Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus / Kymenlaakso
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus koostuu asiakkaan tarpeen mukaisista työkyvyn tuen erilaisista palveluista. Tavoite on, että asiakkaiden työkyvyn tuen tarve tunnistetaan varhain ja asiakkaat ohjautuvat oikeaan palveluun oikea-aikaisesti.
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän, eli Kymsoten, tehtävänä on järjestää ja tuottaa kaikille maakunnan asukkaille yhdenvertaiset ja helposti saavutettavat sote-palvelut. Kuntayhtymän jäsenkuntia ovat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.
Kymenlaaksossa työttömiä työnhakijoita, joilla on tarve työkyvyn tuelle, palvellaan Monialaisella työelämäpalvelussa. Monialainen työelämäpalvelu perustuu yhteistyösopimukseen, jonka allekirjoittajaosapuolina ovat Kymsote, TE-palvelut, Kela ja alueen kunnat. Tavoitteena on edistää tukea tarvitsevien työnhakijoiden työllistymistä sekä kuntouttaa ja aktivoida asiakasta räätälöityjen palvelupolkujen turvin. Monialaisessa työelämäpalvelussa asiakkaita palvelee laaja asiantuntijajoukko, joka koostuu sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan ammattilaisista sekä TE-asiantuntijoista. Yhteistyötä asiakkaan työllistymisen edistämiseksi tehdään mm. TE-palveluiden, Kelan, kuntien työllisyysyksiköiden ja järjestöjen kanssa.
Kymsoten, TE-palveluiden ja Kelan lisäksi työttömien asiakkaiden työkyvyn tukemisen palvelukokonaisuuteen kuuluu suuri määrä muita toimijoita, esim. oppilaitokset, kolmas sektori tai nuorten palvelut. Osa palveluista tuotetaan omana toimintana ja osa palveluista ostetaan yksityisiltä palvelun tuottajilta tai järjestöiltä.
Asiakkaan työkyvyn tuen palvelukokonaisuus on usein laaja ja verkostomainen. Aina asiakas ei itse ole tietoinen siitä mitkä kaikki tahot hänen asioistaan vastaavat. Myöskään ammattilaisille ei ole aina selvää missä kaikkialla asiakkaalla on asiakkuus.
Asiakkaan työllistymisen tuen palvelupolussa on useita riskialttiita nivelkohtia ja vaarana onkin, että asiakkaan työllistymistä tai työkykyä ei onnistuta tukemaan riittävästi. Myöskään asiakkaiden ohjautuminen oikea-aikaisesti oikeaan palveluun ei aina toteudu.
Ammattilaiset saattavat tehdä jopa päällekkäistä työtä ja toisaalta voi olla, että jotakin jää kokonaan tekemättä kun oletetaan jonkun muun tahon hoitaneen asia.
Monialaisessa työelämäpalvelussa on mukana eri ammattiryhmiä eri organisaatioista. Tämä asettaa myös johtamisen ja yhteisten tavoitteiden ja toimintatapojen määrittämiselle uudenlaiset haasteet.
Kehittämisessä ovat mukana Monialaisten työelämäpalveluiden edustajat (Kymsote, TE-palvelut ja Kela), asiakkaat sekä muut tarvittavat yhteistyökumppanit (esim. kuntien työllisyyspalvelut, palveluntuottajat, ohjaamot tms.).
Kehittämistyötä tehdään yhteiskehittämisen työpajoissa. Työskentelyn tueksi voidaan myös esimerkiksi laatia kyselyitä tai haastatella tarvittavia toimijoita.
Kehittämisen tavoitteena on:
1) Laatia palvelutarjotin työllistymisen tuen palveluista
2) Tunnistaa palvelukokonaisuudesta ne asiakkaat, jotka tarvitsevat monialaisia työkyvyn tuen palveluja
3) Tunnistaa työkyvyn tuen tarve varhain ja ohjata asiakas oikea-aikaisesti ennaltaehkäiseviin palveluihin
4) Sovittaa palveluita yhteen siten, että ne ovat mahdollisimman vaikuttavia ja kustannustehokkaita
1. Palvelujen kartoittaminen / tilanneanalyysi.
2. Segmentointi sekä yhdyspintojen ja nivelkohtien tunnistaminen
3. Tavoitteiden määrittely
4. Mittareiden ja tietolähteiden määrittely
5. Palvelukokonaisuuksien ja kokonaisuuksien määrittely / mallintaminen
6. Toimeenpanon suunnittelu ja palvelukokonaisuuksien ja ketjujen ohjaus
7. Vuoropuhelu ja seuranta.
Keinoina yhteiskehittäminen työpajatyöskentelynä ja tämän tukena tarvittavat haastattelut ja kyselyt.