Terapianavigaattori Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään.
Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.
Kymenlaakson alueella mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen sekä terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen.
Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat.
Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää navigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa ammattilaiseen.
Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia Terapianavigaattorista Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana jolloin toimintamallin käyttö alueella aloitettiin.
Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista. Kokemusasiantuntijat ovat olleet arviointityössä mukana vuoden 2024 aikana.
Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), chatin kautta, löydä apua palvelun kautta sekä terveysasemien infonäyttöjen "mainosten" ohjaamana.
Tavoitteena Kymenlaaksossa on, että asiakkaat täyttävät Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan ammattilaiseen. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista.
Terapianavigaattorin ensijäsennykseen eli purkamiseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa sujuvasti, nopeasti toteutettava.
Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea.
Toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä parhaillaan jatketaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila.