Yhdistystyöpajat yhteiskehittämisen välineenä sote-palveluissa
Yhdistystyöpajat ovat yhteiskehittämisen foorumi Sosteri-sotekuntayhtymän toiminta-alueella Savonlinnan seudulla. Toiminnalla Sosterin substanssiosaaminen kanavoidaan yhdistysten toiminnan kehittämiseen ja yhdistysten osaaminen Sosterin asiakaspolkujen kehittämiseen.
Kehittämistyö tehdään sote-uudistuksen keskellä asiakkaiden hyvinvoinnin, osallisuuden ja palvelujen vahvistamiseksi. Toiminnalla pyritään samalla hillitsemään kasvavia sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksia ja kohdentamaan palveluja oikea-aikaisesti niitä eniten tarviseville. Kehittämistyössä selkeytetään kolmannen sektorin roolia hyvinvontipalvelujen tuottamisessa.
Sosteri on alueen (Enonkoski, Rantasalmi, Savonlinna, Sulkava) sosiaali- ja terveyspalvelujen pääjärjestäjä, Rantasalmi ja Sulkava hankkivat peruspalvelut ostopalveluina.
Savonlinnassa toimiva yhteistyöjärjestö Savonlinnan Seudun Kolomonen ry mahdollistaa yhdistysten, yhteisöjen ja muiden kansalaistoimijoiden keskinäistä yhteistoimintaa sekä kehittää verkostoitumista kansalaistoiminnan, julkisen sektorin ja yhdistysten välillä. Alueella toimii noin 1000 yhdistystä.
Lähtötilantessa haluttiin lisää tietoa asiakaskokemuksista ja palvelun laadusta. Asiakkaat ja yhdistykset eivät päässeet riittävästi vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen. Yhdistystyöpajatoiminnan tavoitteena on luoda yhteiskehittämisen foorumi lisäämään asiakasosallisuutta. Sosterin asiantuntijat ja alueen yhdistysten kokemusasiantuntijat työskentelevät tasavertaisesti asiakaslähtöisten palvelupolkujen ja kansalaistoiminnan kehittämiseksi.
Kehittäjinä ja toiminnan osallisina toimivat
- Yhdistystyöpajoihin osallistuvat Sosterin henkilökunta ja asiakkaat, alueen yhdistykset, hankkeet, oppilaitokset ja muut kehittämistyöstä kiinnostuneet
- Kuntapäättäjät, viranhaltijat ja kuntalaiset
- Kansalaistoiminnan asiantuntijat Savonlinnan Seudun Kolomonen ry:n kokoamana
- Sosterin asiantuntijat
Toiminnasta saadut tulokset ovat osaltaan olleet innostajina ja kannustajina.
Eri alojen yhdistysten kokemukset ja osaaminen sekä Sosterin asiantuntijoiden substanssiosaaminen otetaan käyttöön asiakkaan palvelujen turvaamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Olennaisena tavoitteena on myös ennaltaehkäisevän toiminnan lisääminen ja ylläpitäminen alueen asukkaiden hyväksi. Käytössä on yhteiskehittämisen foorumi, jonka myötä keskinäinen kanssakäyminen, yhteistyö ja tiedonkulku paranevat. Toiminnalla vahvistetaan myös moniammatillista ja -toimijaista verkostoyhteistyötä.
Seuranta ja arviointi:
- miten paljon työpajat poikivat jatkokehitystyötä Sosterissa ja yhdistyksissä
- missä määrin yhdistykset ovat saaneet Sosterin asiantuntijoita yhdistysten tilaisuuksiin, paljonko siellä on ollut osallistujia sekä millainen on osallistujapalaute
- palautetta kootaan eri kanavia hyödyntämällä, mm. idealaatikot, sähköiset ideointityökalut, yleisönosastot, Savonlinnan Seudun Kolomonen ry:n yhdistysryppäiden työskentely, paikallisten kumppanuuspöytien kautta tulevat ideat yms. väylät
- millaisia muutoksia on tapahtunut toimintatavoissa
On ymmärrettävä monitoimijuus sekä saada synnytettyä yhteinen tahtotila asikaslähtöisten sote-toimintojen kehittämiseen ja eri toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiseen. Sitoutuminen kehitettävään asiaan on tärkeää ja tämän edistämiseksi tapaamisissa jatkotyöskentely aikataulutetaan, vastuutetaan ja arvioidaan.
Työpajatyöskentelyn aikana ryhmässä nousseet kehittämistarpeet kirjataan Sosterissa ylös ja mikäli ratkaisuehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, saatetaan ne eteenpäin toimenpiteiksi. Mahdolliset lisäselvittelyt ja jatkotehtävät organisoidaan eteenpäin.
Työpajatyöskentelyn aikana ryhmässä syntyneet kehittämisehdotukset viedään Savonlinnan Seudun Kolomonen ry:n yhdistysryppäiden käsittelyyn, yhdistysten toiminnan kehittämistoimenpiteisiin sekä mahdollisen hankerahoituksen osalta Hankepoolin käsittelyyn. Yksittäisten yhdistysten toimivallassa olevat ratkaisut pyritään toteuttamaan.
Kohderyhminä ovat hyvinvointi- ja sote-alan yhdistyksissä toimivat ihmiset, palveluja käyttävät asiakkaat ja omaiset sekä Sosterin henkilökunta. Asiakasymmärrystä ja eri näkökulmia työpajatoimintaan antavat Sosterin moniammatillinen henkilökunta ja asiakkaat, alueen yhdistykset, hankkeet, oppilaitokset ja muut kehittämistyöstä kiinnostuneet toimijat. Tietoa työpajasta levitetään laajasti, jotta kaikki halukkaat pääsevät yhdistysten kautta vaikuttamaan sote-palvelujen kehittämiseen.
Kukin yksittäinen yhdistystyöpaja rakentuu asiakasymmärrykseen perustuvaan aihealueeseen, mikä on ennalta määrätty ja selkeästi rajattu. Työpajassa aiheesta alustaa Sosterin asiantuntija tai vastaava. Eri toimijoiden muodostamissa ryhmissä paneudutaan aiheeseen, prosessien pullonkauloihin sekä kehittämisajatuksiin.