Vaikuttava etäpalveluohjaus: Mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä aikuissosiaalityön asiakkaiden etäryhmät

Pilotissa (1.2–30.6.2021) tuotettiin mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä aikuissosiaalityön asiakkaille (nuoret ja työikäiset) päivätoimintaa ja toimintakykyä ylläpitävää toimintaa etäkontaktilla, kun COVID19-epidemia oli sulkenut yksiköitä.

Ratkaisun testaaminen

Etäpalveluohjaaja 6 kk.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on asukkaiden ja henkilöstön digikyvykkyyden parantaminen, jossa päämääränä on digitaalisten työkalujen tehokkaampi ja yhtenäisempi käyttö sekä asukkaiden, että henkilöstön kesken. Toiminta on asiakaslähtöistä ja ennaltaehkäisyn tueksi otetaan käyttöön sähköisiä kanavia ja palveluja. Näiden avulla vähennetään sote-palveluiden kokonaiskustannuksia. 

Pilotin tarkoituksena on tarjota psykososiaalista tukea COVID 19-riskiryhmille etäpalveluohjauksella, jossa tarjotaan digisosiaalityön palveluja sosiaalityön sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaille. 

Liitteet
Kokeilussa opittua

Etäryhmät lisäävät asiakkaiden tavoitettavuutta ja täydentävät päivätoimintaa. Hybridiryhmät tuplasivat asiakasmäärät. Toimintaan vahvasti kytkeytyy palveluja tuottavat yhdistykset, jolloin sote-ammattilaisten resurssia säästettäisiin. 

Ratkaisun perusidea

Pilotissa tuotettiin yhteistyökumppaneiden (3. sektori) kanssa psykososiaalista tukea ja sosiaalityötä digipalveluna asiakkaille. Pilottiaikana muodostui viisi säännöllistä ryhmää, jotka toimivat etänä tai Covid19-pandemian salliessa hybridinä. Henkilökunnalle järjestettiin etäpalveluohjauksen tueksi koulutus. Etäryhmien käytössä oli oma Teams-ympäristö, joka tuki yhteistyön kehittämistä ja ylläpitoa mm tapahtumien järjestämisessä. Etäpalveluohjaaja antoi digitukea asiakkille ja ammattilaisille. Toiminta on asiakaslähtöinen matalan kynnyksen palvelu. Etätoiminnot mahdollistavat tasavertaisen osallistumisen asuinpaikasta riippuen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä aikuissosiaalityön ”vaikuttava etäpalvelutoiminnan” -pilotista saatiin tietoa etäpalvelujen hyödyntämismalleista, joita voidaan käyttää osana maakunnallisen etäpalvelukeskuksen kehittämistä. Pilotissa oli käytössä 30 tablet-lainalaitetta. Pilotin jälkeen 6 asiakasta hankki oman lainalaitteen ja 4/6 hankki laitteen ohjaajan avustamana. Etäpalveluohjaaja toteutti digitukea yksilöohjauksena, ohjausvierailuina ja puhelinohjauksena asiakkaille ja ammattilaisille. Pilotin aikana etäohjaajalle puheluita kertyi 719 ja kotikäyntejä 70. Ammattilaisille järjestettiin yksi digitaitoja tukeva koulutus. Asiakkaat ja ammattilaiset kokivat, että digitaidot kehittyivät pilotin aikana, mutta edelleen digituelle on tarvetta. Pilottiaikana toteutui 5 Essoten tuottamaa etäpalveluryhmää. Etäryhmät lisäävät asiakkaiden tavoitettavuutta ja täydentävät päivätoimintaa. Etäryhmiin osallistui 2–10 asiakasta. Hybridimallina (läsnä ja etäryhmä) toteutettavaan ryhmään osallistui 22 asiakasta. Ryhmissä hybridimalli oli tuloksellisempaa, koska se yhdisti päivätoimintoja ja osallistujamäärät kasvoivat huomattavasti sekä ohjaajat tekivät enemmän yhteistyötä muiden yksiköiden kanssa. Etäpalveluohjauksen toimintamalli juurtuu ja kehittyy osana mielenterveyspalvelujen ja aikuissosiaalityön toimintaa. Tarvetta olisi maakunnalliselle lainalaitemallille ja toiminnan laajentamiselle koko hyvinvointialueelle. 

Liitteet