Toimintakortit lapsen monitoimijaiseen palvelutarpeen arviointiin
Toimintakortit ohjaavat laadukkaaseen monitoimijaiseen yhteistyöhön lapsen asioissa ja niillä kuvataan, kuinka lapseen liittyvän huolen puheeksi ottamisesta edetään lastensuojeluilmoituksen tai yhteydenoton tekemisen kautta monitoimijaiseen palvelutarpeen arviointiin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy hyvinvointialueiden vastuulle. Ammattilaisten ja asiakkaiden yhteistyön tueksi tarvitaan osallisuutta vahvistavia toimintamalleja. Lapsella on oikeus saada tilanteensa kokonaisvaltaisesti arvioiduksi, ja tähän tarpeeseen toimintakorttien avulla pyritään vastaamaan.
Monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön toteutumisessa on parannettavaa asiakkaiden ja ammattilaisten näkökulmasta. Monitoimijaisen palvelutarpeen arvioinnin kehittäminen on osa julkishallinnon palveluprosessien kehittämistä asiakaslähtöisempään ja osallisuutta vahvistavampaan suuntaan.
Kehittäjiksi kutsuttiin lastensuojelun yhteistyökumppaneita perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, terveydenhuollosta, kasvatus- ja perheneuvolasta, päihdetyöstä ja sosiaalihuollosta. Yhteistyökumppanit kutsuttiin eri kokoonpanoilla pohtimaan ja keskustelemaan siitä, mitä hyvä lapsen palvelutarpeen arviointi ja monitoimijainen yhteistyö kunkin toimijan näkökulmasta tarkoittaa. Ammattilaisten lisäksi kehittämistyöhön osallistuivat LUMOn hanketiimissä mukana olleet lastensuojelun kokemusasiantuntijavanhemmat, jotka toivat toimintakorttien sisältöihin ja muotoiluihin kallisarvoista asiakasnäkökulmaa. Lisäksi saimme kehittämistyöhön lainsäädännöllistä tukea.
Tavoitteena on luoda selkeä toimintamalli ja työohjeet yhteisen ja monitoimijaisen arvioinnin toteutuksen tueksi.
Varsinaiseen toiminnan muutosten vaikutusten mittaamiseen ei hankkeen aikana päästä. Toimintakorttien rakentumisessa on säännöllisesti arvioitu kehittämisen etenemistä kohti oikeaa suuntaa yhdessä kehittämistyöhön osallistuneiden ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa.
Lapsen monitoimijaisen palvelutarpeen arvioinnin kehittäminen edellyttää arviointityöhön osallistuvien tahojen sitoutumista yhteiskehittämiseen. Kehittämistyössä käytetään mm. työryhmä- ja työpajatyöskentelyä arvioinnin kannalta olennaisen tiedon koostamiseen. Kertynyttä tietoa työstetään helposti ymmärrettäväksi työohjeeksi.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat lastensuojelussa työskentelevät ammattilaiset sekä lastensuojelun kanssa toimivat yhteistyökumppanit, ja heidän keskinäinen yhteistyönsä. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat lastensuojelun asiakkaat. Kehittämistyön tietopohjana toimi LUMO-hankkeen alkukartoituskysely, jossa selvitettiin monialaisen yhteistyön toimivuutta. Kehittämistyön sisältöjä tarkennettiin kunkin kehittäjäryhmän työskentelyn edetessä. Lastensuojelun kokemusasiantuntijavanhemmat ovat olleet mukana työpajatyöskentelyssä ja osallistuneet toimintakorteiksi rakentuneen lopputuotoksen kommentointiin.
Toimintakorttien kehittämistyön pohjana toimii THL:n mallinnus monitoimijaisesta palvelutarpeen arvioinnista.