Terveystarkastuksen alueellisen toimintamallin luominen ja työjonolähetys sekä ajanvarauksen avaaminen alueen sote-keskuksiin, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Luodaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle yhtenäinen Terveystarkastuksen toimintamalli ja avataan Omaolon Terveystarkastuksen työjonolähetysmahdollisuus sekä ajanvarausintegraatio HyTe hoitajille sote-keskuksiin. 

Toimintamallin nimi
Terveystarkastuksen alueellisen toimintamallin luominen ja työjonolähetys sekä ajanvarauksen avaaminen alueen sote-keskuksiin, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Luodaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle yhtenäinen Terveystarkastuksen toimintamalli ja avataan Omaolon Terveystarkastuksen työjonolähetysmahdollisuus sekä ajanvarausintegraatio HyTe hoitajille sote-keskuksiin. 

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue, avosairaanhoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

16.05.2023

Viimeksi muokattu

05.07.2024
Ratkaisun perusidea

Perusidea:

- vihreän tuloksen saaneet, joilla ei ole todettua sairastumisriskiä voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan työjonolle ja mikäli kotimittauksissa verenpaine on toistetusti 140/90 tai enemmän, ohjataa tulos lähettämään HyTe-hoitajalle

- keltainen tulos, joilla kohonnut valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajan ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 8-30 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä

- punainen tulos, joilla merkittävä valtimotautisairastumisriski voivat halutessaan lähettää tuloksen HyTe-hoitajalle ja varata soittoajan terveydenedistämissuunnitelman laatimiseksi 4-8 vrk:n sisällä tuloksen lähettämisestä ammattilaiselle

Ensikontaktin asiakkaisiin hoitavat HyTe-hoitajat joko sähköisellä viestillä tai asukkaan varaamalla puhelinajalla, jossa käydään keskeiset tulokset läpi ja laaditaan asiakkaalle terveydenedistämissuunnitelma. Asiakas ohjataan tarvittaessa esim. verikokeisiin. Mikäli asiakkaalla todetaan pitkäaikaissairaus, siirtyy hän sote-keskusten ammattilaisten seurantaan. Asiakkaille tarjotaan terveyttä edistävää valmennusta, ryhmätoimintaa yms.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys käyttää sähköistä terveystarkastuslomaketta.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaat ohjautuvat HyTe-hoitajille, joita on palkattu 3 kpl määräaikaisesti tekemään tätä työtä sote-keskusten ammattilaiseten rinnalle. HyTe-hoitajat ja -suunnittelija osallistuivat työpajatyöskentelyyn ja heidän näkemyksensä huomioitiin toimintamallia luotaessa. Avosairaanhoidon laajennetun johtoryhmän päätöksellä malli otetaan käyttöön 16.10.2023. Alueen asukkaita informoidaan mahdollisuudesta sähköiseen terveystarkastukseen, samoin ammattilaisia sisäisillä tiedotteilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolon sähköisen terveystarkastuslomakkeen täyttömäärät lähtivät kasvuun heti palvelun käyttöönoton jälkeen. Markkinointia niin ammattilaisille kuin asiakkaille tarvitaan säännöllisesti edelleen uusien käyttäjien tavoittamiseksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto tällaisenaan on vaatinut henkilöresurssia niin toimintamallin kehittämisvaiheen työpajoihin kuin myös toteutusvaiheessa. Toimintamalli on kohdennettu koko väestölle (huomioiden lomakkeen kohderyhmä). Sitä voidaan hyödyntää monien sellaisten väestöryhmien terveydentilan kartoittamiseksi, joita ei muilla keinoin niin helposti tavoiteta esim. äitiys- ja lastenneuvoloissa asioivat isät, aikuisopiskelijat, lakisääteiset terveystarkastukset jne.

Kansikuva
Animaatiokuvassa ruskeahiuksinen henkilö tietokoneen äärellä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä