Virtuaalihammashoitaja moniammatillisessa tiimissä
Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.
Toimintamallin nimi
Virtuaalihammashoitaja (kosketusnäytöllinen interaktiivinen omahoidon ohjausyksikkö) osana moniammatillisen tiimin toimintaa Hollolan sote-keskuksessa.
Virtuaalihammashoitaja otettiin yhdeksi keinoksi helpottamaan suun terveyden puheeksi ottoa ja potilaiden omahoidon ohjausta sote-keskuksessa. Virtuaalihammashoitaja on liitetty sote-keskuksen moniammatillisen tiimin toimintaan sekä useiden potilasryhmien hoitopolkuun, esim. diabeetikot, leikkauksiin menijät ja tiettyjen lääkkeiden aloitus.
Virtuaalihammashoitajalaite on kaikkien sote-keskuksen potilaiden vapaassa käytössä. Sote-keskuksen moniammatillinen tiimi voi hyödyntää virtuaalihammashoitajaa suun terveyden puheeksi ottamisessa, omahoitoon motivoimisessa ja omahoidon vahvistamisessa.
Moniammatillisen tiimin hoitajille ja diabeteshoitajille on jaettu esitteitä helpottamaan virtuaalihammashoitajalle ohjausta. Lisäksi sote-keskuksen aulanäytöillä on laitteen esittelydioja.
Sote-keskuksessa on kaksi laitetta: yksi avoterveydenhuollon tiloissa ja toinen suun terveydenhuollon tiloissa.
Potilas voi valita laitteelta juuri omaan tilanteeseensa sopivan omahoidon ohjauksen esimerkiksi ikänsä tai perusterveydentilansa perusteella. Lisäksi potilas saa laitteesta näytepaketin, joka sisältää hammashoitotarvikkeita: hammasharjan, lankaimen ja plakkiväritabletin.
STM:n valtakunnallisiin tavoitteisiin on mahodllista päästä lisäämällä suun terveydenhuoltoon tarvittavia digitaalisia ratkaisuja, jotka korjaavat henkilöstöresurssivajetta sekä mahdollistavat paremman ja laajemman saavutettavuuden ennaltaehkäisevälle hoidolle.
Kohderyhmänä ovat sote-keskuksessa asioivat ihmiset. Erityisesti diabeetikot, joiden kohdalla on sovittu, että ohjaus avoterveydenhuollosta tehdään aina.
Yhteiset työpaja, toimintamallin esittely henkilöstön kokouksissa. Henkilöstön perehdytys ja yhteisistä käytännöistä sopiminen. Tiettyjen potilasryhmien automaattinen ohjaaminen virtuaalihammashoitajalle.
Resursseina laitteiden kuukausittaiset kustannukset, laitteiden ylläpito ja täydentäminen. Kävijämäärien seuranta kuukausittain.
Laitteen käyttäjämäärät, keskiarvot asiakastyytyväisyydestä. Dataportaalin tietoja voidaan hyödyntää jatkossa toimintojen suunnittelussa.