Terveysaseman farmaseuttipalvelu Kymenlaaksossa
Toimintamallin tavoitteena on tuoda kliinisen farmasian palvelut pysyväksi osaksi PTH vastaanottotoimintaa. Toiminnalla voidaan vastata potilaiden lääkkeiden käyttöön liittyviin moninaisiin haasteisiin ja lisätä potilas- ja lääketurvallisuutta.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on tuoda kliinisen farmasian palvelut pysyväksi osaksi PTH vastaanottotoimintaa. Toiminnalla voidaan vastata potilaiden lääkkeiden käyttöön liittyviin moninaisiin haasteisiin ja lisätä potilas- ja lääketurvallisuutta.
Toimintamallin pilotoinnin tavoitteena oli saada vastaanottopalveluihin toimiva malli, jolla voitaisiin vaikuttaa asiakkaan lääketurvallisuuteen, sekä selkeyttää ja tukea lääkäreiden ja sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvää päätöksentekoa. Kliinisen farmasian palvelu haluttiin kiinteäksi osaksi perusterveydenhuollon vastaanotto, hoito- ja ohjausprosesseja.
Määrittelimme, että terveysaseman farmaseutin työtehtäviin kuuluvat lääkitysten ajantasaistus, reseptien uusimiseen liittyvät selvittelyt, lääkehoidon ohjaus ja lääkehoidon tarkastukset/arvioinnit. Farmaseutti tekee kirjaukset FAR-näkymälle (rinnakkaisnäkymä ensisijaisesti YLE).
Farmaseutin vastaanottoa pidetään puhelimitse ja läsnä terveysasemilla. Palvelu on potilaalle maksuton. Potilaat voivat myös itse varata ajan sähköisen asioinnin tai keskitetyn asiakasohjauksen kautta.
Terveysaseman farmaseuttia on myös mahdollisuus hyödyntää kaikissa lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä terveysasemalla ja selvitettävissä asioissa ottamalla yhteyttä (Teams:lla/puhelimitse/s-postilla/paikan päällä).
Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 162 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle. Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS Apteekki ja Kymenlaakson hyvinvointialue ovat sopineet sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan apteekkitoiminnan ja kliinisen farmasian palvelun tuottamisesta hyvinvointialueella.
Kohderyhmä muodostui pilotin alkuvaiheessa yhden terveysaseman asiakkaista, myöhemmin laajentuessaan koko hyvinvointialueen asukkaita. Palvelu avattiin asiakkaille itse varattavaksi, jos asiakas koki tarpeen lääkityksensä tarkasteluun, lääkehoidon ohjaukseen tai neuvontaan. Terveysaseman farmaseutille ohjataan aina:
• Määräaikaiskontrolliin (vuosikontrolliin, diabetes-, astma-, haavavastaanotolle) tulevat potilaat
• Lääkeasioissa hoitajan/lääkärin vastaanotolle tulevat potilaat
• Potilaat, joiden lääkitystä ei ole merkitty ajantasaistetuksi viimeisen 6kk sisällä
Erityisen herkästi farmaseutille ohjataan potilaat joilla:
• Epäilys lääkeongelmasta, huonosta hoitoon sitoutumisesta tai muu lääkkeisiin liittyvä huoli
• Yli 75 v. tai yli 7 lääkettä käytössä
Toiminnan suunnittelu tehtiin yhdessä palveluiden kanssa. Pohjatyöt ja järjestelyt toteutettiin hanketyön sekä farmaseutin kanssa yhteistyössä. Toiminnan käynnistyessä pidettiin koulutuksia terveysasemien sekä keskitetyn asiakasohjauksen henkilöstölle, lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle.
Farmaseutit ovat toiminnan käynnistämisen jälkeen olleet mukana alueiden ja terveysasemien viikkopalavereissa, jolloin yhteistyö ja asemien tilanteet ovat yhteisesti tiedossa. Farmaseuttien osaamista hyödynnetään myös terveysasemien moniammatillisissa tiimeissä.
Asiakkaille on annettu mahdollisuus varata sähköisesti aika farmaseutin soittoajalle tai vastaanotolle.
Terveysasemille järjestetään lääkehoitoon liittyviä koulutuksia farmaseuttien toimesta. Tämä on vahvistanut palvelun juurtumista sekä farmaseutin hyödyntämistä terveysasematyössä.
Farmasiapalvelu pysyy mukana terveysasemien arjessa pienin teoin, esimerkiksi farmaseutin kirjan tuominen kimppakirjoille auttaa palvelun löytymisessä helposti. Toimintaa seurataan säännöllisesti, jolloin tietoiskuja voidaan kohdentaa tarpeen mukaan eri alueille.
Toimintamalli on tuonut lääkeosaamisen ja kirjaamiseen vahvistusta, kun yhteistyötä tehdään ammattilaisten välillä. Henkilöstölle tehdyn kyselyn perusteella (N=80) 87% arvioi farmaseutin työstä olevan hyötyä terveysasematyössä.
Farmaseutin työtehtäviä on ajanjaksolla 10/22-7/23 ollut yhteensä 2684kpl, niistä suurin osa lääkityksen ajantasaistusta.
Haittatapahtumien tunnistamisen seurannalla on voitu laskea oletettuja säästöjä, esimerkiksi vältetty kustannus ennaltaehkäisyn sekä säästetyn lääkärin ja hoitajan työaikana. Keskimääräisesti yksi farmaseutti havaitsee kuukausittain noin 16 tapahtumaa, joihin ollaan voitu puuttua ennalta. Havainnoille voidaan laskea hinta esimerkiksi ammattilaisten työajan ja mahdollisten päivystyskäyntien ja hoitojen säästössä. DRP havainnot ja niiden pohjalta lääkitykseen puuttuminen ovat usein myös asiakkaan elämänlaatuun myönteisesti vaikuttavia tilanteita.