Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Järjestöinfot - järjestöt tutuiksi terveysasemilla
Järjestöinfot ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Asukkaan asialla -hankkeen kehittämistoimenpide. Järjestöinfot on tarkoitettu asukkaille, työntekijöille sekä opiskelijoille.
Eriarvoisuuden lisääntyminen, heikossa asemassa olevien asukkaiden tuen tarpeiden kasvu sekä resurssien niukkuus haastavat hyvinvointialueita löytämään keinoja vastata asukkaiden erilaisiin ja välillä laaja-alaisiinkin palvelun tarpeisiin. Jatkossa tarvitaan entistä enemmän toimintatapoja, joilla varmistetaan julkisten palveluiden ja kolmannen sektorin yhteistyö sekä sujuva asiakasohjaus. Järjestöt tarjoavat mm. matalan kynnyksen palveluita, vertaistukea, harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa, tukihenkilötyötä sekä ohjausta ja neuvontaa. Järjestöjen palvelut tulisi saada tehokkaammin mukaan lisätueksi palveluiden jonotusaikoina ja yhteistyö julkisten palveluiden sekä järjestöjen välillä toimimaan tiiviimmin.
Kunnilla on myös lakisääteinen velvollisuus toimia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyössä järjestöjen kanssa. Kuntalain 1 § ja 22 § velvoittavat kuntia edistämään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia.
Syksyllä 2021 Laaja-alaiset mielenterveys- ja päihdepalvelut -työryhmä tunnisti eri asiakasryhmiä, joiden tarpeisiin terveysasemien henkilökunnan on ajoittain vaikea vastata kokonaisvaltaisesti. Asiakasryhmiä olivat mm. pitkäaikaisesti masennuksesta kärsivät, akuutissa elämänkriisissä olevat ja päihteitä käyttävät asiakkaat, jotka haluavat ensisijaisesti apua mielenterveysongelmiin. Todettiin, että järjestökentällä on paljon palveluja ja osaamista juuri näiden asiakasryhmien tarpeisiin.
Idea lähti liikkeelle kysymyksistä: miten järjestöjen tarjoama tuki saadaan paremmin tutuksi terveysasemien henkilökunnalle ja miten ohjaus palvelusta toiseen olisi helppoa toteuttaa?
Toimintamallilla vastataan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Asukkaan asialla-hankkeen tavoitteisiin:
- Parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta
- Vahvistaa palveluiden monialaisuutta ja yhteentoimivuutta
Järjestöinfojen pilottijakson aikana huomattiin edellä mainittujen tavoitteiden pohjalta laajempi tarve kolmannen sektorin kanssa tehtävälle yhteistyölle. Tämän vuoksi erilaisten järjestöjen osallisuutta vahvistettiin järjestöinfoihin mukaan tulevilla muillakin kuin mielenterveys- ja päihdetyötä tekevillä toimijoita.
Asukkaan asialla-hanke: kehittämistyön ja käytännön toteutuksen koordinointi, pilottijakson seurantatiedon kokoaminen ja raportointi, markkinointimateriaalin tuottaminen, yhteyshenkilönä toimiminen
Terveysasema: nimetty yhteyshenkilö, joka osallistunut kehittämiskokouksiin, sovittu tilat ja käytännöt terveysasemilla toteutuvien infojen suhteen, välittää tietoa muulle terveysaseman henkilökunnalle
Järjestöt: osallistuminen kehittämiskokouksiin, infojen käytännön toteutus, palautekyselyyn vastaaminen, omissa kanavissa infojen markkinointi
Kokemusasiantuntija (palkattu KAP-Vantaa kokemusasiantuntijapankin kautta): kehittämiskokouksiin osallistuminen, infoissa paikalla auttamassa asiakkaita löytämään heille sopivaa tukea ja keskustelemassa
Kaikilla kehittämistyöhön osallistuneilla on ollut yhteinen näkemys ja tunnistettu tarve lisätä järjestöjen toiminnan näkyvyyttä sekä palveluihin ohjautumista hyvinvointialueella. Jaettu näkemys kehittämistyön tarpeesta on sitouttanut kehittäjäjoukkoa viemään järjestöinfoja suunnitelmasta käytäntöön. Kehittämis- ja seurantakokouksilla on varmistettu vuoropuhelun mahdollisuus, tiedon siityminen, arviointi ja jatkon suunnittelu yhdessä. Lisäksi välitiedottamista ja markkinointimateriaalin jakamista on toteutettu sähköpostitse.
Tavoitteena on, että jatkossa järjestöt toimivat tiiviimmin osana hyvinvointialueen palveluja. Järjestöinfojen kautta eri toimijat ovat tulleet keskenään tutummiksi, ja ohjaamisen kynnys madaltuu. Järjestöinfot ovat tulevaisuudessa toimiva väylä ohjata asiakkaita järjestöjen palveluiden piiriin. Asiakkaat saavat tarpeisiinsa vastaavia palveluja nopeasti ja laaja-alaisesti.
Järjestöinfojen pilotointivaiheissa kävijöiltä, järjestöiltä ja infojen toimipisteiltä saatu arviointi sekä infojen kävijämäärien tilastointi ovat olleet olennaista tietoa kehittämistyölle.
Eri infokausien aikana käytettyä seurantatietoa voidaan verrata keskenään, vaikka vuoden 2022 syksyn pilottijaksolta kerättyä seurantatieto ja vuoden 2023 aikana kerätty seurantatieto eivät olekaan keskenään täysin vertailukelpoisia. Vuoden 2023 aikana käytössä ollut kävijöille suunnattu palautekyselypohja oli tiiviimpi verrattuna aiemmin käytössä olleeseen. Tämä muutos tehtiin siksi, että saataisiin vielä useammalta järjestöinfossa käyneeltä palautetta infosta.
Vuoden 2023 aikana järjestöinfo-toiminta laajeni useammalle toimipisteelle, ja tämä on huomioitava kävijämäärän muutosta vertaillessa. Järjestöinfojen kävijämäärä on kuitenkin infojen toiminnan aikana kasvanut suhteutettuna toimipisteisiin ja infojen määriin.
Asukkaan asialla -hankkeessa kehitetyn järjestöinfo -toimintamallin toteuttamisen aikana kerätyt kokemukset olivat myönteisiä ja varmistivat järjestöinfojen jatkumisen Vantaan ja Keravan alueella.
Toimintamallin kautta on tavoiteltu pysyviä rakenteita mm. terveysasemapalveluiden ja järjestötoimijoiden välille, jotta järjestöinfojen toteuttaminen jatkuu hankkeen päättymisen jälkeenkin. Hankekauden päättyessä vuoden 2023 lopussa, järjestöinfot siirtyvät hyvinvointialueen koordinoimiksi RRP-hankkeen (Suomen kestävän kasvun ohjelma) kautta.
Järjestöinfo-malli syntyi tarpeesta tarjota laaja-alaisempaa tukea terveysaseman asiakkaille, joilla on mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä helpottaa työntekijöiden ohjaamista järjestöjen palveluihin:
- Asiakasymmärrystä kartoitettiin vuonna 2021 mielenterveys- ja päihdeongelmia kokeneille ja heidän läheisilleen suunnatulla Kokemukset esille -kyselyllä, jossa kartoitettiin mm. mitkä asiat ovat auttaneet omassa toipumisessa. Yhdeksi toipumista edistäväksi asiaksi nousi kolmannen sektorin tai vertaisten tarjoama tuki.
- Hyvinvointialueen työntekijöillä teetettiin kysely 8/22 järjestöyhteistyöstä nykytilan kartoittamiseksi. Kyselystä nousi esiin, että yhteisiä rakenteita ei juurikaan ole terveysasemapalveluissa.
Järjestöinfojen kohderyhmänä ovat asiakkaat, työntekijät ja opiskelijat. Asiakkaat voivat hyötyä järjestöjen tarjoamista palveluista ja tiedosta sellaisenaan tai lisätukena julkisten palveluiden rinnalla. Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät ja opiskelijat voivat tutustua järjestöinfoissa järjestöjen palveluntarjontaan ja verkostoitua eri toimijoiden kanssa.
Pilotointijakson aikana huomattiin, että samanlainen haaste julkisen sektorin palveluista järjestöjen palveluihin ohjaamiseen liittyy yhtä lailla myös muihin kuin mielenterveys- ja päihdealan toimijoihin. Tämän vuoksi järjestöinfoja laajennettiin terveyden ja hyvinvoinnin järjestöihin sekä muihin toimijoihin vuoden 2023 aikana. Enimmillään pilotissa on ollut mukana 33 eri toimijaa ja näin on tavoitettu eri asiakasryhmiä laajemmin.