Virtuaalihammashoitaja moniammatillisessa tiimissä

Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.

Toimintamallin nimi
Virtuaalihammashoitaja moniammatillisessa tiimissä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue, Hollolan sote-keskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Anni Halonen

Luotu

08.06.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2023
Ratkaisun perusidea

Virtuaalihammashoitaja otettiin yhdeksi keinoksi helpottamaan suun terveyden puheeksi ottoa ja potilaiden omahoidon ohjausta sote-keskuksessa. Virtuaalihammashoitaja on liitetty sote-keskuksen moniammatillisen tiimin toimintaan sekä useiden potilasryhmien hoitopolkuun, esim. diabeetikot, leikkauksiin menijät ja tiettyjen lääkkeiden aloitus.

Virtuaalihammashoitajalaite on kaikkien sote-keskuksen potilaiden vapaassa käytössä. Sote-keskuksen moniammatillinen tiimi voi hyödyntää virtuaalihammashoitajaa suun terveyden puheeksi ottamisessa, omahoitoon motivoimisessa ja omahoidon vahvistamisessa. 

Moniammatillisen tiimin hoitajille ja diabeteshoitajille on jaettu esitteitä helpottamaan virtuaalihammashoitajalle ohjausta. Lisäksi sote-keskuksen aulanäytöillä on laitteen esittelydioja. 

Sote-keskuksessa on kaksi laitetta: yksi avoterveydenhuollon tiloissa ja toinen suun terveydenhuollon tiloissa. 

Potilas voi valita laitteelta juuri omaan tilanteeseensa sopivan omahoidon ohjauksen  esimerkiksi ikänsä tai perusterveydentilansa perusteella. Lisäksi potilas saa laitteesta näytepaketin, joka sisältää hammashoitotarvikkeita: hammasharjan, lankaimen ja plakkiväritabletin. 

Toimintaympäristö

STM:n valtakunnallisiin tavoitteisiin on mahodllista päästä lisäämällä suun terveydenhuoltoon tarvittavia digitaalisia ratkaisuja, jotka korjaavat henkilöstöresurssivajetta sekä mahdollistavat paremman ja laajemman saavutettavuuden ennaltaehkäisevälle hoidolle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sote-keskuksessa asioivat ihmiset. Erityisesti diabeetikot, joiden kohdalla on sovittu, että ohjaus avoterveydenhuollosta tehdään aina. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteiset työpaja, toimintamallin esittely henkilöstön kokouksissa. Henkilöstön perehdytys ja yhteisistä käytännöistä sopiminen. Tiettyjen potilasryhmien automaattinen ohjaaminen virtuaalihammashoitajalle.

Resursseina laitteiden kuukausittaiset kustannukset, laitteiden ylläpito ja täydentäminen. Kävijämäärien seuranta kuukausittain.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laitteen käyttäjämäärät, keskiarvot asiakastyytyväisyydestä. Dataportaalin tietoja voidaan hyödyntää jatkossa toimintojen suunnittelussa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa  esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoitoon ja kouluille osaksi lasten ja nuorten hoitopolkua. Myös neuvolan toiminnassa tämä voisi toimia osana perheiden käyntiä. 

Laitteen sijoittelupaikka kannattaa miettiä tarkkaan, jotta se on helposti asiakkaiden saavutettavissa. Virtuaalihammashoitajan sijoittelulla on merkitystä asiakasmääriin: potilaat eivät löydä laitetta, jos se on sijoitettu suljetun oven taakse. Rauhattomalle paikalle ei haluta jäädä tekemään ohjelmaa, sillä ympäröivä häly häiritsee keskittymistä. Kun laite sijoitettiin paremmin saavutettavalle paikalla, nähtiin käyttäjämäärissä heti nousua. 

Pitää miettiä selkeät prosessin vaiheet, joissa ammattilaiset systemaattisesti ohjaavat potilaita laitteelle.