Virtuaalinen kotikäyntipeli hoitoalan opiskelijoille - Virtuella hembesök genom VR-spel för vårdstuderande (Pohjanmaan TulKoti)

För att öka engagemanget i hemvårdsarbetet bland vårdstuderande piloteras virtuella hembesök genom VR-spel bland dem. 

Toimintaympäristö

Hankkeen taustalla on kansallinen tavoite siitä, että iäkäs ihminen voi asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään, jopa elämänsä loppuun saakka. Kun ihminen tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hän saa sen kotonaan tai kodinomaisessa asuinympäristössä. Pohjanmaalla kotona asuvien ikäihmisten määrä on pienempi kuin muualla Suomessa keskimäärin ja raskaiden palveluiden piirissä olevien määrä keskiarvoa korkeampi (Sotkanet 2019). Tavoitteena on hankkeen avulla siirtää raskaampien palvelujen tarvetta myöhemmäksi ja luoda turvalliset olosuhteet kotona asumiselle. Pohjanmaalla ikääntyneiden kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan nettokäyttökustannukset (euro/75 vuotta täyttäneet) ovat nousussa ja korkeammat koko maahan verrattuna (Sotkanet 2019). Ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiselle on kustannusten hillitsemisenkin kannalta tarvetta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bakgrunden till projektet är det nationella målet att en äldre människa ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt, till och med till slutet av sitt liv. När en människa är i behov av vård och omsorg får hon den hemma eller i en hemlik boendemiljö. Antalet äldre som bor hemma är i genomsnitt mindre i Österbotten än i andra delar av Finland och antalet som behöver tunga tjänster i genomsnitt större (Sotkanet 2019). Syftet är att med hjälp av projektet skjuta fram behovet av tyngre tjänster till en senare tidpunkt och skapa trygga förhållanden för dem som bor hemma. Nettodriftskostnaderna (euro/75 år fylld) för äldres hemvård och omsorg dygnet runt ökar och är högre jämfört med hela landet (Sotkanet 2019). En utveckling av förebyggande tjänster är nödvändig också med tanke på strävan att minska kostnaderna.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tulevaisuuden haasteisiin henkilöstön riittämättömyydestä halutaan Pohjanmaalla kiinnittää huomiota resurssien kohdentumiseen oikein ja alan kiinnostavuuteen. Pohjanmaan hyvinvointialueen pitkän aikavälin tavoitteena on olla houkutteleva työpaikka, jossa asiakas- ja potilasturvallisuus ovat Pohjoismaiden huippua. Innovatiivisille toimintamalleille on koettu olevan tarvetta. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att möta de framtida utmaningar som en otillräcklig personal medför vill man i Österbotten fästa uppmärksamhet vid vikten av att rikta resurserna rätt och att öka intresset för branschen. Ett långsiktigt mål för Österbottens välfärdsområde är att vara en attraktiv arbetsplats där klient- och patientsäkerheten är i toppklass. Ett behov av innovativa verksamhetsmodeller har konstaterats. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Opetuskotihoidon tomintamallin  suunnittelussa heräsi kiinnostus lisätä kiinnostusta kotihoitoon jo kouluympäristössä hoitotyön opiskelijoille. Innokylän kautta kiinnitettiin huomiota "Virtuaali- ja 360⸰-ympäristöt kotihoidon työntekijöiden osaamisen ja perehdytyksen tukena" -hankkeeseen, ja projektin henkilöstö päätti kokeilla kotihoidon peliä kouluympäristössä.

Tietoa jaettiin opetuskotihoidon työryhmässä, johon kuuluu edustajia Yrkesakademin i Österbottenista, Vamiasta, Yrkeshögskolan Noviasta ja Vaasan ammattikorkeakoulusta. Edustajat ovat auttaneet hankkeen henkilökunta löytämään ryhmiä, joissa VR-vierailuja voidaan toteuttaa.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under arbetet med utformning av undervisningshemvården växte ett intresse fram för att öka intresset för hemvårdsarbete redan i skolmiljö för vårdstuderande. Via Innokylä uppmärksammades "Virtuaali- ja 360⸰-ympäristöt kotihoidon työntekijöiden osaamisen ja perehdytyksen tukena" och projektets personal valde att pröva hemvårdsspelet i i skolkontext. 

Informations spreds via Undervisningshemvården arbetsgrupp där representanter från Yrkesakademin i Österbotten, Vamia, Yrkeshögskolan Novia och Vaasan ammattikorkeakoulu sitter med. Representanterna har hjälpt projektpersonalen att hitta grupper där hemvårdsbesök i VR kan genomföras. 

Tavoiteltu muutos
  • Lisää työn imua kotihoidossa
  • Työvoiman sujuvasta siirtymisestä opinnoista työelämään kotihoidossa

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Öka engagemanget i hemvårdsarbetet
  • Kunna smidigt flytta arbetskraft från studier till arbetslivet inom hemvård
Muutoksen mittaaminen

Seuraamalla opiskelijoiden kokemuksia pelistä kyselylomakkeen avulla voidaan arvioida, kasvaako kiinnostus kotihoitotyötä kohtaan. Kysely toteutetaan sen jälkeen, kun opiskelijat ovat suorittaneet virtuaalisia kotihoitokäyntejä VR-pelissä. Kyselyn kysymykset ovat seuraavat:

  1. Opiskeletko... (Vastausvaihtoehdot: Sairaanhoitajaksi/Sosionomiksi/Lähihoitajaksi)
  2. Mitä peliä pelasit? (Vastausvaihtoehdot: Haavanhoito/Kivunhoito/Paloturvallisuus/Asiakkaan kohtaaminen kotihoidossa/Kotikuoleman kohtaaminen ja haastavat asiakastilanteet kotihoidossa)
  3. Opitko pelistä jotain hoitotyön liittyvää? (Vastausvaihtoehdot: Kyllä/Ei)
  4. Lisäsikö peli kiinnostustasi kotihoitoon? (Vastausvaihtoehdot: Kyllä/Ei)
  5. Voisiko peli toimia osana perehdytystä kotihoitoon? (Vastausvaihtoehdot: Kyllä/Ei)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Genom att följa studerandes upplevelser av spelet genom enkät kan man utvärdera om intresset för hemvårdsarbete ökar. Enkäten genomförs efter att studerande fått genomföra virtuella hemvårdsbesök i VR-spelet. Enkätens frågor är följande: 

  1. Studerar du till... (Svarsalternativ: Sjukskötare/Socionom/Närvårdare)
  2. Vilken del spelade du? (Svarsalternativ: Sårvård/Smärtlindring/Brandsäkerhet/Bemötande av klient i hemvården/Bemötande av dödsfall och utmanande klienter i hemvården)
  3. Lärde du dig något vårdrelaterat av spelet? (Svarsalternativ: Ja/Nej)
  4. Ökade spelet ditt intresse för att jobba i hemvården? (Svarsalternativ: Ja/Nej)
  5. Kunde spelet fundera som en del av inskolningen till hemvården? (Svarsalternativ: Ja/Nej)
Toteutussuunnitelma

VR-pelin kokeilu hoitoalan opiskelijoiden kanssa on suunniteltu alkavaksi 14.11.2023 ja odotetaan kestävän 12.12.2023 saakka. Kokonaisuudessaan odotetaan noin 100 hoitoalan opiskelijan osallistuvan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Piloteringen av VR-spelet bland vårdstuderande planeras starta 14.11.2023 och förväntas pågå fram till 12.12.2023. Totalt förväntas ca 100 vårdstuderande delta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat opiskelijat, yhteistyössä ovat mukana oppilaitokset.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Målgrupper är studerande, även läroanstalter deltar i samarbetet.
 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Opetuskotihoidon tomintamallin  suunnittelussa heräsi kiinnostus lisätä kiinnostusta kotihoitoon jo kouluympäristössä hoitotyön opiskelijoille. Innokylän kautta kiinnitettiin huomiota "Virtuaali- ja 360⸰-ympäristöt kotihoidon työntekijöiden osaamisen ja perehdytyksen tukena" -hankkeeseen, ja projektin henkilöstö päätti kokeilla kotihoidon peliä kouluympäristössä.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under arbetet med utformning av undervisningshemvården växte ett intresse fram för att öka intresset för hemvårdsarbete redan i skolmiljö för vårdstuderande. Via Innokylä uppmärksammades "Virtuaali- ja 360⸰-ympäristöt kotihoidon työntekijöiden osaamisen ja perehdytyksen tukena" och projektets personal valde att pröva hemvårdsspelet i i skolkontext. 

Ratkaisun testaaminen

Yksi hoitoalan opiskelijaryhmä jokaisesta alueen hoitoalan koulusta sai mahdollisuuden kokeilla VR-laseja ja HoivaProta. Pelisessiot toteutettiin projektihenkilöstön tuella.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En studerandegrupp från varje skola som ger vårdutbildning i området fick möjlighet att pröva på VR-glasögon och HoivaPro. Spelandet genomfördes med stöd av projektpersonalen. 

Kokeilun tavoitteet

Pilotoinnin tavoitteena oli selvittää, koetaanko HoivaPro-pelin olevan hyödyllinen hoitoalan opiskelijoille.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Målet med piloteringen var att se om vårdstuderande upplevde nytta av spelet HoivaPro. 

Kokeilussa opittua
  • Hoitoalan opiskelijat, jotka olivat aiemmin kokeilleet VR-laseja, ymmärsivät teknologian nopeammin ja pystyivät käyttämään ohjaimia liikkumiseen virtuaalisessa ympäristössä tehokkaammin.
  • Mitä yksinkertaisempi kysely on, sitä suurempi mahdollisuus siihen, että opiskelijat valitsevat vastata siihen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Vårdstuderande som tidigare prövat VR-glasögon var snabbare att förstå tekniken och kunna använda sig av kontrollerna för att röra sig i den virtuella lägenheten snabbare. 
  • Ju enklare enkät som skapas, desto större chans för att studerande väljer att svara på den. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Niistä, jotka testasivat HoivaPro-peliä VR-laseilla, 94,9% koki oppineensa jotain uutta, joka liittyy hoitoalaan. 82,1% koki, että peli lisäsi heidän kiinnostustaan kotihoitoa kohtaan. 92,3% oli sitä mieltä, että peli voisi toimia osana kotihoidon perehdytystä. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa, joista 32 oli sairaanhoitajaopiskelijoita ja 9 lähihoitajaopiskelijoita

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av dem som testade spela HoivaPro i VR-glasögon upplevde 94,9% att de lärt sig något nytt som är vårdrelaterat. 82,1% upplevde att spelet ökade deras intresse för hemvård. 92,3% ansåg att spelet kunde fungera som en del av inskolningen till hemvården. På enkäten svarade 41 studerande, varav 32 studerande var sjukskötarstuderande och 9 var närvårdarstuderande.