Sosiaalityön toimintamalleista käytännön työkaluja hyvinvointialueille

Hyvinvointialueet kuvasivat Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman aikana Innokylään lukuisia sosiaalityön toimintamalleja. Tässä artikkelissa nostetaan esille esimerkkejä toimintamalleista, joita kehitettiin sosiaalityön pilotointihankkeissa. 

Kuva
kuvituskuva

 

Sosiaalityö lähelle asiakkaan arkea

Sosiaalisen kuntoutuksen, matalan kynnyksen sosiaalityön ja etsivän sosiaalityön toimintamallien pilotointiin, arviointiin ja kehittämiseen osallistui 14 hyvinvointialuetta THL:n järjestämän työpajasarjan yhteydessä. THL:n asiantuntijat tukivat työtä osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa ja sosiaalihuollon kehittämisohjelmaa.

Sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallin tavoitteena on mm. asiakkaan osallisuuden, toimintakyvyn tai elämänhallinnan vahvistaminen, työelämävalmiuksien parantaminen, viranomaisasioinnin tukeminen tai muihin palveluihin ohjaaminen. Asiakastapaamiset voidaan järjestää esimerkiksi asiakkaan kodissa, sosiaalitoimistossa, luonnossa tai etäyhteydellä. 

Matalan kynnyksen toimintamallin tavoitteena on tarjota tietoa palveluista ja etuuksista, joihin asiakas saattaa olla oikeutettu. Palvelua on mahdollista saada yleensä ilman ajanvarausta ja lähetettä, tarvittaessa myös anonyymisti. Yleistä neuvontaa annetaan sosiaali- tai terveydenhuollon toimipisteessä tai muussa helposti saavutettavassa paikassa.

Etsivän sosiaalityön toimintamallin tavoitteena on estää syrjäytymistä, tunnistaa tuen tarpeessa olevia ihmisiä ja ohjata heitä tarvittavien palvelujen piiriin. Ihmisiä pyritään tavoittamaan mm. kaduilta, ostoskeskuksista, asumisyksiköistä, kodeista tai verkkoympäristöistä.

Työikäisten asiakassuunnitelman pilottiin (TASSU) osallistui kahdeksan pilotoivaa aluetta, joissa työikäisten asiakassuunnitelmat ja suunnitelmien arvioinnit otettiin käyttöön aikuissosiaalityössä. 

THL tuki asiakassuunnitelman uusien tietosisältöjen kirjaamista, siihen liittyvää monialaista työskentelyä ja arviointia. Työ oli osa laajempaa sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteiden uudistamista. Pilotti toteutettiin osana THL:n Sosiaalihuollon kehittämisohjelmaa.

Osallistavan sosiaalityön menetelmien pilotti (Otso) työmenetelmiä jäsennettiin laajemmiksi toimintamalleiksi selkeyttäen sosiaalityön roolia sote-keskuksissa. Sosiaalityö ja sosiaaliohjaus toimivat aiempaa lähempänä tuen tarvitsijoita. Jalkautuvilla ja etsivillä työmuodoilla voidaan vastata paremmin palvelutarpeisiin ja huomioida myös yhteisasiakkuudet.

Otso-pilotti oli osa THL:n tulevaisuuden sote-keskus- ja sosiaalihuollon kehittämisohjelmia.

Alueet kehittäneet runsaasti toimintamalleja

Hyvinvointialueet kuvasivat Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman aikana Innokylään lähes tuhat toimintamallia. Tässä artikkelissa esiteltyjen esimerkkien lisäksi alueilla on kehitetty paljon laajemmin erilaisia sosiaalityön toimintamalleja kuin mihin THL:n toimeenpanon tuki on keskittynyt, mm. monialaiset tiimit ja vastaanotot. THL tarjosi tukea myös rakenteellisen sosiaalityön kehittämiseen ja monialaisen kirjaamisen kehittämiseen osana sosiaalihuollon kehittämisohjelmaa. 

Kaikki alueilla kehitetyt toimintamallit löytyvät ohjelman kokonaisuudesta:

Lue lisää: