Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Segmentointi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Terveyspalveluiden ja sosiaalihuollon yhteinen asiakkuussegmentointimalli. Mallin tarkoituksena on tukea henkilöstöä ohjaamaan asiakasta tarvittavien palveluiden piiriin.
Lainsäädännön muuttuessa hoitotakuu lyhenee 14 vrk ja segmentointimallin tarkoituksena on tukea hoitotakuun toteutumista.
Palveluihin ohjautuminen on epäyhtenäistä. Asiakkaat hakevat palvelua monesta paikasta, mikä aiheuttaa häiriökysyntää. Segmentoinnin avulla pyritään ohjaamaan asiakas tarvittavien palveluiden piiriin oikea-aikaisesti sekä parantamaan palveluiden saatavuutta.
Mallia on ollut kehittämässä terveystieteiden maisteriopiskelija, hankkeen erityisasiantuntijat sekä Vantaa-Keravan sote-henkilöstö. Työskentely toteutettiin työpajoissa, joissa kaikki saivat osallistua kehittämiseen.
Asiakkaat saavat oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti tarvitsemansa palvelun oikeilta ammattilaisilta.
Tällä hetkellä Apotti tietojärjestelmä ei tue segmentoinnin vaikutusten arviointia. Tietojärjestelmän kehittyessä saamme tietoa segmentoinnin tueksi sekä palveluiden kohdentamiseksi. Jatkossa pyrimme tuottamaan tietoa saatavuuden parantumisesta, oikeisiin paveluihin ohjautumisesta sekä asiakkaiden ja henkilöstön kokemuksista.
Mallin laajempi markkinointi sote-henkilöstölle ja henkilöstön hyvä perehdyttäminen. Johdon sitoutuminen ja lähiesihenkilöiden sitouttaminen toiminnan muutokseen ja mallin implementointiin. Pilotointeihin ja kokeiluihin henkilöstön mukaan ottaminen.
Kohderyhmänä ovat sote-ammattilaiset. Eri ammattiryhmät ovat olleet mukana työryhmätyöskentelyssä ja tuottaneet tietoa asiakasymmärryksestä.
Segmentointi
Malli on käytössä aikuissosiaalityössä. Pilotointi 2022 - 2023 terveydenhuollossa.