Terveystarkastuksen alueellisen toimintamallin luominen ja työjonolähetys sekä ajanvarauksen avaaminen alueen sote-keskuksiin, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Luodaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle yhtenäinen Terveystarkastuksen toimintamalli ja avataan Omaolon Terveystarkastuksen työjonolähetysmahdollisuus sekä ajanvarausintegraatio HyTe hoitajille sote-keskuksiin. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen avosairaanhoidon palveluja tuottaa kolme eri palveluntuottajaa. Alueen asukkaat ovat eriarvoisessa asemassa, koska osassa hyvinvointialueen kunnista asukkaalla on aina mahdollisuus lähettää täyttämänsä Terveystarkastuslomake ammattilaisen työjonolle, osassa mahdollisuus on avattu punaisella ja keltaisella tuloksella ja osassa kunnista työjonolähetysmahdollisuus ei ole käytössä vielä lainkaan.. 

Tavoitteena on luoda alueelle yhtenäinen toimintamalli Terveystarkastusprosessiin ja tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset digitaaliset palvelut kotikunnasta tai valitsemastaan sote-keskuksesta riippumatta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat ovat monilla mittareilla mitattuna korkeassa sairastumisriskissä. Omaolon sähköinen terveystarkastuslomake lääkinnällisenä laitteena antaa arvion täyttäjän sairastumisriskistä ja vinkkejä sairastumisriskin vähentämiseen ja ohjaa asiakkaan terveyttä edistäviin sähköisiin hyvinvointivalmennuksiin.

Tavoitteena on luoda alueelle yhtenäinen toimintamalli terveystarkastuksiin. Hyvinvointialueen jäsenkunnista osassa Terveystarkastuksen työjonolähetys on otettu käyttöön ennen hyvinvointialueen käynnistymistä. Tavoitteena tarjota hyvinvointialueen asukkaille yhdenvertaiset digitaaliset palvelut asuinpaikasta riippumatta. Avoisairaanhoidon laajennettu johtoryhmä linjannut 4/23 kokouksessa alueellisen yhtenäisen toimintamallin luomisesta terveystarkastusprosessiin alueelle.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

1. Projektin esittely avosairaanhoidon laajennetussa johtoryhmässä 4/23 > sovittu yhteinen työpajatyöskentely Q3 aikana kaikkien kolmen palveluntuottajan ja Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksikön asiantuntijoiden kanssa.

2. Työpajan jäsenten nimeäminen 31.5.2023 mennessä 

2. 6/23 työpajaan osallistuvien kontaktointi ja alkuhaastattelut työpajojen fasilitoijan/palvelumuotoilijan toimesta sekä työpajojen kalenterikutsut

3. 3 x työpajat: 30.8, 13.9. ja 28.9.2023

3. Toimintamallin esittely avosairaanhoidon laajennetussa johtoryhmässä 3.10.2023

4. Tarvittavat tekniset taustatyöt: suunnittelu, testaus ja tuotantoonjulkaisu

5. Toimintamallin käyttöönotto 16.10.2023

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena luoda yhtenäinen toimintamalli hyvinvointialueella sekä asiakaslähtöiseen terveystarkastusprosessiin että ammattilaislähtöiseen terveystarkastusprosessiin esim. lakisääteiset terveystarkastukset työttömille, omaishoitajille jne.

Tavoitteena väestön terveyden edistäminen, sairastumisriskin vähentäminen ja sitä kautta elämänlaadun ja terveiden elinvuosien lisääminen ja terveyspalveluiden kustannuspaineeseen vaikuttaminen.

Muutoksen mittaaminen

Arviointikriteerit ja indikaattorit:

- terveystarkastuslomakkeen täyttömäärä

- sairastumisriskissä olevien jakautuminen kolmeen riskiluokkaan (vihreät, keltaiset, punaiset)

- vakavassa sairastumisriskissä olevien määrän vähentyminen

- terveystarkastusten lukumäärä (etä / lähivastaanotto eriteltynä)

Toteutussuunnitelma

Ensin luodaan alueelle yhtenäinen toimintamalli yhteistyössä RRP Varhainen tuki osaprojektin kanssa. Koulutetaan 3 hyte-asiantuntijahoitajaa käyttämään sähköistä terveystarkastusta.

Asiakaslähtöisessä terveystarkastuksessa pääpaino viestinnässä ja palvelun markkinoinnissa.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys käyttää sähköistä terveystarkastuslomaketta.

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Tutustutaan muiden Omaolon terveystarkastusta käyttävien alueiden toimintamalleihin, joiden pohjalta rakennetaan malli omalle hyvinvointialueelle.

Ideointi

Työpaja 1 tulokset: Esitellään sähköinen terveystarkastus sekä kesällä toteutettujen ammattilaishaastattelujen tulokset, joiden pohjalta luotu alustavat prosessikuvaukset eri tuloksen saaneiden prosessista. Keskustellaan prosessit pienryhmissä Learning Cafe -menetelmää hyödyntäen. Tarkastelunäkökulmina työjonolähetys asiakkaan näkökulmasta, työjonokäsittely ammattilaisen näkökulmasta, ajanvaraus, asiakkaan jatko-ohjaus hyte-hoitajalle/sote-keskukseen. Asiakkaiden ohjautuminen eri palveluntuottajien palveluissa.

Työpaja 2 tulokset: Kertaus edellisen työstön tuloksiin ja keskustelu. Pienryhmätyöskentelyssä tarkastellaan HyTe-hoitajan ja sote-keskuksen ammattilaisten tarpeita ja vastuita sekä yhteistyössä huomioitavia asioita. Parityöskentelynä kohderyhmiin ja viestintään liittyvää yhteistä työskentelyä.

Työpaja 3 tulokset: Käydään läpi edellisten työpajojen tulokset ja keskustelu sähköisen terveystarkastuksen toimintamallista.

Idean valinta

Sairastumisriskissä olevien asukkaiden ohjautuminen palvelujen piiriin yhdessä kanavassa nähtiin tärkeänä ja niin toteutettuna, että asiakas terveystarkastuksen tehtyään voi lähettää tuloksen samantien ammattilaiselle ja varata tietyillä tuloksilla puhelinajan ammattilaiselta.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Työpajatyösketelyssa sovittiin yksimielisesti seuraavaa:

- vihreän tuloksen saaneet, joilla ei ole todettua sairastumisriskiä voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan työjonolle ja mikäli kotimittauksissa verenpaine on toistetusti 140/90 tai enemmän, ohjataa tulos lähettämään HyTe-hoitajalle

- keltainen tulos, joilla kohonnut valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 8-30 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä

- punainen tulos, joilla merkittävä valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajalle ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 4-8 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä ammattilaiselle

Idean testaus asiakkaalla

Ennen alueellisen toimintamallin käyttöönottoa on sähköinen terveystarkastus täytetty 1.1.-30.9.2023 välisenä aikana 410 kertaa ja näistä vain 69 kpl on ohjautunut ammattilaisen vastaanotolle. 50 %:lla asukkaista on saanut keltaisen tuloksen merkkinä kohonneesta sairastumisriskistä ja 30 %:lla tulos on viitannut merkittävään sairastumisriskiin.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Osassa aluetta työjonolähetys on ollut mahdollista vuoden alusta alkaen. Osassa aluetta työjonolähetys on ollut mahdollista vain jos tulos on antanut viitteitä kohonneesta tai merkittävästä sairastumisriskistä. 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on löytää alueen terveysriskissä olevat asukkaan ja ohjata heidät sähköisessä palvelukanavassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilaisen ohjaukseen terveyden edistämissuunnitelman laatimiseksi ja yhdessä sovittavien toimenpiteiden käynnistämiseksi.

Ratkaisun perusidea

Perusidea:

- vihreän tuloksen saaneet, joilla ei ole todettua sairastumisriskiä voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan työjonolle ja mikäli kotimittauksissa verenpaine on toistetusti 140/90 tai enemmän, ohjataa tulos lähettämään HyTe-hoitajalle

- keltainen tulos, joilla kohonnut valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 8-30 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä

- punainen tulos, joilla merkittävä valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajalle ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 4-8 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä ammattilaiselle

Ensikontaktin asiakkaisiin hoitavat HyTe-hoitajat joko sähköisellä viestillä tai asukkaan varaamalla puhelinajalla, jossa käydään keskeiset tulokset läpi ja laaditaan asiakkaalle terveydenedistämissuunnitelma. Asiakas ohjataan tarvittaessa esim. verikokeisiin. Mikäli asiakkaalla todetaan pitkäaikaissairaus, siirtyy hän sote-keskusten ammattilaisten seurantaan. Asiakkaille tarjotaan terveyttä edistävää valmennusta, ryhmätoimintaa yms.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaat ohjautuvat HyTe-hoitajille, joita on palkattu 3 kpl määräaikaisesti tekemään tätä työtä sote-keskusten ammattilaiseten rinnalle. HyTe-hoitajat ja -suunnittelija osallistuivat työpajatyöskentelyyn ja heidän näkemyksensä huomioitiin toimintamallia luotaessa. Avosairaanhoidon laajennetun johtoryhmän päätöksellä malli otetaan käyttöön 16.10.2023. Alueen asukkaita informoidaan mahdollisuudesta sähköiseen terveystarkastukseen, samoin ammattilaisia sisäisillä tiedotteilla.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto tällaisenaan on vaatinut henkilöresurssia niin toimintamallin kehittämisvaiheen työpajoihin kuin myös toteutusvaiheessa. Toimintamalli on kohdennettu koko väestölle (huomioiden lomakkeen kohderyhmä). Sitä voidaan hyödyntää monien sellaisten väestöryhmien terveydentilan kartoittamiseksi, joita ei muilla keinoin niin helposti tavoiteta esim. äitiys- ja lastenneuvoloissa asioivat isät, aikuisopiskelijat, lakisääteiset terveystarkastukset jne.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolon sähköisen terveystarkastuslomakkeen täyttömäärät lähtivät kasvuun heti palvelun käyttöönoton jälkeen. Markkinointia niin ammattilaisille kuin asiakkaille tarvitaan säännöllisesti edelleen uusien käyttäjien tavoittamiseksi.