Taso I + Taso II
Hallintamallin tasolla yksi ja kaksi on kuvattu kirjaamisen kehittämisen strateginen taso, päätöksenteko sekä Pirhassa tuotetun tiedon laadun systemaattinen seuranta. Tämän lisäksi palvelulinjoilla voidaan tehdä toimintakohtaisia kirjaamista koskevia päätöksiä. Palvelulinjojen johdolla on lisäksi toimeenpaneva rooli kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistämisessä.
Taso III
Hallintamallin tasolla kolme on kuvattu Pirhan keskeiset sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen kehittämisen työryhmät. Työryhmien tarkoituksena on yhtenäistää kirjaamiskäytäntöjä sekä tehdä toimintaa sitovia päätöksiä asiakas- ja potilastiedon kirjaamisessa.
Kirjaamisen kehittämisen työryhmien toiminta on viety lähelle käytäntöä ja tapahtuu tiiviissä yhteistyössä sote-toimijoiden kanssa. Tämä on huomioitu mm. työryhmien edustuksellisuudessa sekä mahdollistamalla yhteistyö matalalla kynnyksellä.
Kun toiminnassa herää kysymys kirjaamiskäytäntöihin liittyen, asiasta on hyvä keskustella ensin omassa yksikössä tai laajemmin vastuu- tai toimialueella. On esimerkiksi hyvä selvittää, onko asiaan laadittu kirjaamisen ohje.
Taso IV
Hallintamallin tasolla neljä on kuvattu laadukkaan kirjaamisen ja luotettavan tiedon tuottamiseen osallistuvat sosiaali- ja terveydenhuollon käytännön toimijat.
Luotettavan tiedon tuottamisessa asiakas- ja potilastyötä tekevillä ammattilaisilla on keskeinen rooli. Potilas- ja asiakastyössä tapahtuvan kirjaamisen ensisijainen tarkoitus on varmistaa tiedonkulku, hoidon ja palvelun jatkuvuus sekä turvallisuus. Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin kirjattavia tietoja hyödynnetään laajasti myös toiminnan johtamisessa, ohjauksessa ja kehittämisessä. Kun asiakas- ja potilastyössä tehtävä kirjaus on täsmällistä ja kattavaa, vahvistaa tämä myös luotettavan tietopohjan muodostumista päätöksenteon tueksi.
Ammattilaisille tuleekin mahdollistaa johtamisen keinoin edellytykset täsmälliseen ja kattavaan kirjaamiseen. Tämä sisältää mm. kirjaamiskäytäntöjen perehdyttämisen, osaamisen ylläpidon sekä kirjaamisen ohjeiden saavutettavuuden. Keskusteluiden avulla yksiköiden esihenkilöt edistävät ajantasaisen tiedon välittämistä ja lisäävät ammattilaisten ymmärrystä kirjaamisen tärkeydestä. Lisäksi tulee käydä läpi yksikön omia haastavia kirjaamistilanteita. Hyvän kirjaamiskäytäntöjen johtamisen avulla voidaan edistää ammattilaisten tuottamaa laadukasta kirjaamista sekä edelleen laadukasta tietoa.
Kirjaamiskäytäntöjä edistetään Pirhassa verkostotyöskentelyllä. Sote-kirjaamisen verkoston toimintaan osallistuu yksiköiden esihenkilöitä, kirjaamisasiantuntijoita sekä kirjaamisen yhdyshenkilöitä, jotka mm. perehdyttävät, kouluttavat ja jakavat tietoa ammattilaisille omilla alueellaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisiä kirjaamiskäytäntöjä edistetään sekä tietoa jaetaan mm. Ajankohtaista sote-kirjaamisesta verkkotapahtumien välityksellä. Näihin verkkotapahtumiin voivat osallistua kaikki kirjaamiskäytäntöjen edistämisestä kiinnostuneet Pirhalaiset.