Terveysasemien moniammatillinen yhteistyö, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)
Terveysasemien moniammatillisia toimintamalleja ja yhteistyötä vahvistamalla parannamme palvelujen saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
Toimintamallin nimi
Terveysasemien moniammatillisia toimintamalleja ja yhteistyötä vahvistamalla parannamme palvelujen saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
Toimintamallin perusidea on vahvistaa moniammatillista ja -alaista yhteistyötä selkeyttämällä ja yhtenäistämällä käytäntöjä.
Toimintamalli kokoaa yhteen terveysasemien moniammatillisen työn käytäntöjä ja prosesseja. Mallissa nostetaan esiin muun muassa yhteistyö farmasistien, toimintaterapeuttien, fysioterapeuttien, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajien ja ikääntyneiden palveluiden ammattilaisten kanssa.
Terveysasemien toimintayksiköissä työskentelee lääkärien sekä sairaan-, terveyden- ja lähihoitajien lisäksi farmasisteja ja sihteereitä.
Toimintamallin muotoilussa on hyödynnetty osahankkeeseen sisältyneiden projektien tuotoksia:
- Farmasisti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin farmasistien integroitumista osaksi terveysasemien toimintaa mm. tuotteistamalla farmasistien palveluja ja kehittämällä yhteistyötä terveysaseman lääkelogistiikan järjestämisessä.
- Osastonsihteeri ja tukipalvelu terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin osastonsihteereiden ja avustavien työntekijöiden yhtenäisiä tehtävänkuvia ja selvitettiin, kuinka uusien ammattiryhmien ja tehtävänjaolla edistetään asiakkaiden hoitoon pääsyä ja parannetaan palveluiden saatavuutta.
Vuonna 2023 voimaan astuneen hoitotakuulain mukaisesti asiakkaan on saatava yhteys terveysasemalle saman arkipäivän aikana. Kiireettömään hoitoon 14 vuorokaudessa ja hammashoitoon neljässä kuukaudessa yhteydenotosta. Koronapandemiasta syntyneen palveluvelan ja henkilöstöpulan takia hoitotakuun tavoitteita ei ole vielä saavutettu kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaisten osaamista. Toimintamallin ja sen eri alaprojektien tiedonkeruussa ja yhteiskehittämisessä on hyödynnetty kyselyitä, työpajoja ja muita osallistamisen menetelmiä.
Toimintamallin toimivuuden ehtona on ollut, että sen tiedonkeruussa ja kehittämistyössä ovat olleet terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaiset aktiivisesti mukana.
Mallin arviointi on parhaillaan meneillään.