Uniapneakiskohoidon toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamalli kuvaa uniapneakiskohoidon toteuttamista Pirkanmaan hyvinvointialueella. Mallissa on kuvattu asiakkaan polku sekä keskeiset ohjeet ammattilaisille. Toimintamalli laadittiin osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta
Toimintamallin nimi
Toimintamalli kuvaa uniapneakiskohoidon toteuttamista Pirkanmaan hyvinvointialueella. Mallissa on kuvattu asiakkaan polku sekä keskeiset ohjeet ammattilaisille. Toimintamalli laadittiin osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta
Uniapneakiskohoidon toimintamalli kuvaa hoidon toteutusta ja porrastusta Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamallissa on huomioitu myös ennaltaehkäisy, moniammatillinen näkökulma sekä raportointi ja seuranta.
Toimintamallin kehittäminen aloitettiin erityisesti palvelujen saatavuuden, vaikuttavuuden, laadun, yhdenvertaisuuden ja kustannusvaikuttavuuden kehittämiseksi. Keskeisimpänä tavoitteena oli kehittää perustason palveluita, vahvistaa perustason osaamista sekä integroida suun terveydenhuolto osaksi muuta sote-palvelujärjestelmää. Toimintamalli perustuu Pirkanmaan hyvinvointialueen uniapneapotilaan hoitoketjun lisäksi Käypä hoito -suosituksiin ja STM:n yhtenäisiin kiireettömän hoidon perusteisiin.
Toimintamallin kehittäminen käynnistettiin ennen hyvinvointialueelle siirtymistä, huomioiden yhteiskunnallisten muutosten tuomat haasteet. Pirkanmaan hyvinvointialueesta tuli hyvinvointialueuudistuksen myötä Suomen suurin hyvinvointialue, koostuen 23 eri kunnasta, sekä yli kymmenestä eri suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Alueella käytössä olleet toimintatavat saattoivat vaihdella suurestikin keskenään tai olla melko jäsentymättömiä. Lisäksi eri potilastietojärjestelmien käyttö toi omat haasteensa tiedonkulkuun ja koordinointiin. Toimintamallin kuvaamisen tavoitteena oli yhtenäistää toimintatapoja, laatia yhtenäiset kriteerit hoitoon pääsylle, kuvata prosessi yhdenvertaisten palveluiden varmistamiseksi sekä vahvistaa osaamista perustason palveluissa.
Toimintamallin ensisijaisena kohderyhmänä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset sekä uniapneapotilaita hoitavat ammattilaiset. Toimintamalli on suunniteltu tukemaan myös muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyötä suun terveydenhuollon tiimien kanssa, joka edistää moniammatillista yhteistyötä ja integroitumista sote-palvelujärjestelmään.
Asiakasymmärryksen lisäämiseksi pyritään ymmärtämään niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita, toiveita ja odotuksia toimintamallin suhteen. Tämä tapahtuu huomioimalla toimintamallista saadut kokemukset ja palaute toimintamallin kehittämisessä. Palautetta kerätään esimerkiksi kyselyiden ja osallistavan palautteenkeruun avulla.
Toimintamallin kuvaamisen lisäksi on välttämätöntä laatia jalkautussuunnitelma. Tämä suunnitelma määrittelee tarkemmin, miten toimintaa toteutetaan yhteistyössä johdon ja tiimien kanssa, ja miten sen vaikuttavuutta mitataan ja raportoidaan. Suunnitelma sisältää myös tiedot siitä, miten ja millä aikataululla henkilöstölle tarjotaan koulutusta, sekä kuinka henkilöstön osaamista aiotaan vahvistaa. Henkilöstön osallistaminen on keskeistä jalkautussuunnitelman onnistumiselle, samoin kuin esihenkilöiden sitouttaminen.
Uuden toimintamallin onnistuneen käyttöönoton kannalta on myös välttämätöntä luopua vanhoista toimintatavoista. Tämä prosessi vaatii sekä organisaation että henkilöstön sitoutumista ja valmiutta omaksua uudet toimintatavat, jotka ovat linjassa jalkautussuunnitelman ja laajempien strategisten tavoitteiden kanssa. Resurssien osoittaminen on myös olennaista, jotta työntekijät voivat toteuttaa uusia toimintatapoja käytännössä.