Terveysaseman farmaseuttipalvelu Kymenlaaksossa
Toimintamallin tavoitteena on tuoda kliinisen farmasian palvelut pysyväksi osaksi PTH vastaanottotoimintaa. Toiminnalla voidaan vastata potilaiden lääkkeiden käyttöön liittyviin moninaisiin haasteisiin ja lisätä potilas- ja lääketurvallisuutta.
Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 162 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle. Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS Apteekki ja Kymenlaakson hyvinvointialue ovat sopineet sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan apteekkitoiminnan ja kliinisen farmasian palvelun tuottamisesta hyvinvointialueella.
Terveysasematoiminnassa kokeiltiin kliinisen osastofarmasian pilotointia vuonna 2019. Tuolloin pilotti ei kunnolla jalkautunut palveluihin ja oli liian pistemäinen. Tarve farmaseutin osaamiselle vastaanottotyössä nähtiin kuitenkin olevan edelleen olemassa.
Kehittäminen toteutettiin yhteistyössä Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen, vastaanottopalveluiden sekä HUS apteekin kanssa. Kehittämisessä oli mukana vahvasti perusterveydenhuollon ylilääkärit, palveluesimiehet sekä henkilöstöä ensin pilotoinnin aloittaneesta yksiköstä, myöhemmässä vaiheessa koko Hyvinvointialueenalueen terveysasemilta.
Toimintamallin pilotoinnin tavoitteena oli saada vastaanottopalveluihin toimiva malli, jolla voitaisiin vaikuttaa asiakkaan lääketurvallisuuteen, sekä selkeyttää ja tukea lääkäreiden ja sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvää päätöksentekoa. Kliinisen farmasian palvelu haluttiin kiinteäksi osaksi perusterveydenhuollon vastaanotto, hoito- ja ohjausprosesseja.
Muutoksen mittareina käytettiin asiakasmääriä, sekä toteutettuja työtehtäviä. Lisäksi farmaseutit kirjasivat DRP- (drug related problem)tilastoa lääkehoidon ongelmista.
Kohderyhmä muodostui pilotin alkuvaiheessa yhden terveysaseman asiakkaista, myöhemmin laajentuessaan koko hyvinvointialueen asukkaita. Palvelu avattiin asiakkaille itse varattavaksi, jos asiakas koki tarpeen lääkityksensä tarkasteluun, lääkehoidon ohjaukseen tai neuvontaan. Terveysaseman farmaseutille ohjataan aina:
• Määräaikaiskontrolliin (vuosikontrolliin, diabetes-, astma-, haavavastaanotolle) tulevat potilaat
• Lääkeasioissa hoitajan/lääkärin vastaanotolle tulevat potilaat
• Potilaat, joiden lääkitystä ei ole merkitty ajantasaistetuksi viimeisen 6kk sisällä
Erityisen herkästi farmaseutille ohjataan potilaat joilla:
• Epäilys lääkeongelmasta, huonosta hoitoon sitoutumisesta tai muu lääkkeisiin liittyvä huoli
• Yli 75 v. tai yli 7 lääkettä käytössä
Suunnitteluvaiheessa hyödynsimme HUS Apteekin Helsingissä tekemää toimintamalli kuin myös muiden alueiden kokemuksia farmasiapalveluiden toimintamalleista
Farmasiapalvelu haluttiin saada osaksi terveysaseman vastaanottotyötä niin, ettei se jäisi irralliseksi kokonaisuudeksi. Yhtenä tavoitteena oli pyrkiä lisäämään moniammattillisuutta terveysasematyössä. Määrittelimme, että terveysaseman farmaseutin työtehtäviin kuuluvat lääkitysten ajantasaistus, reseptien uusimiseen liittyvät selvittelyt, lääkehoidon ohjaus ja lääkehoidon tarkastukset/arvioinnit. Farmaseutti tekee kirjaukset FAR-näkymälle (rinnakkaisnäkymä ensisijaisesti YLE).
Farmaseutin vastaanottoa pidetään puhelimitse ja läsnä terveysasemilla. Palvelu on potilaalle maksuton. Potilaat voivat myös itse varata ajan sähköisen asioinnin tai keskitetyn asiakasohjauksen kautta.
Terveysaseman farmaseuttia on myös mahdollisuus hyödyntää kaikissa lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä terveysasemalla ja selvitettävissä asioissa ottamalla yhteyttä (Teams:lla/puhelimitse/s-postilla/paikan päällä).
Toimintamalli käynnistettiin lokakuussa 2022 Kymenlaakson hyvinvointialueen Pohjoisessa osassa. Tässä vaiheessa päästiin käytännössä rakentamaan ja testaamaan ajanvarausväylät, ajanvarauskirjat ja toimintamallin toimivuus. Helmikuussa 2023 lähdettiin laajentamaan toimivaksi todettua toimintamallia koko Hyvinvointialueen alueelle.
Farmaseuttipalvelua terveysaseman vastaanottotyössä toteutettiin hankkeena 10/22-11/23. Palvelu käynnistyi yhden farmaseutin työpanoksella, mutta laajentuessa tarve oli kahdelle farmaseutille, joiden työnkuva oli samanlainen sisältäen konsultaatiotyötä, henkilöstön koulutusta sekä asiakastyötä (etäkontakti ja vastaanotto).
Farmaseuttipalvelu on tärkeäksi koettu osa vastaanottotyötä ja vuoden aikana on toiminta saatu juurrutettua. Farmaseuttien osaamista hyödynnetään hyvin palveluissa ja farmaseuttien resurssi ja työtehtävät kohtaavat hyvin. Ohjautumisia seurataan ja kohdennettuja tietoiskuja palvelusta on voitu kohdentaa toimintoihin ja yksiköihin joista ohjautumisia on tullut muita vähemmän. On tunnistettu, että palvelu hyödynnetään paremmin terveysasemilta, joissa farmaseutti fyysisesti työskentelee. Jatkokehittämisenä onkin farmaseutin jalkautumisen lisääminen eri alueille ja terveysasemille.