Työkyvyn tuen asiakasvastaava-mallin kehittäminen Siun sotessa.

Toimintamallin nimi
Työkyvyn tuen asiakasvastaava-malli Siun sotessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työkyvyn tuen asiakasvastaava-mallin kehittäminen Siun sotessa.

Toteutuspaikka
Siun soten alue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Virpi Kettunen

Luotu

01.09.2021

Viimeksi muokattu

15.12.2022
Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeen segmentoimiseksi on sotekeskuksiin tehty työohjeet työttömän asiakkaan ohjaamiseksi. Kuvaus liitteenä. Työohjeet ovat terveysasemakohtaisia, jolloin niistä löytyy suoraan kunkin alueen toimijat ja kuinka heihin saa yhteyden. Kaikki Siun soten alueen terveysasemat on ohjeistettu työttömän asiakkaan ohjaamiseen joko live- tai Teams-tapaamisilla. Työohje ohjaa työttömän asiakkaan työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseen ja neuvoo ohjaamaan asiakkaan joko työttömien terveystarkastukseen, yhteisasiakasohjaukseen, sotekeskuksen työkykykoordinaattorille tai tekemään huoli-ilmoituksen sosiaalipalveluihin. Tulsote-hankkeen tekemää huolen tunnistamisen ensiapua on esitelty samoissa ohjauksissa edistäen monialaista työtä asemilla.

Keskeistä on sopia eri toimijoiden kanssa siitä, kuka ottaa asiakasvastaavan roolin. Yksiselitteisesti roolia ei voida nimetä kenellekään vaan se täytyy tapauskohtaisesti sopia. Tämä sopiminen voidaan tehdä esimerkiksi työkyvyn tuen tiimissä, jossa on moniammatillisesti kokoonnuttu asiakkaan tilanteen äärelle.

Toimintaympäristö

Siun sote järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut koko Pohjois-Karjalan alueella. 

Maakunnassa on suuri työttömyysaste ja erityisesti pitkäaikaistyöttömien määrä on korkea. Toisaalta väestö on ikääntyvää ja  alueella on kohtaanto-ongelmaa, jolloin avoinna oleviin työtehtäviin ei löydy tekijöitä. Siun soten työkykyohjelma pyrkii hakemaan ratkaisuja mm. näihin haasteisiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä Siun soten alueen osatyökykyiset. Osallistettu kyselyillä, asiakasraadin muodossa sekä osallistamalla kehittämistyöhön (esim. työpajat) yhdessä ammattilaisten kanssa.