Terapianavigaattori Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.

Toimintamallin nimi
Terapianavigaattori Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakasohjaus ja yleisvastaanotot
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

29.04.2024

Viimeksi muokattu

12.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään. 

Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson alueella mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen sekä terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat. 

Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää navigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa ammattilaiseen. 

Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia Terapianavigaattorista Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana jolloin toimintamallin käyttö alueella aloitettiin.

Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista. Kokemusasiantuntijat ovat olleet arviointityössä mukana vuoden 2024 aikana.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), chatin  kautta, löydä apua palvelun kautta sekä terveysasemien infonäyttöjen "mainosten" ohjaamana. 

Tavoitteena Kymenlaaksossa on, että asiakkaat täyttävät Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan ammattilaiseen. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista. 

Terapianavigaattorin ensijäsennykseen eli purkamiseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa sujuvasti, nopeasti toteutettava.

Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä parhaillaan jatketaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila.