Terveysasemien moniammatillinen yhteistyö, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)

Terveysasemien moniammatillisia toimintamalleja ja yhteistyötä vahvistamalla parannamme palvelujen saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä.

Toimintamallin nimi
Terveysasemien moniammatillinen yhteistyö, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveysasemien moniammatillisia toimintamalleja ja yhteistyötä vahvistamalla parannamme palvelujen saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Anu Markkola

Luotu

21.08.2024

Viimeksi muokattu

18.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin perusidea on vahvistaa moniammatillista ja -alaista yhteistyötä selkeyttämällä ja yhtenäistämällä käytäntöjä.

Toimintamalli kokoaa yhteen terveysasemien moniammatillisen työn käytäntöjä ja prosesseja. Mallissa nostetaan esiin muun muassa yhteistyö farmasistien, toimintaterapeuttien, fysioterapeuttien, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajien ja ikääntyneiden palveluiden ammattilaisten kanssa.

Terveysasemien toimintayksiköissä työskentelee lääkärien sekä sairaan-, terveyden- ja lähihoitajien lisäksi farmasisteja ja sihteereitä.

Toimintamallin muotoilussa on hyödynnetty osahankkeeseen sisältyneiden projektien tuotoksia:

  1. Farmasisti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin farmasistien integroitumista osaksi terveysasemien toimintaa mm. tuotteistamalla farmasistien palveluja ja kehittämällä yhteistyötä terveysaseman lääkelogistiikan järjestämisessä.
  2. Osastonsihteeri ja tukipalvelu terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin osastonsihteereiden ja avustavien työntekijöiden yhtenäisiä tehtävänkuvia ja selvitettiin, kuinka uusien ammattiryhmien ja tehtävänjaolla edistetään asiakkaiden hoitoon pääsyä ja parannetaan palveluiden saatavuutta. 

 

Toimintaympäristö

Vuonna 2023 voimaan astuneen hoitotakuulain mukaisesti asiakkaan on saatava yhteys terveysasemalle saman arkipäivän aikana. Kiireettömään hoitoon 14 vuorokaudessa ja hammashoitoon neljässä kuukaudessa yhteydenotosta. Koronapandemiasta syntyneen palveluvelan ja henkilöstöpulan takia hoitotakuun tavoitteita ei ole vielä saavutettu kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaisten osaamista. Toimintamallin ja sen eri alaprojektien tiedonkeruussa ja yhteiskehittämisessä on hyödynnetty kyselyitä, työpajoja ja muita osallistamisen menetelmiä.

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuuden ehtona on ollut, että sen tiedonkeruussa ja kehittämistyössä ovat olleet terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaiset aktiivisesti mukana.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mallin arviointi on parhaillaan meneillään.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyö on avain onnistuneeseen kehittämistyöhön.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä