihin hoitoon/palveluun asiakas ohjattiin). 

Kuukausittaiset tilannekatsaukset / check pointit toteutettiin pilotin aikana, jolloin kerättyä tietoa käytiin läpi. Tiedonkeruu käyttökokemuksista (ammattilaisilta) toteutettiin pilotin aikana 1kk ja 5 kk kohdalla. 

Kyselytapaa muutettiin kesällä 2023 jolloin alueella otettiin käyttöön Forms-kysely. Tiedonkeruu tapahtui Forms-kyselyn kautta aina keväälle 2024, tavoitteena  oli selvittää samoja kysymyksiä kuin ZEF-kyselyssä. Kyselyyn vastaaminen muodostui kuitenkin ammattilaisten näkökulmasta haastavaksi joten kysely päätettiin lopettaa johdon toimesta. 

Kirjaamisen kautta alueella saadaan tietoa SISÄLTÖMERKINNÖISTÄ. Ammattilainen kirjatessaan valitsee sisältömerkinnöistä mihin hoitomuotoon/palveluun asiakas hta:n jälkeen ohjautui. Jatkossa tietoa voidaan saada myös toimenpidekoodien kautta, kun ne alueella otetaan käyttöön.

Toteutussuunnitelma

Toteutuakseen suunnitelma tarvitsee aktiivista mainostamista/tiedottamista, jotta asiakkaat osaavat ohjautua käyttämään Terapianavigaattoria. Jotta toimintamallista tulee tuttu, se vaatii aikaa ja muistuttelua niin ammattilaisille kuin asiakkaillekin.

Kehittämistyö on aloitettu Tulevaisuuden sotekeskus hankkeessa v. 2021 ja  implementointityötä jatketaan tässä Suomen kestävän kasvun ohjelmassa v.2024-2025. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat. 

Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää navigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa ammattilaiseen. 

Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia Terapianavigaattorista Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana jolloin toimintamallin käyttö alueella aloitettiin.

Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista. Kokemusasiantuntijat ovat olleet arviointityössä mukana vuoden 2024 aikana.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansallisessa yhteiskehittämisessä on oltu mukana vuodesta 2021. Muiden alueiden piloteista ja toimivista malleista on pyritty ottamaan oppeja alueen omaan kehittämiseen. 

Liitteet
Ideointi

Tavoitteena saada Terapianavigaattorin täyttömääriä lisättyä alueella. Kymenlaaksossa otettiin syksyllä 2023 käyttöön mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Chatin aloittamisen myötä Terapianavigaattorin täyttömäärät lisääntyivät. 

Tavoitteena saada tietoisuutta lisättyä eri kanavia hyödyntäen. Alueen löydä apua palvelu ohjaa asiakasta tiedon pariin ja hyvin varhaisessa vaiheessa tarjoaa mahdollisuutta / suosittelee Terapianavigaattorin täyttämistä ennen yhteydenottoa / tilanteen kartoittamiseksi. 

Kansalaisia on tavattu erilaisissa tapahtumissa ja messuilla jolloin Terapianavigaattorista on päästy kertomaan asiakkaille, kuinka palveluiden piiriin pääsee ja kuinka tulisi toimia ennen yhteydenottoa. 

Ammattilaisten kokemuksia Terapianavigaattorin käytöstä on kuultu jalkautumalla jokaiselle alueen terveysasemalle syksyn 2024 aikana. 

Idean testaus asiakkaalla

Pilotti terapianavigaattorista toteutettu 9/2022-2/2023. Alueen asukas prototyypeiltä kerätty hankkeen aikana käyttökokemuksia terapianavigaattorista. 

Ratkaisun testaaminen

Pilotti toteutettiin Kymenlaakson hyvinvointialueen (ent Kymsoten) miepän asiakasohjauksessa sekä yhdellä terveysasemalla yleisvastaanotoilla noin puolen vuoden ajan. 

Käytön laajennuksesta päätettiin alkuvuodesta 2023 (kaikki terveysasemien hoitajat koulutetaan). 

Vuoden 2023 aikana alueen terveysasemien ammattilaisista osa on käynyt koulutuksen terapianavigaattorin ensijäsennykseen sekä ohjattuun omahoitoon. 

Vuonna 2024 tavoitteena on kouluttaa kaikki terveysasemien hoitajat niin Terapianavigaattorin ensijäsennykseen kuin ohjattuun omahoitoonkin. 

Kokeilun tavoitteet

Asiakasohjautumisen sujuvoittaminen niin asiakkaan kuin ammattilaisenkin näkökulmasta. 

Kokeilussa opittua

Uuden toimintamallin jalkauttaminen ja juurruttaminen tarvitsee aikaa, ymmärrystä (miksi tehdään ja mitä tehdään),  riittävää resurssia sekä esihenkilö- ja johdon tuen onnistuakseen. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään. 

Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), chatin  kautta, löydä apua palvelun kautta sekä terveysasemien infonäyttöjen "mainosten" ohjaamana. 

Tavoitteena Kymenlaaksossa on, että asiakkaat täyttävät Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan ammattilaiseen. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista. 

Terapianavigaattorin ensijäsennykseen eli purkamiseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa sujuvasti, nopeasti toteutettava.

Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä parhaillaan jatketaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila.