VP Ensiarviotiimi (Enska)
Vammaispalvelujen ensiarviotiimi antaa ohjausta ja neuvontaa sekä konsultaatiota asiakkaille/läheisille, viranomaisille ja muille toimijoille vammaispalveluihin liittyvissä kysymyksissä koko Pohteen alueella keskitettynä palveluna.
Valmistelutyössä esiin noussut tarve Ensiarviotiimille. Peruspalvelujen ensisijaisuus (SHL) suhteessa viimesijaisiin (VP) erityispalveluihin.
Vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolait edellyttävät, että palvelun tarpeessa olevan tilanne selvitetään viipymättä asian vireilletulosta. Palvelutarpeen arviointi / palvelutarpeen selvitys on aloitettava viipymättä ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Arvioinnin tekeminen on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä. Arvioinnin on valmistuttava viimeistään 3 kuukauden kuluessa vireille tulosta (Vammaispalvelulaki 3 a §, Sosiaalihuoltolaki 36 §).
SoTe yhteistyö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle siirryttäessä, keskitetty palvelutarpeen arviointi/ensiarviointi.
Tulsote -hanke, VP-kehittämisohjelma: projektikoordinaattori Kaisa Kuusikko sekä v. 2022 lisäksi projektisuunnittelija Pia Kortessalo ja palvelualuejohtaja Marja Salo sekä pilotoija sosiaalityöntekijä Lotta Limingoja.
1.1.2023- Pohde VP-Asiakasohjauskeskus: VAP Minna Mikkola ja VYP Lotta Limingoja sekä sosiaalityöntekijä Tuija Holm ja Kaisa Kuusikko, Pohde VP-Osaamiskekus: VAP Pia Kortessalo ja VP-Yhteiset palvelut: PAJ Marja Salo sekä koko VP-työyhteisön henkilöstö, asiakkaat, Pohde ja kuntien vammaisneuvostot, vammaisjärjestöt, Pohde Ikä-, Perhe- ja Sotekeskusten henkilöstö sekä muut toimijat Pohteella.
Ensiarviotiimiin liittyvät Yleiset tavoitteet (Pohde):
- Otetaan käyttöön koko alueen yhteinen palvelupolku -malli ensiarviointiin liittyen (Keskitetty ohjaus/neuvonta ja ensiarvio, työjako ja vastuuntyöntekijän rooli) = Uudet asiakkaat!
- Palvelujen ensiarviointi toimii saumattomasti yhtenä kokonaisuutena (vammaispalvelu, sote-/perhe-/ikäkeskus, osaamiskeskus, järjestöt jne.) ja ensiarviointi (yhteydenotosta/hakemuksesta) toteutetaan lähellä asiakasta hänen omassa ympäristössä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa (erityispalvelut tukevat peruspalveluita, konsultatiivinen työote)
- Painopiste ennaltaehkäisyyn/itsearviointiin sekä varhaiseen tunnistamiseen ja palveluiden oikea-aikaisuuteen, kevyempiin ja myös digitaalisiin palveluihin ensiarviointiprosessissa (SHL palvelut ensisijaisia)
- Palvelun tarvitsija (ja/tai heidän läheiset) sekä yhteistyötahot osallistuvat aktiivisesti arviointiprosessiin
Ensiarvio-Palvelupolun tavoitteet (Tulsote):
- PTA alkaa viiveettä ja oikea-aikaisesti ja palvelutakuu toteutuu, 7vrk/3 kk: Saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus
- Akuutteihin tilanteisiin vastaaminen (kiireelliset heti): Ennaltaehkäisy/ennakointi huomioiden
- Suunnitelmalliselle/pitkäjänteiselle sosiaalityölle saadaan "työskentelyrauha": Laatu ja vaikuttavuus
- Palvelutarve tunnistetaan palvelujärjestelmässä ja prosessin kulku/ohjautuminen on sujuvaa (yhteistyö/konsultaatio): Monialaisuus ja yhteentoimivuus
- Tarve arvioidaan systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti PTA-prosessissa ja huomioidaan eri psyko-/fyysis-/sosiaaliset ulottuvuudet sekä jo olemassa olevat palvelut: Kustannusten nousun hillintä ym.
Ensiarviotiimillä on oma (viikko/kuukausi)seurantalista (excel), johon tiimin työntekijät merkitsevät kaikki viikon/kuukauden sisällä saapuneet ilmoitukset, yhteydenotot ja hakemukset. Listalle on merkitty vastuutyöntekijät vuorojen ja sijaistusten mukaan. Samalle listalle jokaisen asiakkaan kohdalla merkataan, onko ensiarviotapaaminen toteutunut 7 arkipäivän sisällä, onko henkilö / ilmoittaja ollut mukana, onko johtanut palvelutarpeen arviointiin ja muu erityinen asia (esim. kiireellinen, yhteistyökumppani). Seurantalistan Excel- taulukkoa on helppo seurata ja laskea tiedot sekä tehdä yhteenvetoja.
Sagaan asiat vireille VYP nimiin, josta ne siirretään ensiarvioiden eteenpäin omatyöntekijälle jatkoselvittelyyn.
Asiakaspalaute kerätään säännöllisesti puhelimeen ja sähköpostiin tulleista palautteista.
Työntekijöiden palaute: (pilottivaiheessa kerätty viikoittain suullista ja kirjallista palautetta Ensiarviotiimin työntekijöiltä). Tällä hetkellä käydään viikkotiimeissä suullinen palaute.
Vammaispalvelun Osaamiskeskukselle kysely 12/2023, josta kokemukset Ensiarviotiimin vaikutuksesta kehittämisesvuodesta 2023.
Työskentelyn tulokset käydään läpi säännöllisesti työyksikön kokouksessa.
Pohteen palautejärjestelmää kehitetään (kesken).
Vuosi 2023 - Ensiarviointimallin työskentelyn käyttöönotto, jalkauttaminen ja jatkokehittäminen, johon osallistui koko Pohteen Vammaispalveluiden toimialueen Yhteisten palveluiden osaamiskeskuksen ja Asiakasohjauskeskuksen/Ensiarviotiimin henkilöstö.
Syksy 2022 – Ensiarviotiimin pilotti/Oulu (ja Kempele 2. vaihe).
Uudet Vammaiset/kehitysvammaiset asiakkaat.
Pohteella vammaispalvelulain mukaisia palveluja tarvitsevat henkilöt, joilla ei vielä ole vammaispalvelulain mukaisia palveluja tai tukitoimia (uudet asiakkaat).
Henkilö tulee ensiarviotiimiin
- hakemuksella
- henkilö tai omainen/läheinen toinen viranomainen voi olla suoraan yhteydessä ja pyytää ohjausta/neuvontaa/tukea/apua henkilön tilanteeseen (puhelin/sähköposti).
- sosiaalihuoltolainmukaisella yhteydenotolla - viranomainen tekee suosituksen / ilmoituksen henkilön avun/tuen tarpeesta.