Työkyvyn tuen asiakasvastaava-mallin kehittäminen Siun sotessa.

Toimintaympäristö **

Siun sote järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut koko Pohjois-Karjalan alueella. 

Maakunnassa on suuri työttömyysaste ja erityisesti pitkäaikaistyöttömien määrä on korkea. Toisaalta väestö on ikääntyvää ja  alueella on kohtaanto-ongelmaa, jolloin avoinna oleviin työtehtäviin ei löydy tekijöitä. Siun soten työkykyohjelma pyrkii hakemaan ratkaisuja mm. näihin haasteisiin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Siun soten työkykyohjelmassa keväällä 2021 tehtyjen alkukartoitusten perusteella, on asiakasvastaavan nimeäminen ja työnkuva epäselvää sekä ammattilaisille että asiakkaille työkyvyn tuen asioissa. Samalla kun kehitetään asiakkaan lähtökohdista toimivaa palvelukokonaisuutta, huomioidaan asiakasvastaavan rooli työkyvyn tuen prosessissa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työkyvyn tuen palvelut ovat laaja, verkostomainen ja monialainen palvelukokonaisuus. Erityisesti asiakkaan näkökulmasta on tärkeää, että joku ottaa vastuuta kokonaisuudesta ja koordinoi asiakkaan prosessia riittävällä osaamisella ja huolehtii siitä, että asiakas tietää missä mennään.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asiakasvastaava-mallia pohditaan eri yhteyksissä hankkeen aikana:

Yli organisaatiorajojen monialaisessa osatyökykyisten työllistämisen työryhmässä, jota koordinoi Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistys

Monialainen TYKY-ryhmä, joka toimii työkykyohjelman työnyrkkinä

Monialaryhmän kehittämistyöryhmä, joka koostuu asiakastyötä tekevistä ammattilaisista

Työllisyyden asiakasraati

Kokemusasiantuntijat

Tavoiteltu muutos

Asiakkaalla on nimetty asiakasvastaava, joka koordinoi asiakkaan palvelukokonaisuutta. Asiakasvastaava tulee olla sekä asiakkaiden että ammattilaisten tiedossa ja hänelle tulee olla riittävä osaaminen tehtäväänsä. 

Muutoksen mittaaminen

Alkukartoituksessa tehtyjen kyselyjen kysymykset ovat toistettavissa myöhemmin, kun halutaan seurata, onko asiakasvastaava-malli toiminut.

Toteutussuunnitelma

Aiemmin mainituissa yhteyksissä pohditaan keinoja, joilla varmistetaan asiakasvastaava-mallin toimivuus alueella. Toimenpiteet päätetään yhdessä asiakkaiden ja verkostotoimijoiden kanssa. Jo olemassa olevassa monialaryhmätyössä sekä työkykyneuvonnan pilotissa tiimimallien terveysasemilla pystytään toimenpiteitä testaamaan matalalla kynnyksellä ja ketterästi.

Työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeen segmentoimiseksi on sotekeskuksiin tehty työohjeet työttömän asiakkaan ohjaamiseksi. Kuvaus liitteenä. Työohjeet ovat terveysasemakohtaisia, jolloin niistä löytyy suoraan kunkin alueen toimijat ja kuinka heihin saa yhteyden. Kaikki Siun soten alueen terveysasemat on ohjeistettu työttömän asiakkaan ohjaamiseen joko live- tai Teams-tapaamisilla. Työohje ohjaa työttömän asiakkaan työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseen ja neuvoo ohjaamaan asiakkaan joko työttömien terveystarkastukseen, yhteisasiakasohjaukseen, sotekeskuksen työkykykoordinaattorille tai tekemään huoli-ilmoituksen sosiaalipalveluihin. Tulsote-hankkeen tekemää huolen tunnistamisen ensiapua on esitelty samoissa ohjauksissa edistäen monialaista työtä asemilla.

Keskeistä on sopia eri toimijoiden kanssa siitä, kuka ottaa asiakasvastaavan roolin. Yksiselitteisesti roolia ei voida nimetä kenellekään vaan se täytyy tapauskohtaisesti sopia. Työkykykoordinaattori on silloin asiakasvastaavan roolissa, kun asiakkaalla ei ole taustalla olevaa tahoa valmiina.

Tavoitteena työkyvyn tuessa sote-keskuksissa on saada kiinnitettyä työkykykoordinaattorit pysyväksi resurssiksi maakunnan sote-keskuksiin, jolloin he toimivat suorina linkkeinä työkyvyn tuen tiimeihin, pystyen ottamaan myös asiakasvastaavan roolia asiakkaan prosessissa, silloin kun kukaan tiimin asiantuntija ei toimi selkeästi asiakasvastaavana. Näin varmistetaan asiakkaan prosessin eteneminen ja seuranta sekä riittävä tuki asiakkaalle.   

Liitteenä kuva työkyvyn tuen asiakasvastaavan tehtävästä suhteessa työkyvyn tuen tiimiin.

Liitteenä myös kuvitteellinen case esimerkki työkyvyn tuen tiimin asiakasvastaavana toimimisesta.

 

Liitteenä työkyvyn tuen tiimin roolit kuvaus.

Liitteenä työttömän asiakkaan ohjaaminen ohje terveysasemalla, esimerkkinä Niinivaara

Liitteet
Kuva
Työkyvyn tuen asiakasvastaava
Työkyvyn tuessa asiakasvastaava, työkyvyn tuen tiimi.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä Siun soten alueen osatyökykyiset. Osallistettu kyselyillä, asiakasraadin muodossa sekä osallistamalla kehittämistyöhön (esim. työpajat) yhdessä ammattilaisten kanssa.

Ratkaisun perusidea **

Työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeen segmentoimiseksi on sotekeskuksiin tehty työohjeet työttömän asiakkaan ohjaamiseksi. Kuvaus liitteenä. Työohjeet ovat terveysasemakohtaisia, jolloin niistä löytyy suoraan kunkin alueen toimijat ja kuinka heihin saa yhteyden. Kaikki Siun soten alueen terveysasemat on ohjeistettu työttömän asiakkaan ohjaamiseen joko live- tai Teams-tapaamisilla. Työohje ohjaa työttömän asiakkaan työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseen ja neuvoo ohjaamaan asiakkaan joko työttömien terveystarkastukseen, yhteisasiakasohjaukseen, sotekeskuksen työkykykoordinaattorille tai tekemään huoli-ilmoituksen sosiaalipalveluihin. Tulsote-hankkeen tekemää huolen tunnistamisen ensiapua on esitelty samoissa ohjauksissa edistäen monialaista työtä asemilla.

Keskeistä on sopia eri toimijoiden kanssa siitä, kuka ottaa asiakasvastaavan roolin. Yksiselitteisesti roolia ei voida nimetä kenellekään vaan se täytyy tapauskohtaisesti sopia. Tämä sopiminen voidaan tehdä esimerkiksi työkyvyn tuen tiimissä, jossa on moniammatillisesti kokoonnuttu asiakkaan tilanteen äärelle.