Virtuaalihammashoitaja moniammatillisessa tiimissä

Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.

Toimintaympäristö

STM:n valtakunnallisiin tavoitteisiin on mahodllista päästä lisäämällä suun terveydenhuoltoon tarvittavia digitaalisia ratkaisuja, jotka korjaavat henkilöstöresurssivajetta sekä mahdollistavat paremman ja laajemman saavutettavuuden ennaltaehkäisevälle hoidolle.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Potilaiden ohjautuminen suun terveydenhuoltoon muista palveluista on vähäistä ja palvelu koetaan irrallisena. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa kehitetään moniammatillisen tiimin toimintaa ja pyritään etsimään ratkaisuja muun muassa potilaiden ohjautumiseen.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Tarve ymmärtää suun terveyden ja yleisen terveydentilan vaikutus toisiinsa. Tarve saada tukea laadukkaaseen suun omahoitoon.

Ammattilainen: Tarve helpottaa suun terveyteen liittyvien asioiden luontevaa puheeksi ottamista sote-keskuksen vastaanotolla. Tarve tarjota ohjausta myös niille asiakkaille, joiden kanssa ammattilaisella ei ole yhteistä kieltä.

Organisaatio: Tarve siirtää painopistettä raskaista palveluista ennaltaehkäisevään työhön, niukan henkilöstöresurssin kohdentaminen vaikuttavasti. 

Yhteiskunta: Vaikuttavat ja oikea-aikaiset palvelut. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Käynnistelyvaiheessa koottiin joukko ammattilaisia moniammatillisesta tiimistä yhteiseen työpajaan pohtimaan esimerkiksi tähän toimintamalliin sopivia potilasryhmiä.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli helpottaa suun terveyden puheeksiottoa ja lisätä potilaiden omahoidon valmiuksia sekä sitoutumista suun terveydentilan ylläpitoon ja omahoitoon. 

Tavoitteena oli myös lisätä potilaiden ja ammattilaisten ymmärrystä suun terveyden ja yleisterveyden yhteydestä. 

Virtuaalihammashoitaja otettiin yhdeksi keinoksi helpottamaan suun terveyden puheeksi ottoa ja potilaiden omahoidon ohjausta sote-keskuksessa. Virtuaalihammashoitaja on liitetty sote-keskuksen moniammatillisen tiimin toimintaan sekä useiden potilasryhmien hoitopolkuun, esim. diabeetikot, leikkauksiin menijät ja tiettyjen lääkkeiden aloitus. 

Muutoksen mittaaminen

Laitteen kävijämäärät kuukausittain. Laitteen dataportaalin tarjoama tieto käyttäjien suunhoitotottumuksista sekä terveyskäyttäytymisestä.

Asiakaspalautteen kerääminen, esimerkiksi asteikolla 1-5 kokeeko virtuaalihoitajan hyödylliseksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sote-keskuksessa asioivat ihmiset. Erityisesti diabeetikot, joiden kohdalla on sovittu, että ohjaus avoterveydenhuollosta tehdään aina. 

Ratkaisun perusidea

Virtuaalihammashoitaja otettiin yhdeksi keinoksi helpottamaan suun terveyden puheeksi ottoa ja potilaiden omahoidon ohjausta sote-keskuksessa. Virtuaalihammashoitaja on liitetty sote-keskuksen moniammatillisen tiimin toimintaan sekä useiden potilasryhmien hoitopolkuun, esim. diabeetikot, leikkauksiin menijät ja tiettyjen lääkkeiden aloitus.

Virtuaalihammashoitajalaite on kaikkien sote-keskuksen potilaiden vapaassa käytössä. Sote-keskuksen moniammatillinen tiimi voi hyödyntää virtuaalihammashoitajaa suun terveyden puheeksi ottamisessa, omahoitoon motivoimisessa ja omahoidon vahvistamisessa. 

Moniammatillisen tiimin hoitajille ja diabeteshoitajille on jaettu esitteitä helpottamaan virtuaalihammashoitajalle ohjausta. Lisäksi sote-keskuksen aulanäytöillä on laitteen esittelydioja. 

Sote-keskuksessa on kaksi laitetta: yksi avoterveydenhuollon tiloissa ja toinen suun terveydenhuollon tiloissa. 

Potilas voi valita laitteelta juuri omaan tilanteeseensa sopivan omahoidon ohjauksen  esimerkiksi ikänsä tai perusterveydentilansa perusteella. Lisäksi potilas saa laitteesta näytepaketin, joka sisältää hammashoitotarvikkeita: hammasharjan, lankaimen ja plakkiväritabletin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteiset työpaja, toimintamallin esittely henkilöstön kokouksissa. Henkilöstön perehdytys ja yhteisistä käytännöistä sopiminen. Tiettyjen potilasryhmien automaattinen ohjaaminen virtuaalihammashoitajalle.

Resursseina laitteiden kuukausittaiset kustannukset, laitteiden ylläpito ja täydentäminen. Kävijämäärien seuranta kuukausittain.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa  esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoitoon ja kouluille osaksi lasten ja nuorten hoitopolkua. Myös neuvolan toiminnassa tämä voisi toimia osana perheiden käyntiä. 

Laitteen sijoittelupaikka kannattaa miettiä tarkkaan, jotta se on helposti asiakkaiden saavutettavissa. Virtuaalihammashoitajan sijoittelulla on merkitystä asiakasmääriin: potilaat eivät löydä laitetta, jos se on sijoitettu suljetun oven taakse. Rauhattomalle paikalle ei haluta jäädä tekemään ohjelmaa, sillä ympäröivä häly häiritsee keskittymistä. Kun laite sijoitettiin paremmin saavutettavalle paikalla, nähtiin käyttäjämäärissä heti nousua. 

Pitää miettiä selkeät prosessin vaiheet, joissa ammattilaiset systemaattisesti ohjaavat potilaita laitteelle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laitteen käyttäjämäärät, keskiarvot asiakastyytyväisyydestä. Dataportaalin tietoja voidaan hyödyntää jatkossa toimintojen suunnittelussa.