Aikuisten ja ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito- ja palveluketjut Keski-Suomessa

Hoito- ja palveluketjujen kehittämisessä on vahvistettu muun muassa asiakkaan omahoidon ja sähköisen asioinnin mahdollisuuksia, selkiytetty ja edistetty työnjakoa ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä sekä vahvistettu ammattilaisten osaamista.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Aikuisten ja ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito- ja palveluketjut Keski-Suomessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hoito- ja palveluketjujen kehittämisessä on vahvistettu muun muassa asiakkaan omahoidon ja sähköisen asioinnin mahdollisuuksia, selkiytetty ja edistetty työnjakoa ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä sekä vahvistettu ammattilaisten osaamista.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maria Pynnönen

Luotu

16.08.2023

Viimeksi muokattu

18.08.2023
Ratkaisun perusidea **

Vuosina 2021–2023 Keski-Suomen hyvinvointialueella kehitetiin mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito- ja palveluketjuja aikuisille (yli 18-vuotiaat) seitsemän (7) ja ikääntyneille neljä (4) kokonaisuutta. Tietoa ja ohjausta sisältävät hoitoketjut on tarkoitettu asiakkaiden ja ammattilaisten käyttöön. Ketjutyötä koordinoi tietojohtamisen palvelualue, työryhmien vetäjänä toimi Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelma ja sisällöstä vastasi ammattilaisista sekä kokemusasiantuntijoista koostunut työryhmä.  

Keskeisimmät toimenpiteet ovat olleet:

  • Terapianavigaattori otettu käyttöön Keski-Suomen hyvinvointialueella 6/2023
  • Keski-Suomen digitaaliseen sote- keskukseen perustettiin mielenterveys- ja riippuvuudet etäpalvelu 3/2023
  • Ensilinjaa edistetty yhdessä kuntien mielenterveys- ja päihdepalveluiden kanssa, toiminta käynnissä koko K-S hyvinvointialueella 9/2023 alkaen 
  • Kokemusasiantuntijakoordinointi alkanut 11/2022
  • Järjestöyhteistyön edistäminen,  esimerkiksi yhteistyössä A-klinikkasäätiön kanssa järjestetty ammattilaisille suunnatut järjestöwebinaarit järjestöosaamisen vahvistamiseksi 
  • Kuvattu aikuisten ja ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito- ja palveluketjut
Toimintaympäristö **

Mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet ja koronapandemian jälkeen mielenterveyspalveluiden tarve on ollut edelleen kasvussa. Taustalla vaikuttaa myös korona-aikana kertynyt hoitovelka. Väestön ikääntymisen myötä on yhä paremmin huomioitava ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja kehitettävä palveluita vastaamaan ikääntyneiden tarpeisiin.

Keski-Suomen hyvinvointialueella tavoitteena on sujuvoittaa ja yhtenäistää mielenterveys- ja päihdepalvelujen hoito- ja palveluketjuja, jotta asiakkaiden eteneminen hoidossa ja palveluissa on sujuvaa. Tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta, laatua ja vaikuttavuutta sekä selkiyttää eri ammattilaisten ja alueen toimijoiden välistä työnjakoa.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hoito- ja palveluketjut on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, järjestötoimijoiden sekä yli 18- vuotiaiden keskisuomalaisten asukkaiden käyttöön. Asiakasymmärryksen kerryttämiseksi hoito- ja palveluketjutyössä on huomioitu kaikki edellä mainitut tahot. Palveluketjutyötä on tehty moniammatillisessa, maakunnallisessa työryhmässä, jossa mukana on ollut sote-alan eri ammattilaisia, järjestöjen edustajia ja kokemusasiantuntijoita. Maakunnallisen työskentelyn avulla on kartoitettu palveluiden nykytilaa kuten palveluun ohjautumista, tunnistamista, tutkimista, hoidon ja kuntoutuksen sisältöä sekä erikoissairaanhoidon käyttöä.  Hoito- ja palveluketjutyössä on pyritty yhtenäistämään eri alueiden välisiä toimintatapoja ja löytämään parhaat käytännöt.

Asiakasnäkökulman edistämiseksi työskentelyssä on koko ajan ollut mukana kokemusasiantuntijoita. Ennen hoito- ja palveluketjujen julkaisua ketjut on lähetetty laajalle kommenttikierrokselle eri ammattilaisille ja ketjuja on muokattu saadun palautteen perusteella. Ketjuissa on kattavasti huomioitu eri asiantuntijoiden näkemyksiä. Jokaiseen ketjuun on nimetty yhdyshenkilö, johon voi olla yhteydessä, jos ketjun sisällössä on puutteita, korjattavaa tai haluaa muuten antaa palautetta.  

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Hoito- ja palveluketjuista on tehty informatiivinen perehdytysvideo ammattilaisille
  • Julkaistu mediatiedote
  • Ketjuja on esitelty laajasti eri foorumeilla ammattilaisille, järjestöjen edustajille, sote-alan opiskelijoille
  • Ketjuille on nimetty yhdyshenkilö, jolla on mahdollisuus käyttää työaikaa ketjujen kehittämiseen
  • Alueella on hoito- ja palveluketjutyötä koordinoiva kliininen asiantuntijasairaanhoitaja, joka vastaa ketjujen uudistamisesta yhdessä työryhmän kanssa vähintään kahden vuoden välein tai tarvittaessa
  • Esihenkilöiden vastuulla on, että hoito- ja palveluketjuihin perehdytään ja hyödynnetään työssä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Hoito- ja palveluketjujen kautta hoidon porrastus, omahoito mahdollisuudet, tunnistamisen ja tutkimisen prosessit ovat selkiytyneet ammattilaisille ja asiakkaille sekä tulleet läpinäkyviksi
  • Sähköiset palvelut sopivat hyvin etenkin lievien mielenterveys- ja päihdehäiriötilanteiden tunnistamiseen ja arviointiin sekä lyhytaikaiseen hoitoon
  • Ikääntyneet on huomioitu omana kohderyhmänään hoito- ja palveluketjuissa
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito- ja palveluketjujen kehittäminen vaatii mielenterveys- ja päihdetyön osaamista, laajojen kokonaisuuksien ymmärtämistä sekä palvelujärjestelmän tuntemista. Hoito- ja palveluketjutyö vaatii riittävästi aikaa ja esihenkilön sekä organisaation kehittämismyönteisyyden. 

Hoito- ja palveluketju työhön tarvitaan moniammatillinen ja maakunnallinen työryhmä sekä esihenkilöiden tuki. Kokemusasiantuntijan mukana olo selkeyttää asiakkaan näkökulmaa ja tekee ohjeista luettavampia. Työryhmän tukena on tärkeää olla osaaja, jolla on kokemusta hoito- ja palveluketjuprosessista. Ydintyöryhmän koko on hyvä pitää rajattuna, mutta keskeneräisiä tuotoksia on hyvä käyttää kommenttikierroksella yhteistyökumppaneiden ja järjestöjen edustajilla. Hoito- ja palveluketjut jalkautetaan käytäntöön, sellaisenaan ne eivät muuta toimintatapoja. Ketjut elävät muutosten mukana. Nimetyt yhteyshenkilöt huolehtivat muutoksista ja ovat mukana kahden vuoden välein päivitystyöryhmässä.

Kansikuva
Työntekijät tekevät yhteistyötä

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis