Tiedon laadun parantamisen hallintamalli
Tiedon laadun parantamisen hallintamalli kuvaa Pirkanmaan hyvinvointialueen rakenteet, jossa sote-kirjaamisen kehittämisellä, ohjauksella ja ohjeistamisella sekä yhtenäistämisellä parannetaan kirjaamisen laatua.
Pirkanmaan hyvinvointialueella tuotetun tiedon laatua arvioidaan ja kehitetään Tiedon laadun parantamisen hallintamallin mukaisesti. Sen tavoitteena on vahvistaa yhtenäisiä kirjaamiskäytäntöjä ja varmistaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa tuotettu tieto on laadukasta, luotettavaa ja vertailukelpoisia. Lisäksi tulee varmistua, että kansalliseen tietotuotantoon kyetään vastaamaan ajantasaisesti.
Hyvinvointialueen toimintaa johdetaan, ohjataan ja kehitetään luotettavalla tiedolla. Samalla asiakas- ja potilastyö on sujuvaa ja asiakas- ja potilasturvallisuus on parantunut. Lisäksi toiminnan laatua ja vaikuttavuutta arvioidaan oikealla tiedolla.
Tiedon laadun parantamisen malli on toteutettu hyvinvointialuevalmistelun aikana ja sen toimeenpanoa on ryhdytty toteuttamaan heti hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa. Toimintamallin implementoinnin kannalta on ollut tärkeää saada tiettyjen tasojen työ- ja ohjausryhmätyöskentely alkamaan mahdollisimman pian hyvinvointialueen organisoituessa; erityisesti tason 3 työryhmätyöskentelyiden aloitus, joissa pyritään yhdenmukaisesti ohjeistamaan toimintaa.
Tiedon laadun parantamisen hallintamalli toimii viitekehyksenä sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen kehittämiselle ja sen toimeenpanoa on tehty Kestävän kasvun ohjelman puitteissa RRP-rahoituksella vuosina 2023-2025.
Tiedon laadun parantamisen hallintamalli mahdollistaa jokaisen Pirhalaisen johtajan, esihenkilön ja ammattilaisen tunnistamaan oman roolinsa luotettavan tiedon tuottamisessa toiminnan eri tasoilla.