Vaikuttavaa Lapsiperheiden kotipalvelua Perhesosiaalityön perheille - Yhteistyömalli
Yhteistyömallin tavoitteena on Perhesosiaalityön ja Lapsiperheiden kotipalvelun yhteisten perheiden sujuvampi palveluun pääsy, verkostoyhteistyön ja systeemisyyden vahvistaminen sekä työskentelyn vaikuttavuuden, tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden lisääminen.
Lapsiperheiden kotipalvelulla (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 § 19) tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Vuoden 2015 alusta lähtien lapsiperheiden välttämättömät kotipalvelut säädettiin subjektiiviseksi oikeudeksi.
Perhesosiaalityö perustuu Sosiaalihuoltolakiin (2014/1301). Perhesosiaalityön asiakkaita ovat lapsiperheet, joilla on tuen tarvetta arjen sujumiseen liittyen, mutta ei kuitenkaan tarvetta lastensuojelun asiakkuudelle. Tuen tarve voi olla lyhyt- tai pitkäaikainen. Työskentely on vapaaehtoista asiakkaana olevalle lapselle ja tämän perheelle ja perustuu lapselle laadittuun lakisääteiseen asiakassuunnitelmaan.
Covid-pandemia, epävakaa maailmantilanne, taloudellinen epävarmuus ja muut yhteiskunnalliset haasteet ovat heikentäneet lapsiperheiden hyvinvointia. Perheiden luonnollinen tukiverkosto saattaa asua toisella puolella Suomea, toisessa maassa tai tukiverkostoa ei ole ollenkaan. Toiset perheet kärsivät työttömyydestä ja työkyvyttömyydestä ja toiset taas liiankin hektiseksi muuttuneesta työelämästä ja arjesta. Vanhemmat uupuvat ja erityisesti erityislasten vanhemmat. Perheiden avun tarve on kasvanut, mutta sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit eivät. Sosiaali- ja terveysaloilla on pulaa työvoimasta ja rahoitusvaikeuksia, ja perheet joutuvat odottamaan tarvitsemaansa apua ja tukea välillä pitkiäkin aikoja. Riittävän varhain saatu, tarvetta vastaava tuki kuitenkin ehkäisisi ongelmien pahenemista ja järeämmän tuen tarvetta. Kansallisena tavoitteena on palvella laadukkaan palvelutarpeen arvioinnin avulla (SHL 36§/ LSL 26§) entistä enemmän perheitä varhaisemman tuen palveluilla lastensuojelutarpeen vähentämiseksi. Tavoite korostaa varhaisen tuen palveluiden vaikuttavuuden merkitystä. On tavallista, että vanhemmaksi tuleminen lisää vanhemman masennus- tai ahdistusoireita, ja tällä tiedetään olevan yhteys lapsen kehitykseen. Riittävän ajoissa ja varhain annettu kotipalvelun tuki voi ehkäistä lastensuojelun asiakkuuden alkamista sekä tukea yhteiskunnassa perheiden sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää ja oikeudenmukaista kehitystä.
Lapsiperheiden kotipalvelun asiakasmäärät ovat kasvaneet merkittävästi ja perheiden haasteet monimutkaistuneet. Vantaalla tehtiin vuonna 2021 yli 2000 palvelupäätöstä lapsiperheiden kotipalvelusta, ja kotipalvelu onkin keskeisimpiä sosiaalipalveluista mitä lapsiperheidelle voidaan tarjota.
Sama asiakasmäärien kasvu ja perheiden haasteiden kasvu on ollut havaittavissa myös perhesosiaalityössä. Vantaalla Perhesosiaalityön asiakasmäärä on kasvanut noin 40% vajaassa kahdessa vuodessa.
Perhesosiaalityön ja lapsiperheiden kotipalvelun arjessa on havaittu tarve yhteensovittaa osaamista asiakkaan tilanteen edistämiseksi. Nykytilassa toimitaan liikaa siiloissa, tieto ei kulje ja saatetaan tehdä päällekkäistä työtä samassa perheessä.
Tarve kehittää kotipalvelun arviointia, suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä eri tahojen kanssa on ollut olemassa jo pitkään.
Kehittäjämallissa lapsiperheiden kotipalvelun sosiaaliohjaaja toimii kotipalvelun asiakastyön kehittäjänä ja kehittää yhteisiä verkostotyön rakenteita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Yhteisten rakenteiden luominen ja niiden käyttöönotto sujuvoittaa asiakkaan tarpeiden mukaista sekä oikea-aikaista palveluun pääsyä.
Sosiaalihuoltolain mukaisen työskentelyn vahvistaminen: lapsiperheiden kotipalvelu, perhesosiaalityö.
Vastuutyöntekijät perhesosiaalityöstä:
Sosiaalityöntekijä ja kaksi erityissosiaaliohjaajaa
Perhesosiaalityön tehtävät:
- Mentorina toimiminen muille perhesosiaalityön työntekijöille
- Laatia selkeä ohjeistus yhteistyömallista ja teknisestä suoritteesta asiakastietojärjestelmään perhesosiaalityön työntekijöille
- Raportoida ohjausryhmällä kokemuksiin perustuvaa tietoa yhteistyömallin käytännöstä
- Jokaisen perhesosiaalityön työntekijän tehtävä on toimia vastuutyöntekijänä lapselle, laatia tälle asiakassuunnitelma ja yhteensovittaa kotipalvelun työskentely osaksi lapsen palvelukokonaisuutta. Kotipalvelun asiakkaana on perheen aikuinen, jolloin kotipalvelun työskentelyn etenemisestä tulee kirjata tarvittavilta osin myös lapsen tietoihin.
Vastuutyöntekijät kotipalvelusta:
Sosiaaliohjaaja ja kaksi lähihoitajaa
Sosiaaliohjaajan tehtävät:
- Kotipalvelun kenttätyöntekijöiden tukeminen
- Kehittämisprosessin koordinointi (kehittämistiimin tapaamiskutsujen lähettäminen, tapaamismuistioiden laatiminen, tilastointi, raportointi)
- Kotipalvelun esittely yhteistyökumppaneille
- Kotipalveluhakemusten käsittely, tarvittaessa lisätietojen pyytäminen tai hakemuksen esittely kotipalvelun asiakasohjausryhmässä
- Yhteydenotto asiakkaaseen sekä kotipalvelun palvelutarpeen arvioinnin tekeminen
- Kotipalvelun ja perhesosiaalityön välisenä linkkinä toimiminen
- Asiakkaiden aloitusneuvotteluihin, väliarviointeihin ja loppuarviointeihin osallistuminen ja kirjaaminen
- Perheiden jakaminen omaan työhön tai käyntien hakeminen ostopalvelusta
- Yhteydenpito kotipalvelun ostopalveluihin
- Kotipalvelupäätösten valmistelu
Lähihoitajan tehtävät:
- Tavoitteiden mukainen työskentely pilottiperheissä ja perheen palvelutarpeen muutoksen arvioiminen
- Yhteydenpito perhesosiaalityön omatyöntekijään, kotipalvelun sosiaaliohjaajaan ja tarvittaessa muihin yhteistyökumppaneihin
- Neuvotteluihin, väliarviointeihin ja loppuarviointeihin osallistuminen mahdollisuuksien mukaan
- Palvelusuunnitelman laadinta asiakkaan kanssa
Ohjausryhmä:
Varhaisen tuen yksikön esihenkilö, perhesosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä, kotipalvelun esihenkilö
Ohjausryhmän tehtävät:
- Seurata ja tukea kehittämistyötä
- Tunnistaa yhteistyömallin esteitä ja pyrkiä poistamaan niitä yhteensovittavalla johtamisella
- Motivoida työyhteisöä yhteistyömalliin
- Perehdyttää uudet työntekijät yhteistyömalliin, jotta se vakiintuu
- Mahdollistaa työntekijän ajankäyttö yhteistyölle sekä tukea tarvittaessa priorisoinnissa
Kehittämistyöhön osallistujat valittiin henkilökohtaisen kiinnostuksen perusteella, joten osallistujat olivat jo valmiiksi innostuneita. Motivaatiota lisäsi yhteistyön lisääntymisestä seuranneiden vaikutusten havaitseminen.
Lapsiperheiden kotipalvelun työskentelyn vaikuttavuuden lisääminen. Perhe saa oikea-aikaisesti ja sujuvasti tarvettaan vastaavaa, suunnitelmallista, tavoitteellista ja vaikuttavaa tukea monitoimijaisesti. Perheen oma toimintakyky vahvistuu ja järeämmän tuen tarve vähenee.
Kotipalvelun ja perhesosiaalityön yhteisten asiakastapaamisten määrä tilastoidaan kuukausitasolla sekä kotipalvelussa että perhesosiaalityössä.
Kehittämiseen osallistuvien työntekijöiden sekä työyhteisön näkemyksiä yhteistyöstä selvitetään kyselyllä sekä aluksi että lopuksi.
Asiakkailta kysytään palaute kotipalvelun väli/loppuarvioinnin yhteydessä.
Tavoitteena on saada tiivis yhteistyö vakiinnutettua pysyväksi toimintatavaksi. Kehitystyön aikana laadittuja rakenteita ja prosesseja ylläpidetään sekä jatkojalostetaan tiedotuksen ja yhteistyön avulla myös tulevaisuudessa.
Kotipalvelun ja perhesosiaalityön yhteisten asiakkaiden pulmina korostuvat vanhempien uupumus ja erilaiset vanhemmuuden haasteet, taloudelliset vaikeudet sekä kotoutumiseen liittyvät haasteet. Vanhempien uupumuksen taustalla on usein monenlaisia tekijöitä, kuten psyykkisen tai fyysisen terveyden ongelmia, lapsen erityistarpeita (esim. neuropsykiatriset oireet), yksinhuoltajuutta, avioeroja ja huoltajuuskiistoja, läheisverkoston ja vertaistuen puutetta sekä keinottomuutta.
Asiakkaille on kerrottu käynnissä olevasta kehittämistyöstä sekä kotipalvelun ja perhesosiaalityön välisen yhteistyön tiivistämisestä. Perhesosiaalityön työntekijöitä on ohjeistettu tekemään kotipalveluhakemukset ensisijaisesti yhdessä asiakkaan kanssa ja teknisesti siten, että tehty hakemus näkyy asiakkaalle Asiakastietojärjestelmä Apotin Maisa -asiakasportaalin kautta. Asiakasosallisuutta lisää myös reaaliaikainen kirjaaminen tapaamisista ja suunnitelmista, jotka myös on nähtävissä Maisassa.