Vertaisohjaajana työpajalla -malli kuvaa vertaisohjaajatoiminnan toteutusta työpajaympäristössä. Vertaisohjaajina toimivat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt tuovat työpajalle vertaistukea ja saavat toiminnasta pystyvyyden kokemuksia. 

Toimintaympäristö

Työpajajaksonsa aikana valmentautuja eli heikossa työmarkkina-asemassa oleva työpajalla työskentelevä henkilö saa tukea muun muassa työelämävalmiuksien kasvattamiseen, elämänhallintaan ja toimintakyvyn kehittymiseen. Valmentautujan työpajajaksolle voidaan tuoda lisäarvoa vertaisohjaajatoiminnan avulla. Vertaisohjaajatoiminnalla edistetään valmentautujan osallisuutta sekä mahdollistetaan vertaistuen parempi saatavuus työpajalle. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

ESR+ osarahoittamassa Luonnosta osallisuutta ja työkykyä -hankkeessa kehitetään vertaisohjaajana toimimisen -malli työpajatoimintaan työttömille ja heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille työpajatoimintaa toteuttavien toimijoiden käyttöön. Toimintamalli kehitetään hankkeen toteuttajaorganisaation Parik-säätiön hanketyöntekijöiden toimesta kohderyhmän osallistamista ja yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen.

Muutoksen mittaaminen

Vertaisohjaajatoimintaan osallistuneiden hyvinvointia mitataan Soccan aikuisväestön hyvinvointimittarin (osa-alueet 2–9) avulla. Mittaus toteutetaan ensimmäisen koulutuskerran alussa sekä toistetaan myöhemmin työnohjauksen yhteydessä työpajajakson loppuhetkillä. Mittarin tuloksia voi tarkastella yhdessä vertaisohjaajan kanssa työn ohjauksen tai palautekeskustelun yhteydessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Vertaisohjaajatoiminnan kohderyhmänä ovat työpajalla työskentelevät heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt.

Kohderyhmään kuuluvia henkilöitä osallistui toimintamallin kehittämiseen. Hanke järjesti vertaisohjaajakoulutuksen pilottiryhmän Parikin työpajoilla työskenteleville 6 henkilölle syksyllä 2023. Pilottiryhmään osallistuneet kävivät hankkeen valmistaman ja toteuttaman koulutuksen ja valmistuivat vertaisohjaajiksi Parikin työpajoille. Heillä oli aktiivinen rooli koulutuksen ja mallin kehittämisessä suullisen palautteen, kokemusten ja palautekyselyihin vastaamisen kautta. Esimerkiksi heiltä tuli idea pinsseistä, jotka osoittavat työpajalla toimiville, ketkä ovat vertaisohjaajia.

Koulutuksen jälkeen vertaisohjaajille järjestettiin työnohjausta hankkeen toimesta, jossa kartoitettiin vertaisohjaajien kokemuksia ja ideoita vertaisohjaajana toimimisesta. Vertaisohjaajana toimineet muun muassa kokivat, että vertaisohjaajan tehtävien tulisi olla paremmin työvalmentajien tiedossa. Koulutusta ja mallia muokattiin kohderyhmän havaintojen pohjalta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kehitystyö käynnistettiin tutustumalla, miten vertaisohjaajatoimintaa on toteutettu muualla. Hanketoimijat kävivät tutustumassa Kakspy Kulttuuripaja Kullan vertaisohjaajakoulutukseen, mistä he saivat vinkkejä vertaisohjaajakoulutuksen rakentamiseen. Lisäksi hanketoimijat kävivät Lahdessa kuulemassa vertaisohjaajatoiminnan kokemuksista Digitaalisen osaamisen ja osallisuuden kehittäminen Klubitaloilla -hankkeen seminaarissa.

Ideointi

Toimintamallin kehittämiseen osallistettiin myös Parik-säätiön työvalmentajia. Heille järjestettiin aivoriihimenetelmällä toteutettu yhteiskehittämispaja hankkeen toimesta, johon osallistui 4 Parikilla työskentelevää työvalmentajaa. Työpajan tarkoituksena oli jäsennellä vertaisohjaajatoiminnan käytännön asioita. Työpajassa selvitettiin vertaisohjaajien työnkuvat käytännössä, vertaisohjaajien toiminnan tukeminen (roolit ja tuen muodot) sekä vertaisohjaajatoimintaan ohjautuminen aivoriihi menetelmää käyttäen. Työvalmentajat keräsivät ideoitaan ylös post-it lapuille, jonka jälkeen kerättyjä ideoita yhdistettiin ja niistä äänestettiin toimintamalliin sopivat. Hankkeessa kuvattiin toimintamalli Vertaisohjaajana työpajalla -palvelupolun muotoon.

Idean testaus asiakkaalla

Syksyllä 2023 vertaisohjaajakoulutuksen pilottiryhmältä kerättiin palautetta Forms-kyselyillä. Vertaisohjaajakoulutuksen palautekyselyyn vastasi 6 henkilöä heti koulutuksen päätyttyä. Arvio koulutuksen hyödyllisyydestä oli keskiarvoltaan 4,5 asteikolla 1-5 (1=todella hyödytöntä, 5= todella hyödyllistä). Kysymykseen, uskotko, että tulet hyödyntämään oppejasi työpajalla, osallistujista vastasi 4 kyllä, 1 ehkä ja 1 ei.  

 2–3 viikkoa koulutuksen jälkeen kerättiin palautetta vertaisohjaajatoiminnan vaikutuksista osallisuuteen. Vertaisohjaajana toimiminen oli tulosten mukaan edistänyt muun muassa osallistuneiden itsetuntoa, osallisuuden kokemusta, kyvykkyyden tunnetta, vastuunottoa töistä sekä työ- ja toimintakykyä. Kokemus omasta ohjaustaidosta oli lisääntynyt 5 vastaajalla.  

Alkuvuodesta 2024 käynnistettiin toinen vertaisohjaajatoiminnan pilottiryhmä 3 henkilölle, joka eteni Vertaisohjaajana työpajalla -palvelupolun vaiheiden mukaisesti. Toimintamalliin ja koulutukseen tehtiin pieniä päivityksiä ja korjauksia ryhmän aikana ilmenneiden palautteiden ja havaintojen pohjalta. 

Vertaisohjaajakoulutusryhmään osallistuneiden arvosanojen keskiarvo vertaisohjaajakoulutuksen hyödyllisyydestä oli 5,00, asteikolla 5 = todella hyödyllistä, 1 = todella hyödytöntä. Koulutukseen osallistuneista kaikki uskoivat hyödyntävänsä oppeja työpajalla.

Koulutuksen käyneiden toimittuaan muutaman kuukauden ajan vertaisohjaajina kysyttiin heiltä vertaisohjaajatoiminnan vaikutuksista osallisuuteen. Tähän hyödynnettiin Forms-kyselyä, joka toteutettiin työnohjauksen yhteydessä. Vertaisohjaajana toimiminen oli tulosten mukaan edistänyt muun muassa, kyvykkyyden tunteen nousua, vastuunottoa töissä, osallisuuden kokemusta sekä itsetunnon vahvistumista. Kokemus omasta ohjaustaidosta oli kehittynyt kaikilla vastaajilla. 

Työpajoille tehtiin näkyväksi vertaisohjaajan tehtävänkuvat esitteen avulla, mikä auttaa selkeyttämään vertaisohjatoimintaa valmentautujille ja valmennushenkilökunnalle.  Tarve esitteelle ilmeni valmennushenkilökunnalta saadussa suullisessa palautteessa.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tarkoituksena on toimia ohjeena ja esimerkkinä vertaisohjaajatoiminnan toteuttamiselle työpajaympäristössä. Työpajan valmentautujilla on muun muassa työttömyyden pitkittymisestä johtuen tarvetta erilaiselle tuelle, jonka yhtenä muotona voidaan hyödyntää vertaistukea. 

Vertaisohjaajana työpajalla -toimintamallissa on kuvattu toiminnan vaiheet palvelupolkuun. Toiminta alkaa kartoittamalla valmentautujan halukkuus lähteä mukaan vertaisohjaajatoimintaan. Toimintaan halukkaista koulutetaan vertaisohjaajia, jonka jälkeen he toimivat vertaisohjaajina työpajalla työpajatyön ohessa. Vertaisohjaajan tehtäviin sisältyy muun muassa perehdytyksen tukena toimiminen, henkinen tuki työpajalla, työturvallisiin menetelmiin kannustaminen ja esimerkkinä toimiminen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vertaisohjaajatoimintaan ohjautuneet käyvät nelikertaisen vertaisohjaajakoulutuksen, jonka jälkeen he valmistuvat vertaisohjaajiksi. Koulutuksen teemat sisältävät muun muassa vuorovaikutukseen, itsetuntemukseen ja ryhmänohjaukseen liittyviä tietoja ja tehtäviä.

Toimintamalli on vakiintunut osaksi Parik-säätiön työpajatoimintaa. Tarkoituksena hankkeen aikana on jatkokehittää mallia sekä jalkauttaa sitä myös Parik-säätiön ulkopuolelle siitä kiinnostuneille toimijoille. 

Toteuttajaorganisaation tehtävänä on mahdollistaa vertaisohjaajana toimiville valmentajien tuki työpajatoimintaan sekä työnohjaus. 

Työnohjausta tarjotaan koulutuksen jälkeen (lyhyt 1-2 viikkoa koulutuksesta ja pitkä 3-4 viikkoa koulutuksesta). Työnohjaus toteutetaan valmentajan kanssa käytävänä keskusteluna. Siinä muun muassa kehitetään yhdessä ratkaisuja ongelmatilanteisiin ja annetaan palautetta, vinkkejä sekä kehittämisideoita puolin ja toisin. 

Osaamisedellytykset mallin käyttöönottavalle organisaatiolle:

Vertaisohjaajakoulutus ryhmävalmennuksena (valmentaja/kouluttaja)

Työnohjaus yksilöohjauksena (valmentaja/työnohjaaja)

Tuki työpajalla (työvalmentaja)

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa sen käyttöönottavan toimijan omaan toimintaympäristöön. Tarkoituksena mallilla on toimia ohjeena vertaisohjaajatoiminnan toteuttamiselle työpajaympäristössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vertaisohjaatoiminta on edistänyt toimintaan osallistuneiden kyvykkyyden tunnetta ja itsetuntoa sekä lisännyt vertaistuen saatavuutta työpajoilla