Varhaiskasvatuksen käyttöön pienten lasten kielellisen kehityksen arviointilomake ja haasteisiin soveltuvat tukitoimet

Alle 3v kielellisten haasteiden  tunnistamiseen kehitetty tarkistuslomake ja tuen "kirjahylly-malli" joissa kielenkehityksen haasteet ja interventiot osa-alueittain eriteltynä. Veot käyttävät  puheen-ja kielenkehityksessä heikosti edistyville lapsille

Toimintaympäristö **

Kielellisen kehityksen keskeisimmät herkkyyskaudet ovat ensimmäisten 3v aikana.  Kehityksen tukemiseen kannattaa panostaa oikea-aikaisesti juuri tuolloin, jotta korjaavan puheterapian tarvetta pystytään vähentämään.  Opetushallituksen mukaan ennalta ehkäiseviin toimiin varhaiskasvatuksessa investoiminen tuottaa yhteiskunnalle 7-10% paremman tuoton kuin vanhempiin lapsiin satsaaminen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Varhaiskasvatuksessa kielenkehityksen haasteita on totuttu arvioimaan ja tukea antamaan 3v ja isommille lapsille. Monet ongelmat ovat kuitenkin näkyvissä jo varhaisemmin, joten myös tuen tarve havaittavissa aikaisemmin. On tärkeää lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä lapsen kielellisen kehityksen herkkyyskausista ja kykyä tarjota haasteisiin kohdennettua tukea oikea-aikaisesti ja suunnitelmallisesti.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lasten kielellisen kehityksen pulmat hyvin yleisiä ja korjaavan puheterapian tarjonta rajallista.

Kuntouttavien puheterapeuttien resurssit eivät riitä ennalta ehkäisevään toimintaan, joten varhaiskasvatuksella suuri rooli lasten kielellisen kehityksen tukemisessa suotuisaan suuntaan.

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kouluttaminen ja kannustaminen varhaisen huomaamisen ja tuen asioissa.

Arvioinnin ja tuen kohdistamisen työvälineiden kehittäminen.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hanketyöntekijä, puheterapeutti kehittää yhteistyössä kuntien varhaiskasvattajien sekä alueen puheterapeuttien kanssa välineitä pienten lasten kielellisten haasteiden varhaiseen tukeen.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on saada varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamispotentiaali käyttöön alle 3v lasten kielenkehityksellisten pulmien varhaisessa tukemisessa ja vanhempienohjauksessa.

Mitä vähemmän lasten puheen- ja kielenkehityksen ongelmat kumuloituvat ja kuormittavat puheterapiaa, sitä enemmän säästetään sekä yksilöiden että yhteiskunnan voimavaroja.

Muutoksen mittaaminen

Puheterapialähetteiden määrä ja laadullinen arvio lasten kielellisten pulmien vaikeusasteesta.

Varhaiskasvattajien arvio uusien välineiden käyttökelpoisuudesta sekä arvio tuen määrän kasvusta.

Toteutussuunnitelma

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat siirtävät oman työn painopistettä enemmän alle 3-vuotiaiden ryhmiin. Tarkkailulomakkeen mukaiset havainnot lasten haasteista ja tarvittavat tuet keskustellaan ryhmän kasvattajien, vanhempien kanssa avoimesti, kirjataan lapsen vasuun sekä toimet toteutetaan ryhmissä.

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Varhaiskasvattajille laajasti sekä erityisopettajille erikseen on kohdennettu koulutusta pienten lasten kielellisten haasteiden kohtaamisesta sen mukaan, mihin he ovat Webropol-kyselyssä ilmaisseet lisää tietoa tarvitsevansa.

Hanketyön puheterapeutti on myös käynyt pitämässä vanhempainiltoja pikkulasten vanhemmille samoista teemoista. Vanhemmille on pilotti-päiväkodeista tarjottu mahdollisuutta suoraan konsultoida ja keskustella hanketyön puheterapeutin kanssa.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Vastaavaa tietopakettia ei pienten lasten kielen- ja puheenkehityksen tukemisesta kielellisten osa-alueiden mukaan varhaiskasvatuksessa ole, vaan materiaalit ja perusteet niiden käyttöön ovat hajallaan eri paikoissa. Etenkään perusteltuja syitä leikin, laulamisen, loruilun jne. hyödyistä ei ole riittävästi esitetty. Kaivattiin koottua pakettia, jossa sekä pedagogiset perusteet,  hyödynnettävät oppimisympäristöt ja vinkit täsmä-harjoitteluun ovat "samoissa kansissa".

Ideointi

Tunnistettiin, että varhaiskasvatuksen alle 3v ryhmissä tarvittiin lisää sensitiivisyyttä vuorovaikutukseen ja aikuisten välitöntä panostusta läsnä olemiseen sekä lasten kielellisten aloitteiden huomaamiseen. Haluttiin nostaa paremmin esiin ilman älylaitteita tapahtuvia tuen muotoja. Liian vähälle jääneet ääneen laulaminen, lukeminen ja loruilu sekä vastavuoroinen keskustelu haluttiin korottaa arvoiselleen paikalle pienten lasten kielellisen kehityksen tukemisessa.

Idean valinta

Varhaiskasvattajien käyttöön laaditun "checklistin" avulla voitiin tunnistaa lasten kielellisiä haasteita ja haluttiin tarjota kuhunkin osa-alueeseen liittyvä pedagoginen perustelu, toimintamallit ja leikkivinkit helposti selattavasta "kirjahyllystä". Sähköisessä versiossa kirjahyllyssä olevista teemoista voi klikata auki kuhunkin osa-alueeseen liittyvän tiedon.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Kun tiedät millä kielellisellä osa-alueella lapsella on haasteita, voit löytää perusteita, toimintaohjeita ja vinkkejä lapsen haasteen voittamiseen Kielenkehityksen kirjahyllystä. Klikkaa auki vaikka "Sanavarasto", niin saat tietoa, toimintamalleja ja esimerkkejä lapsen hitaan sanastollisen kehityksen tukemiseen.

Idean testaus asiakkaalla

Varhaiskasvatuksen opettajat ja veot ovat olleet hyvin tyytyväisiä kielellisen kehityksen osa-alueiden tunnistamista auttavasta lomakkeesta ja ovat sen lisäksi kovasti toivoneet samaan malliin liitettävää tukipakettia. 

Ratkaisun testaaminen

Kirjahyllyn suunnittelu alkoi syksyllä 2023 ja sen sisältö on valmis.  Suuren tiedoston saaminen avautumaan käyttäjille vaatii vielä teknisen toteutuksen ja tallennuksen suhteen ammattilaisten apua.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on saada yksiin kansiin perustelut ja toimintavinkit pienten lasten kielellisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa.

Kokeilussa opittua

Tekniikka on mahdollistanut valtavan materiaalimäärän julkaisemisen ja yksittäiset varhaiskasvattajat ovat niiden soveltamisesta ymmällään. Materiaalivinkkien kaupalliseen suohon hukkuu ja liiasta tarjonnasta on vaikea valita tarpeeseen soveltuvaa ja sopivaa.  Hienoja ohjelmia on vaikea ottaa käyttöön, kun niillä ei ole pedagogisia perusteita eikä yksittäinen kasvattaja tiedä, mihin niistä olisi hyötyä tai apua.

Tarvitaan yksinkertaisempaa,  tuen tasot kuitenkin huomioon ottavaa materiaalipakettia.

Ratkaisun perusidea **

Varhaiskasvatuksen käyttöön pienten lasten kielellisen kehityksen arviointilomake ja haasteisiin soveltuvat tukitoimet, "Kielellisen kehityksen tuen kirjahylly".

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kunnissa on tärkeää osoittaa henkilöstöstä resurssit varhaisen tuen uudistamiseen. Kouvolassa on ollut v.2023  Varhaiskasvatuksen tuen uudistuksen hanke ja yhden veon työpanos on osoitettu alle 3v ryhmiin, erityisesti kielellisten haasteiden havainnoimisen ja varhaisen tuen juurruttamiseen.  Hyvinvointialueen hanke "Puheterapia jalkautuu varhaiskasvatukseen" on tarjonnut tukensa vaka-työn ihmisille 2022-23, ja jatkossa joku pth puheterapeuteista ottaa vastuun vakan tarvitsemasta kouluttamisesta. Vuoden 2024 aikana määräaikainen konsultoiva puheterapeutti vastaa tästä.

Vaka-henkilöstön kouluttaminen, työvälineisiin tutustuminen, kokeilukäyttö puheterapeutin ohjannassa. Ryhmissä toiminta vastuu-veon toimesta. Säännöllinen yhteys vastuu-veon ja puheterapian välillä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kattava yhteinen koulutus kaikille varhaiskasvattajille, vaka-johdon kannustava asenne ja sitoutuminen muutoksen mahdollistamiseen, vastuuhenkilöt ja säännöllinen yhteydenpito puheterapiaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Varhaiskasvatuksessa on alettu ymmärtää paremmin kielellisen kehityksen varhaisten herkkyyskausien merkitys ja innokkuus tuen muotojen käyttöön on lisääntynyt.  Esimerkiksi lasten syömispulmien ja puhemotoriikan vaikeuksien yhteys on alettu nähdä ja tukitoimet otettu ryhmissä vastaan myönteisesti. Varhaiskasvattajien kielenkehitykseen liittyvien tieto-taitojen lisääntymisen myötä myös perheille annettava tuki ja kannustus monipuolistuu.