Virtuaalihammashoitaja moniammatillisessa tiimissä
Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.
STM:n valtakunnallisiin tavoitteisiin on mahodllista päästä lisäämällä suun terveydenhuoltoon tarvittavia digitaalisia ratkaisuja, jotka korjaavat henkilöstöresurssivajetta sekä mahdollistavat paremman ja laajemman saavutettavuuden ennaltaehkäisevälle hoidolle.
Potilaiden ohjautuminen suun terveydenhuoltoon muista palveluista on vähäistä ja palvelu koetaan irrallisena. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa kehitetään moniammatillisen tiimin toimintaa ja pyritään etsimään ratkaisuja muun muassa potilaiden ohjautumiseen.
Käynnistelyvaiheessa koottiin joukko ammattilaisia moniammatillisesta tiimistä yhteiseen työpajaan pohtimaan esimerkiksi tähän toimintamalliin sopivia potilasryhmiä.
Tavoitteena oli helpottaa suun terveyden puheeksiottoa ja lisätä potilaiden omahoidon valmiuksia sekä sitoutumista suun terveydentilan ylläpitoon ja omahoitoon.
Tavoitteena oli myös lisätä potilaiden ja ammattilaisten ymmärrystä suun terveyden ja yleisterveyden yhteydestä.
Virtuaalihammashoitaja otettiin yhdeksi keinoksi helpottamaan suun terveyden puheeksi ottoa ja potilaiden omahoidon ohjausta sote-keskuksessa. Virtuaalihammashoitaja on liitetty sote-keskuksen moniammatillisen tiimin toimintaan sekä useiden potilasryhmien hoitopolkuun, esim. diabeetikot, leikkauksiin menijät ja tiettyjen lääkkeiden aloitus.
Laitteen kävijämäärät kuukausittain. Laitteen dataportaalin tarjoama tieto käyttäjien suunhoitotottumuksista sekä terveyskäyttäytymisestä.
Asiakaspalautteen kerääminen, esimerkiksi asteikolla 1-5 kokeeko virtuaalihoitajan hyödylliseksi.
Kohderyhmänä ovat sote-keskuksessa asioivat ihmiset. Erityisesti diabeetikot, joiden kohdalla on sovittu, että ohjaus avoterveydenhuollosta tehdään aina.