Terveyskeskukset
Mallissa on kehitetty edelleen tarveysaseman tiimimallin toimintatapoja hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden edistämiseksi.
Kun asiakkaan asia ei ratkea ensikontaktissa, siirtää asiakasohjaus asian oman terveysaseman hoitoa koordinoiville ammattilaisille.
Moniammatillisessa vastaanottotoiminnassa terveysasemien toimintatapoja uudistetaan, jotta palvelujen saatavuus paranee sekä kansansairaudet ja yleiset hyvinvointiriskit hallitaan paremmin.
Tulevan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen 12 terveysaseman työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden toiminnan muutokseen liittyvän osaamisen hyödyntäminen 9 muun terveysaseman muutoksissa, joiden tavo
Terveysaseman ja yhdistysten yhteistyön pelisääntöjen luomisprosessi on työkalu yhteisistä asioista sopimiseen.
Päihteiden osuus potilaan terveydellisissä ongelmissa otetaan aina terveysasemalla huomioon ja päihteistä puhuminen on luontevaa ja neutraalia, potilasta leimaamatonta.
Toimintamallin painopisteenä on saatavuuden parantaminen ja odotusaikojen lyhentäminen sosiaali- ja terveyskeskuksissa.