Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus/Varsinais-Suomi
Käsikirja kuvaa Varsinais-Suomen tulevaisuuden sote-keskuksen työkyvyn palvelukokonaisuuden. Liitteenä löytyy myös Liedon työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden käsikirja. Tämä käsikirja on luotu hankkeessa kuvaamaan erityisesti Liedon työkyvyn tuen palvelukenttää.
Varsinais-Suomen maakunta > 27 kuntaa > 479 tuhatta asukasta
Työllisyysaste 72,8% (trendiluku 8/2021) > työvoimapula > osatyökykyisten työttömyys
Hyvinvointialueet > Varsinais-Suomen hyvinvointialue > tulevaisuuden sote-keskus
Tulsote-ohjelma, rakenneuudistusohjelma, järjestämissuunnitelman uudistaminen
Marinin hallituksen ohjelma > työkykyohjelma > STM ja THL
TE-palvelut 2024-uudistus > työllisyyspalvelujen kunnallistaminen > työllisyyden kuntakokeilu
Ratkaistavat ongelmat: osatyökykyisten työttömyys ja yhteiskunnallinen osallisuus, työvoimapula, pirstaloitunut palvelurakenne, palvelupuutteet, vanhanaikainen työote, kansantalous
Strateginen kokonaisuus: työn ja talouden murros, hyvinvointivaltion uudistaminen, sosiaaliturvan uudistaminen, julkisen palvelurakenteen mullistaminen, asiakkaan aseman vahvistuminen
Kehittäjäkunnat: Laitila, Lieto, Turku, Uusikaupunki
Kumppanikunnat: Naantali, Raisio, Kaarina, Kemiönsaari, Paimio
Valtiotoimijat: VS TE-toimisto, Kela, rikosseuraamusvirasto
Järjestöt: Lihastautiliitto, Neuroliitto, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Vates, vammaisfoorumin työllisyysasiantuntijat
Kokemuskehittäjäryhmä
Tavoitteena on työkyvyn tuen palvelukokonaisuus Varsinais-Suomen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskukseen. Palvelukokonaisuudessa kuvataan sote-keskuksen toiminnot ja sen ulkopuolinen ekosysteemi.
Sote-keskuksen toiminnot kuvaavat työttömän työkyvyn tukea tarvitsevan asiakkaan palveluketjun, jonka keskeisiä osia ovat työkyvyn tuen tunnistaminen, asiakasvastaava, työkykytiimi, työkyvyn tuen suunnitelma, asiakasosallisuus ja palvelujen yhteensovittaminen.
Ulkopuolinen ekosysteemi kuvataan asiakkaan palvelutarpeen mukaan ryhmiteltynä palvelupolkuina ja sovittuina menettelytapoina.
Liitteenä on kehittämiskehys.
Itsearviointi kuukausittain, jonka perusteella tehdään hankesalkkuraportointi kahden kuukauden välein.
Osahankkeissa mallin osia kehitetään sosiaalihuollon toimintakehyksessä ja terveyspalveluissa.
Tulevaisuuden sote-keskus ei ole toiminnassa kehittämisen päättyessä, joten sen toiminnallinen testaaminen aidossa toimintaympäristössä ja juurruttaminen jää kehittämisen jälkeiseen aikaan. Kehittäminen tuottaa kuvauksen palvelukokonaisuudesta ja asiakkaan palveluketjusta.
Pilotit Turun työllisyyspalveluissa ja terveyspalveluissa sekä Laitilan, Liedon ja Uudenkaupungin sosiaalipalveluissa.
Yhteiskehittäminen projektitiimissä.
Viestintä ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa.
Kohderyhmänä on ilman työtä olevat työikäiset varsinaissuomalaiset, joilla on jokin työkykyyn liittyvä haaste. He voivat olla jossain työkyvyn tuen palvelussa, työelämän ulkopuolella tai he siirtyvät työelämästä palvelujen piiriin.
Kehittämisen tukena toimii kuukausittain kokoontuva kuusihenkinen koulutettujen kokemusasiantuntijoiden kehittämisryhmä. Hanke on myös käynyt keskustelua Turun vammaisneuvoston kanssa. Järjestöjen kanssa teemme yhteistyötä.
Kehittämisen lähökohtana on STM:n julkaiseman työkykyohjelman hakuoppaassa kuvattu toimintamalli. Sitä pilotoidaan alueellisesti hankkeessamme THL:n koordinoimana.
Monet toimintamalin osat on kuvattuna Tie työelämään-verkkopalvelussa.
Raija Kerättären ja Tuija Oivon raportti Osatyökykyisten reitit työllisyyteen (Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisusarja 43/2018) toimii ohjeena ja inspiraation lähteenä.
Työkykyohjelman hankkeiden tuotokset Innokylässä luovat vertailupohjaa ja kannustusta.
Keväällä 2021 kävimme laajan työpajakierroksen hankkeen sidosryhmissä mm. kaikissa TYP-verkoston alueryhmissä Varsinais-Suomessa. Näissä tapaamisissa keräsimme näkemyksiä hyvistä käytännöistä ja kehittämistarpeista.
Kehittämisaineistoa testataan piloteissa Turun työllisyyspalveluissa ja terveyspalveluissa sekä Laitilan, Liedon ja Uudenkaupungin osahankkeissa.
Selvitimme varsinaissuomalaisten kuntien käytännöt työkykytiimin suhteen haastettelukierroksella.