Yhteisen hyvän alusta
Yhteisen hyvän alusta on digitaalinen ympäristö, joka yhdistää asiakkaat, palvelut, palveluntuottajat ja palveluiden järjestäjät sekä ammattilaiset palvelupolkujen tueksi tuottaen asiakasarvoa ja sujuvia yhteistyöprosesseja.
Oivalla ja ymmärrä
Järjestöjen toimintaympäristö on muutoksessa. Sosiaali -ja terveydenhuollon uudistus haastaa järjestöjä lisäämään digitaalisia palveluita ja muotoilemaan aikaisemmin kuntalaisten tarpeista käsin suunnitellut palvelut koko hyvinvointialueella saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Palvelujärjestelmää kehitetään aikaisempaa vahvemmin ekosysteeminä, jonka tehtävänä on tukea asiakaslähtöisiä palvelupolkuja ja -ketjuja. Järjestöiltä tämä edellyttää paitsi oman osaamisen kuvaamista ja profiilin kirkastamista, myös ymmärrystä ja kyvykkyyksiä toimia hyvinvointialueiden ekosysteemiä tukevassa teknologia-arkkitehtuurissa. Digitaalisten palveluiden rinnalla tarvitaan sujuvia, teknologialla tuettuja yhteistyöprosesseja, joiden tavoitteena on asiakaslähtöisten palvelupolkujen kehittäminen.
Hyvinvointialueilla tullaan vastaamaan asiakastarpeisiin, joiden taustalla on entistä monimutkaisempia ilmiöitä ja useita palvelutarpeita. Ainoa mahdollisuus vaikuttavien ja tehokkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen on yhteistyö palvelun järjestäjien, käyttäjien, yhteisöjen, järjestöjen ja yritysten kesken.
Yhteisen hyvän alusta konseptoitiin vuosien 2018–2020 aikana hankkeessa, jonka pilottialueina olivat Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala. Hankkeen rahoitti Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma. Sociala toimi hankkeessa päätoteuttajana. Osatoteuttajana toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu tarjoten tutkimus- ja kehittämisosaamista asiakaslähtöisiin palvelupolkuihin, innovaatio-osaamiseen ja vaikuttavuuden arviointiin liittyen. Kuopiossa, Joensuussa ja Mikkelissä järjestettyjen Yhteisen hyvän alusta -työpajojen tavoitteena oli mallintaa järjestöjen ja julkisen toimijan välistä yhteistyötä digitaalisella alustalla.
Yhteisen hyvän alustaa kehitettiin voimakkaasti 2021 - 2023 Tampereen Kotitori-palveluintegraattorimallin yhdessä Tampereen kaupungin, Tammenlehväkeskus Oy:n ja Tampereen Kehitysvammaisten Tuki ry:n sekä asiakkaiden ja palveluntuottajaverkoston kanssa. Palveluintegraattorina Socialan tehtävänä oli palvelutuottajaverkoston kokoaminen, ohjaus ja seuranta sekä palvelujen järjestäminen asiakkaille (kts. ratkaisun perusidea). Digitaalisten prosessien kehittämisen yhteistyökumppanina toimi Roger Studio. Yhteistyö jatkuu Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa.