Yhtenäinen kotiutuksen toimintamalli sote- palveluihin. Kotiutusprosessi käynnistyy viimeistään siitä hetkestä, kun asiakkaasta tai hyvinvointialueen asukkaasta tulee potilas. Kaksivaiheinen kehittämisprosessi. Ikääntyville  kehitetty, mutta toimii koko aikuisväestölle.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kotiuttamisen toimintamallin tavoitteena on toimintatapojen yhteneväisyys asiakaslähtöisen, turvallisen ja oikea-aikaisen kotiuttamisen varmistamiseksi. Toimintamalli tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita osaamisen, laadukkaan ja oikea-aikaisen hoidon toteuttamisen ja  asiakkaan tasa-arvoisen sekä ihmislähtöisen toiminnan tukena. Käsikirjan perustuskivinä on Keski-Suomen hyvinvointialueen arvot: 

Kohtaamme ihmislähtöisesti ja yhdenvertaisesti.
Olemme keskisuomalaisia varten. Näemme ihmisen kokonaisuutena ja ymmärrämme ihmisten erilaiset tarpeet. Kunnioitamme eri näkemyksiä, mahdollistamme jokaisen osallisuuden ja edistämme yhdenvertaisuutta. Kehitämme palveluja ja palvelupolkuja niin, että ne toimivat niin henkilöstön, asiakkaiden kuin asukkaidenkin näkökulmasta. Palvelut ovat yhdenvertaisesti ja oikea-aikaisesti saatavilla ja saavutettavissa koko Keski-Suomessa. 

Toimimme avoimesti yhteistyössä.
Yhdessä olemme enemmän. Jaamme tietoa avoimesti niin työyhteisössä kuin sen ulkopuolellakin. Toimintamme on läpinäkyvää ja vuorovaikutteista, jotta se mahdollistaa yhteistyön, minkä avulla saavutamme enemmän kuin yksin pystyisimme saavuttamaan. 

Olemme luotettavia ja vastuullisia, myös tuleville sukupolville.
Olemme myös tulevia keskisuomalaisia varten. Toimimme vastuullisesti niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisestikin. Toimintamme perustuu tutkittuun tietoon ja ammattitaitoon. Oikeudenmukaiset tekomme ja luotettava toimintamme lunastavat keskisuomalaisten odotukset ja luottamuksen. 
 

Ratkaisun perusidea **

Kotiuttamisprosessi aloitetaan viimeistään sairaalaan tulotilanteessa. Koti- ja asumispalvelujen asiakkaiden toimintakyvyn tietojen siirtyminen vastaanottavalle taholle varmistetaan asiakkaasta tehdyn esitietolomakkeen avulla järjestelmäriippuumattomuuden varmistamiseksi sekä tiedon jakamisen osaamisen tukemiseksi. Hyvinvointialueen asukkaan toimintakyvyn arvioimisen tueksi on sairaalaan tulotilanteeseen luotu RAIn pohjalta kehitetty toimintakyvyn ensiarviolomake varhaisen tuen ja palvelujen tarpeen havainnoinnin työvälineeksi. Moniammatillinen kotikuntoisuuden mahdollistamisen prosessi käynnistyy heti alussa. Potilaan toimintakyvyn tuen tarpeista riippuen, hänen ympärilleen saadaan oikeat ammattilaiset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja oikea-aikaisesti tukemaan potilaan toimintakyvyn palautumista ja paranemista ajatellen. 

Tällä toiminnalla pyritään varmistamaan potilaiden turvallinen ja oikea-aikainen kotiutuminen, palveluiden tarpeen varhainen havaitseminen ja palveluihin ja tarvittavan tuen piiriin pääsy mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Turvallisen ja oikea-aikaisen kotiuttamisen tueksi sekä yhtenäisen ja asiakaslähtöisen kotiuttamisen tueksi kehitettiin kotiuttamisen tarkistuslista, joka on kohdennettu kotiutuksen osallistuvien sote-ammattilaisten käyttöön (osastot, asiakas- ja palveluohjaus, kotihoito sekä asumisen palvelut). Tämän niin sanotun tsekkilistan tuella pyritään varmistamaan kaikki tarvittavat tiedot ja toiminnat tehdyiksi turvallisen kotiuttamisen ja sen jälkeisen kotona pärjäämisen varmistamiseksi. Tsekkilista on laminoitavissa taskukokoiseksi ja listan toiselle puolelle on ajateltu hyödynnettävän kotiuttamisen erityishuomion asiakaskunnan dia, jossa on nostettu ikääntyvät, muistihaasteiset ja muistisairaat sekä ei palveluita mielenterveys- ja päihdeasiakkaat ja heidän kohdallaan kotiutuksessa  lisäksi vielä erityisesti huomioitavat asiat.