Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus koostuu asiakkaan tarpeen mukaisista työkyvyn tuen erilaisista palveluista. Tavoite on, että asiakkaiden työkyvyn tuen tarve tunnistetaan varhain ja asiakkaat ohjautuvat oikeaan palveluun oikea-aikaisesti. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän, eli Kymsoten, tehtävänä on järjestää ja tuottaa kaikille maakunnan asukkaille yhdenvertaiset ja helposti saavutettavat sote-palvelut. Kuntayhtymän jäsenkuntia ovat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. 

Kymenlaaksossa työttömiä työnhakijoita, joilla on tarve työkyvyn tuelle, palvellaan Monialaisella työelämäpalvelussa. Monialainen työelämäpalvelu perustuu yhteistyösopimukseen, jonka allekirjoittajaosapuolina ovat Kymsote, TE-palvelut, Kela ja alueen kunnat. Tavoitteena on edistää tukea tarvitsevien työnhakijoiden työllistymistä sekä kuntouttaa ja aktivoida asiakasta räätälöityjen palvelupolkujen turvin. Monialaisessa työelämäpalvelussa asiakkaita palvelee laaja asiantuntijajoukko, joka koostuu sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan ammattilaisista sekä TE-asiantuntijoista.  Yhteistyötä asiakkaan työllistymisen edistämiseksi tehdään mm. TE-palveluiden, Kelan, kuntien työllisyysyksiköiden ja järjestöjen kanssa.

Kymsoten, TE-palveluiden ja Kelan lisäksi työttömien asiakkaiden työkyvyn tukemisen palvelukokonaisuuteen kuuluu suuri määrä muita toimijoita, esim. oppilaitokset, kolmas sektori tai nuorten palvelut. Osa palveluista tuotetaan omana toimintana ja osa palveluista ostetaan yksityisiltä palvelun tuottajilta tai järjestöiltä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakkaan työkyvyn tuen palvelukokonaisuus on usein laaja ja verkostomainen. Aina asiakas ei itse ole tietoinen siitä mitkä kaikki tahot hänen asioistaan vastaavat. Myöskään ammattilaisille ei ole aina selvää missä kaikkialla asiakkaalla on asiakkuus.

Asiakkaan työllistymisen tuen palvelupolussa on useita riskialttiita nivelkohtia ja vaarana onkin, että asiakkaan työllistymistä tai työkykyä ei onnistuta tukemaan riittävästi. Myöskään asiakkaiden ohjautuminen oikea-aikaisesti oikeaan palveluun ei aina toteudu.

Ammattilaiset saattavat tehdä jopa päällekkäistä työtä ja toisaalta voi olla, että jotakin jää kokonaan tekemättä kun oletetaan jonkun muun tahon hoitaneen asia. 

Monialaisessa työelämäpalvelussa on mukana eri ammattiryhmiä eri organisaatioista. Tämä asettaa myös johtamisen ja yhteisten tavoitteiden ja toimintatapojen määrittämiselle uudenlaiset haasteet. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta tarpeena on 

  • oikea-aikaiset palvelut
  • asiakasosallisuuden lisääminen
  • palvelujen koordinointi ja "yhden luukun periaate"
  • oikea-aikainen ja riittävä työkyvyn tuki
  • yhtenäinen ja yksilöllinen palvelupolku

Ammattilaisen näkökulmasta tarpeena on

  • palvelujen koordinointi
  • oikea-aikaiset palvelut
  • moniammatillinen työkyvyn arviointi ja tuki sekä työkyvyn tuen suunnitelma
  • resurssien järkevä käyttäminen ja päällekkäisen työn välttäminen

Organisaation näkökulmasta tarpeena on

  • resurssien oikea kohdentaminen ja päällekkäisen työn välttämäinen
  • kustannustehokkaat ja oikein kohdennetut palvelut
  • selkeä palvelukokonaisuus
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisessä ovat mukana Monialaisten työelämäpalveluiden edustajat (Kymsote, TE-palvelut ja Kela), asiakkaat sekä muut tarvittavat yhteistyökumppanit (esim. kuntien työllisyyspalvelut, palveluntuottajat, ohjaamot tms.). 

Kehittämistyötä tehdään yhteiskehittämisen työpajoissa. Työskentelyn tueksi voidaan myös esimerkiksi laatia kyselyitä tai haastatella tarvittavia toimijoita. 

Tavoiteltu muutos

Kehittämisen tavoitteena on:

1) Laatia palvelutarjotin työllistymisen tuen palveluista

2) Tunnistaa palvelukokonaisuudesta ne asiakkaat, jotka tarvitsevat monialaisia työkyvyn tuen palveluja

3) Tunnistaa työkyvyn tuen tarve varhain ja ohjata asiakas oikea-aikaisesti ennaltaehkäiseviin palveluihin

4) Sovittaa palveluita yhteen siten, että ne ovat mahdollisimman vaikuttavia ja kustannustehokkaita

Toteutussuunnitelma

1. Palvelujen kartoittaminen / tilanneanalyysi. 

2. Segmentointi sekä yhdyspintojen ja nivelkohtien tunnistaminen

3. Tavoitteiden määrittely

4. Mittareiden ja tietolähteiden määrittely

5. Palvelukokonaisuuksien ja kokonaisuuksien määrittely / mallintaminen

6. Toimeenpanon suunnittelu ja palvelukokonaisuuksien ja ketjujen ohjaus

7. Vuoropuhelu ja seuranta. 

 

Keinoina yhteiskehittäminen työpajatyöskentelynä ja tämän tukena tarvittavat haastattelut ja kyselyt. 

Ratkaisun perusidea

Kymenlaaksossa työttömien työnhakijoiden työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta koordinoidaan Monialaisessa työelämäpalvelussa. Monialainen työelämäpalvelu perustuu Kymsoten, Kelan, TE-palveluiden ja alueen kuntien väliseen yhteistyösopimukseen. Toiminnan tavoitteena on edistää pitkään työtä hakeneiden asiakkaiden työllistymistä sekä kuntouttaa ja aktivoida asiakasta räätälöityjen palvelupolkujen turvin. Monialaisessa työelämäpalvelussa asiakkaita palvelee laaja asiantuntijajoukko, joka koostuu Kelan asiantuntijoista, sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan ammattilaisista sekä TE-asiantuntijoista.  Yhteistyötä asiakkaan työllistymisen edistämiseksi tehdään myös muiden toimijoiden, kuten kuntien työllisyysyksiköiden, ohjaamojen ja järjestöjen kanssa. Monialaisen työelämäpalvelun sisällä toimii myös työkyvyn tuen tiimi, jossa keskitytään erityisesti laaja-alaisiin ja moniammatillisiin työ- ja toimintakyvyn selvittelyihin. 

Asiakkaan työkyvyn tuen palvelukokonaisuudessa on mukana mm. seuraavia toimijoita ja palveluita: 

  • TE-palvelut 
  • Kelan palvelut
  • Terveydenhuollon palvelut
  • Kuntoutuksen palvelut
  • Sosiaalihuollon palvelut
  • Mielenterveys- ja päihdepalvelut
  • Kuntien palvelut
  • Oppilaitokset
  • Vammais- ja asumispalvelut
  • Yhteistyöhön perustuvat palvelut, kuten ohjaamo ja TYP-toiminta

Edellä mainittujen toimijoiden työkyvyn tuen palveluista tarkempaa listausta löytyy liitteestä "Monialaisen työllistymisen tuen palvelukokonaisuus". 

Monialaisen työelämäpalvelun perustehtävä:

Monialaisen työelämäpalvelun perustehtävänä on selvittää yhteistyöllä asiakkaan palvelutarve ja arvioida tarvittaessa hänen työ- ja toimintakykyään. Perustehtävään kuuluu myös laatia asiakkaan kanssa suunnitelma työkyvyn ja työllistymisen edistämiseksi ja tarjota suunnitelman mukaisia työelämään kiinnittymistä edistäviä palveluita.

Palvelun tavoitteet: 

Päätavoitteena palvelussa on, että asiakkaat työllistyvät ja pysyvät työelämässä tai ohjautuvat sopivaan palveluun.

Asiakastavoitteita ovat, että työtön henkilö löytäisi itselleen sopivan työ- tai koulutuspaikan, hänellä olisi oikeanlaiset työkyvyn tuen palvelut sekä etuudet ja hän pystyisi osallistumaan yhteiskuntaan omien voimavarojensa mukaan.

Palvelun järjestämisen tavoitteina on, että asiakkaan palvelutarve saadaan selville, asiakas saa oikea-aikaiset ja tarkoituksenmukaiset palvelut, palvelut järjestetään kustannustehokkaasti, Monialainen työelämäpalvelu saavuttaa strategiset tavoitteensa ja pystyy vastaamaan lainsäädännön odotuksiin. 

Strategiset (yhteiset) tavoitteet

  • Asiakastyytyväisyys paranee (arvosana 8,5)
  • Aktivointiaste nousee (50%)
  • Työelämään sijoittuvien määrä lisääntyy (20%)
  • Henkilöstö kokee monialaisen yhteistyön toimivaksi (arvosana 4,5)

Sosiaalihuollon työllistymistä tukeva palvelupolku on kuvattu tarkemmin täällä.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Kaikkien toimijoiden tulee sitoutua yhteistyöhön. Verkoston eri toimijoiden välinen yhteistyösopimus on hyvä työväline tähän
  • Tärkeää onnistumisen kannalta on myös johtaminen:
    • Yhteiset tavoitteet
    • Yhteiset seurannan mittarit
    • Riittävien resurssien varmistaminen
    • Säännölliset yhteiset tapaamiset
  • Ammattilaisilla tulee olla riittävä osaaminen työkyvyn arvioinnin ja tuen palveluiden toteuttamiseen
  • Ammattilaisilla tulee olla tosiasiallinen mahdollisuus monialaiseen ja -ammatilliseen yhteistyöhön (esim. yhteiset työtilat, säännölliset yhteiset tapaamiset
  • Verkostossa tulee käydä riittävästi keskustelua yhteisistä tavoitteista, toimintatavoista ja käsitteistä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Monialainen- ja moniammatillinen yhteistyö sekä yhteinen keskustelu verkoston toimijoiden kesken on lisääntynyt
  • Verkostomaisesti toimivan Monialaisen työelämäpalvelun johtaminen on vahvistunut ja yhteiset tavoitteet ja toimintatavat ovat selkeytyneet ja juurtuneet osaksi Kymsoten toimintaa
  • Työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen ja asiakkaiden ohjaus työkyvyn arvioinnin ja tuen palveluihin on lisääntynyt
  • Monialaisen työelämäpalvelun yhteistyösopimus siirtyy hyvinvointialueelle