Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Segmentointi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Terveyspalveluiden ja sosiaalihuollon yhteinen asiakkuussegmentointimalli. Mallin tarkoituksena on tukea henkilöstöä ohjaamaan asiakasta tarvittavien palveluiden piiriin.
Toimintamallin nimi
Terveyspalveluiden ja sosiaalihuollon yhteinen asiakkuussegmentointimalli. Mallin tarkoituksena on tukea henkilöstöä ohjaamaan asiakasta tarvittavien palveluiden piiriin.
Pohjana Uusimaa 2019 segmentoinnin nelikenttä malli, joka perustuu Koivuniemi ym. 2014 jaotteluun. Mallissa määritellään asiakkaan arjessa pärjäämisen kyvykkyys sekä terveys- ja hyvinvointiriskien määrä suhteessa palveluiden tarpeeseen.
Mallissa asiakkuudet jaotellaan satunnaisesti palveluja tarvitseviin ja paljon palveluita tarvitseviin palveluiden tarpeiden mukaisesti. Satunnaisesti palveluja tarvitsevien alle kuuluvat omatoimi- ja tukiasiakkuudet. Paljon palveluja tarvitsevien alle kuuluvat yhteistyö- ja huolenpitoasiakkuudet.
Lainsäädännön muuttuessa hoitotakuu lyhenee 14 vrk ja segmentointimallin tarkoituksena on tukea hoitotakuun toteutumista.
Kohderyhmänä ovat sote-ammattilaiset. Eri ammattiryhmät ovat olleet mukana työryhmätyöskentelyssä ja tuottaneet tietoa asiakasymmärryksestä.
Käyttöönotosta ei ole sovittu. Segmentoinnin kehittäminen jatkuu osana VAKEn kehittämistyötä.
Pilotoinnin huomiona on ollut, että segmentointimallia ei voida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toteuttaa sellaisenaan. Mallin kuvaus on liian pitkä työkaluksi arjessa. Tämän vuoksi kehitettiin asiakkuuksien tunnistamisen opas helpottamaan tunnistamista paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden osalta.
Segmentoinnin käyttöönoton osalta ei ole linjausta. Segmentointi vaatii jatkotyöstöä ja pohdintaa erilaisten segmentointityökalujen välillä.