Toimintamallin tavoitteena on tuoda kliinisen farmasian palvelut pysyväksi osaksi PTH vastaanottotoimintaa. Toiminnalla voidaan vastata potilaiden lääkkeiden käyttöön liittyviin moninaisiin haasteisiin ja lisätä potilas- ja lääketurvallisuutta.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 162 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle.  Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS Apteekki ja Kymenlaakson hyvinvointialue ovat sopineet  sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan apteekkitoiminnan ja kliinisen farmasian palvelun tuottamisesta hyvinvointialueella.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveysasematoiminnassa kokeiltiin kliinisen osastofarmasian pilotointia vuonna 2019. Tuolloin pilotti ei kunnolla jalkautunut palveluihin ja oli liian pistemäinen. Tarve farmaseutin osaamiselle vastaanottotyössä nähtiin kuitenkin olevan edelleen olemassa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaiden lääkkeiden käyttöön liittyy monenlaisia haasteita ja oireiden taustalla voi olla lääkehoidon ongelma. Lääkehoidon arvioinnin nähtiin tukevan asiakkaiden toimintakykyä ja parantavan potilas ja -lääketurvallisuutta. Perusterveydenhuollon vastaanottopalveluissa asiakasmäärä on suuri ja farmaseutin työpanoksen hyödyntämisen nähtiin tukevan asiakkaan lääkehoidon sekä organisaation lääkehoitosuunnitelman toteutumista. Farmaseutin osaamisen hyödyntäminen myös koulutuksellisissa asioissa nähtiin merkittävänä mahdollisuutena.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen toteutettiin yhteistyössä Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen, vastaanottopalveluiden sekä HUS apteekin kanssa. Kehittämisessä oli mukana vahvasti perusterveydenhuollon ylilääkärit, palveluesimiehet sekä henkilöstöä ensin pilotoinnin aloittaneesta yksiköstä, myöhemmässä vaiheessa koko Hyvinvointialueenalueen terveysasemilta.

Tavoiteltu muutos

Toimintamallin pilotoinnin tavoitteena oli saada vastaanottopalveluihin toimiva malli, jolla voitaisiin vaikuttaa asiakkaan lääketurvallisuuteen, sekä selkeyttää ja tukea lääkäreiden ja sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvää päätöksentekoa. Kliinisen farmasian palvelu haluttiin kiinteäksi osaksi perusterveydenhuollon vastaanotto, hoito- ja ohjausprosesseja.

Muutoksen mittaaminen

Muutoksen mittareina käytettiin asiakasmääriä, sekä toteutettuja työtehtäviä. Lisäksi farmaseutit kirjasivat DRP- (drug related problem)tilastoa lääkehoidon ongelmista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä muodostui pilotin alkuvaiheessa yhden terveysaseman asiakkaista, myöhemmin laajentuessaan koko hyvinvointialueen asukkaita. Palvelu avattiin asiakkaille itse varattavaksi, jos asiakas koki tarpeen lääkityksensä tarkasteluun, lääkehoidon ohjaukseen tai neuvontaan. Terveysaseman farmaseutille ohjataan aina:
•    Määräaikaiskontrolliin (vuosikontrolliin, diabetes-, astma-, haavavastaanotolle) tulevat potilaat 
•    Lääkeasioissa hoitajan/lääkärin vastaanotolle tulevat potilaat
•    Potilaat, joiden lääkitystä ei ole merkitty ajantasaistetuksi viimeisen 6kk sisällä
Erityisen herkästi farmaseutille ohjataan potilaat joilla:
•    Epäilys lääkeongelmasta, huonosta hoitoon sitoutumisesta tai muu lääkkeisiin liittyvä huoli
•    Yli 75 v. tai yli 7 lääkettä käytössä

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Suunnitteluvaiheessa hyödynsimme HUS Apteekin Helsingissä tekemää toimintamalli kuin myös muiden alueiden kokemuksia farmasiapalveluiden toimintamalleista

Ideointi

Farmasiapalvelu haluttiin saada osaksi terveysaseman vastaanottotyötä niin, ettei se jäisi irralliseksi kokonaisuudeksi. Yhtenä tavoitteena oli pyrkiä lisäämään moniammattillisuutta terveysasematyössä. Määrittelimme, että terveysaseman farmaseutin työtehtäviin kuuluvat lääkitysten ajantasaistus, reseptien uusimiseen liittyvät selvittelyt, lääkehoidon ohjaus ja lääkehoidon tarkastukset/arvioinnit. Farmaseutti tekee kirjaukset FAR-näkymälle (rinnakkaisnäkymä ensisijaisesti YLE). 

Farmaseutin vastaanottoa pidetään puhelimitse ja läsnä terveysasemilla. Palvelu on potilaalle maksuton. Potilaat voivat myös itse varata ajan sähköisen asioinnin tai keskitetyn asiakasohjauksen kautta.

Terveysaseman farmaseuttia on myös mahdollisuus hyödyntää kaikissa lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä terveysasemalla ja selvitettävissä asioissa ottamalla yhteyttä (Teams:lla/puhelimitse/s-postilla/paikan päällä). 

Liitteet
Idean valinta

Toimintamalli käynnistettiin lokakuussa 2022 Kymenlaakson hyvinvointialueen Pohjoisessa osassa.  Tässä vaiheessa päästiin käytännössä rakentamaan ja testaamaan ajanvarausväylät, ajanvarauskirjat ja toimintamallin toimivuus.  Helmikuussa 2023 lähdettiin laajentamaan toimivaksi todettua toimintamallia koko Hyvinvointialueen alueelle.

Ratkaisun testaaminen

Farmaseuttipalvelua terveysaseman vastaanottotyössä toteutettiin hankkeena 10/22-11/23. Palvelu käynnistyi yhden farmaseutin työpanoksella, mutta laajentuessa tarve oli kahdelle farmaseutille, joiden työnkuva oli samanlainen sisältäen konsultaatiotyötä, henkilöstön koulutusta sekä asiakastyötä (etäkontakti ja vastaanotto). 

Kokeilussa opittua

Farmaseuttipalvelu on tärkeäksi koettu osa vastaanottotyötä ja vuoden aikana on toiminta saatu juurrutettua. Farmaseuttien osaamista hyödynnetään hyvin palveluissa ja farmaseuttien resurssi ja työtehtävät  kohtaavat hyvin.  Ohjautumisia seurataan ja kohdennettuja tietoiskuja palvelusta on voitu kohdentaa toimintoihin ja yksiköihin joista ohjautumisia on tullut muita vähemmän. On tunnistettu, että palvelu hyödynnetään paremmin  terveysasemilta, joissa farmaseutti fyysisesti työskentelee. Jatkokehittämisenä onkin farmaseutin jalkautumisen lisääminen eri alueille ja terveysasemille.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin pilotoinnin tavoitteena oli saada vastaanottopalveluihin toimiva malli, jolla voitaisiin vaikuttaa asiakkaan lääketurvallisuuteen, sekä selkeyttää ja tukea lääkäreiden ja sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvää päätöksentekoa. Kliinisen farmasian palvelu haluttiin kiinteäksi osaksi perusterveydenhuollon vastaanotto, hoito- ja ohjausprosesseja.

Määrittelimme, että terveysaseman farmaseutin työtehtäviin kuuluvat lääkitysten ajantasaistus, reseptien uusimiseen liittyvät selvittelyt, lääkehoidon ohjaus ja lääkehoidon tarkastukset/arvioinnit. Farmaseutti tekee kirjaukset FAR-näkymälle (rinnakkaisnäkymä ensisijaisesti YLE). 

Farmaseutin vastaanottoa pidetään puhelimitse ja läsnä terveysasemilla. Palvelu on potilaalle maksuton. Potilaat voivat myös itse varata ajan sähköisen asioinnin tai keskitetyn asiakasohjauksen kautta.

Terveysaseman farmaseuttia on myös mahdollisuus hyödyntää kaikissa lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä terveysasemalla ja selvitettävissä asioissa ottamalla yhteyttä (Teams:lla/puhelimitse/s-postilla/paikan päällä). 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan suunnittelu tehtiin yhdessä palveluiden kanssa. Pohjatyöt ja järjestelyt toteutettiin hanketyön sekä farmaseutin kanssa yhteistyössä. Toiminnan käynnistyessä pidettiin koulutuksia terveysasemien sekä keskitetyn asiakasohjauksen henkilöstölle, lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle.

Farmaseutit ovat toiminnan käynnistämisen jälkeen olleet mukana alueiden ja terveysasemien viikkopalavereissa, jolloin yhteistyö ja asemien tilanteet ovat yhteisesti tiedossa. Farmaseuttien osaamista hyödynnetään myös terveysasemien moniammatillisissa tiimeissä. 

Asiakkaille on annettu mahdollisuus varata sähköisesti aika farmaseutin soittoajalle tai vastaanotolle.

Terveysasemille järjestetään lääkehoitoon liittyviä koulutuksia farmaseuttien toimesta. Tämä on vahvistanut palvelun juurtumista sekä farmaseutin hyödyntämistä terveysasematyössä.

Farmasiapalvelu pysyy mukana terveysasemien arjessa pienin teoin, esimerkiksi farmaseutin kirjan tuominen kimppakirjoille auttaa palvelun löytymisessä helposti. Toimintaa seurataan säännöllisesti, jolloin tietoiskuja voidaan kohdentaa tarpeen mukaan eri alueille. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Farmaseuttien työtehtäviä tarvitsee muokata tarpeen mukaiseksi, ja jatkuvaa seurantaa tarvitaan toiminnasta. Usein farmaseutin hyödyntämisestä olisi eniten hyötyä, kun sitä hyödynnettäisiin vahvasti ensilinjasta, ennen asiakkaan ohjautumista terveysaseman ammattilaiselle. Tämä vaatii tunnistamistaitoa ensilinjassa ja koska farmaseutti ei hyvinvointialueellamme ensilinjassa ole paikalla läsnä, saattaa toiminnan hyödyntäminen ajoittain hiipua. 

Ohjaaminen farmaseutille lääkärin toimesta vaatii vielä edistämistä. Kokemukset lääkäreiltä, jotka ovat farmaseuttia hyödyntäneet ovat olleen myönteisiä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli on tuonut lääkeosaamisen ja kirjaamiseen vahvistusta, kun yhteistyötä tehdään ammattilaisten välillä.  Henkilöstölle tehdyn kyselyn perusteella (N=80) 87% arvioi farmaseutin työstä olevan hyötyä terveysasematyössä.

Farmaseutin työtehtäviä on ajanjaksolla 10/22-7/23 ollut yhteensä 2684kpl, niistä suurin osa lääkityksen ajantasaistusta. 

Haittatapahtumien tunnistamisen seurannalla on voitu laskea oletettuja säästöjä, esimerkiksi vältetty kustannus ennaltaehkäisyn sekä säästetyn lääkärin ja hoitajan työaikana. Keskimääräisesti yksi farmaseutti havaitsee kuukausittain noin 16 tapahtumaa, joihin ollaan voitu puuttua ennalta.  Havainnoille voidaan laskea hinta esimerkiksi ammattilaisten työajan ja mahdollisten päivystyskäyntien ja hoitojen säästössä.  DRP havainnot ja niiden pohjalta lääkitykseen puuttuminen ovat usein myös asiakkaan elämänlaatuun myönteisesti vaikuttavia tilanteita. 

Liitteet