Työkyvyn tuen tiimi, Pohjanmaan HVA (RRP, P3)
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli perustuu asiakkaan tarpeita vastaavaan monialaiseen yhteistyöhön. Tavoitteena on tunnistaa asiakkaiden työkyvyn tuen tarve varhaisessa vaiheessa sekä laatia yksilöllinen suunnitelma ja sen toteutumisen seuranta.
Työkykytiimin tavoitteena on parantaa sote-keskuksen työikäisten asiakkaiden palvelua siirtämällä monialaisen yhteistyön painopistettä eläkeselvittelyistä varhaiseen tunnistamiseen ja ohjaamiseen. Työkykytiimi pyrkii parantamaan tiedonvälitystä eri toimijoiden välillä ja luomaan yhtenäisen toimintamallin, joka kattaa prosessit ja toimintatavat monialaista yhteistyötä vaativiin asiakastilanteisiin. Kyseinen toimintamalli vähentää päällekkäistä työtä ja tehostaa asiakkaan asian hoitoa monialaisen vastaanoton kautta, vähentäen samalla pistemäisiä käyntejä eri toimijoilla.
Palvelun kohderyhmä on Pohjanmaan hyvinvointialueen työikäiset 18–64-vuotiaat työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat, joilla on tunnistettu haaste, joka tarvitsee monialaisen tiimin näkemyksen. Tavoitteena on keskittyä asiakkaan (jäljellä olevaan) työ- ja toimintakykyyn sekä edistää tasalaatuista ja ennaltaehkäisevää palvelua alueellisesti.
Tunnusmerkkejä asiakkaista, jotka voivat hyötyä työkykytiimin palvelusta:
- toisen asteen koulutus puuttuu tai asiakkaalla on useita kesken jääneitä opintoja.
- asiakkaalla on työ- ja toimintakyvyn haasteita ja tarve monialaiselle tuelle ja monelle palvelulle samanaikaisesti
- asiakkaan kokonaistilanne on epäselvä eikä yksittäisistä palveluista ole löytynyt ratkaisua sen edistämiseksi.
- asiakkuuksia useissa palveluissa tai monet palveluista on keskeytynyt
- asiakkaan tilanne on pitkittynyt tai jumiutunut
- peruspalveluissa on jo tehty verkostojen välistä yhteistyötä tuloksetta
- työllistymiseen tähdänneet toimenpiteet eivät ole tuottaneet toivottuja vaikutuksia
- asiakkaan jatkosuunnitelma ei ole selkeä
Asiakasymmärrystä on kerrytetty ammattilaisten näkökulman perustuen sekä hankkeen muiden toimenpiteiden toteuttamisen yhteydessä. Asiakas on palvelun keskiössä ja osallistuu tasavertaisesti palvelun toimintaan muiden ammattilaisten kanssa. On olennaista, että asiakas on motivoitunut ja on suostuvainen työkykytiimin palveluun.