Alaselkäkipupotilaan digihoitopolku (RRP, P4, I4)
Alaselkäkipupotilaalla on käytössään mobiilisovellus, jossa on tietoa alaselkäkivusta, sen taustoista, omahoito-ohjeita sekä mahdollisuus lähettää viestejä fysioterapeutille. Potilas voi täyttää kyselyitä, ja ammattilainen seuraa toipumista.
Toimintamallin nimi
Alaselkäkipupotilaalla on käytössään mobiilisovellus, jossa on tietoa alaselkäkivusta, sen taustoista, omahoito-ohjeita sekä mahdollisuus lähettää viestejä fysioterapeutille. Potilas voi täyttää kyselyitä, ja ammattilainen seuraa toipumista.
Fysioterapiassa asioiville alaselkäkipupotilaille tarjotaan käyttöön sovellusta, jossa on kattavasti perustietoa alaselkäkivusta, erilaisia omahoito-ohjeita, videoita, ammattilaisen yksilöllisesti aikatauluttamat seurantakäyntien ajankohdat sekä erilaisia kyselyitä. Asiakas voi lähettää ammattilaiselle sairauteensa liittyviä kysymyksiä sovelluksen kautta, ja ammattilainen voi seurata asiakkaan etenemistä digipolulla.
Digihoitopolku on rakennettu nykyisten hoitosuositusten pohjalle ja se tarjoaa nykyaikaisen omahoidon tuen potilaalle ja myös uuden työkalun alaselkäkipupotilaiden hoitoon ammattilaiselle.
Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämässään. Kaikista selkäkiputapauksista 90 % luokitellaan hyvälaatuiseksi, jolloin kipuun ei liity varsinaista selkäsairautta. Keskimäärin joka neljännellä työntekijällä arvioidaan olevan jokin tuki- ja liikuntaelimistön sairaus tai kiputila. Noin joka kolmas työikäisistä on kokenut selkäkipua edeltävän kuukauden aikana. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja -kiputilat aiheuttavat merkittävän määrän sairauspoissaoloja.
(Lähde: Selkäkanava ja Työterveyslaitos)
Kohderyhmänä fysioterapiassa asioivat asiakkaat, joilla alaselkäkipua sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.
Suunnitteluvaiheessa asiakkaan hoito- ja palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö tulee kuvata mahdollisimman tarkasti:
- mitä kautta asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
- sovelluksen tekniset vaatimukset
- sovelluksen tietosuoja-asiat
- ketkä kaikki ammattilaiset ovat käyttämässä palvelua
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan hoitotiedot siirtyvät potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Toimintamallin käyttöönotto vaatii johdon, esihenkilöiden ja digihoitopolkua hallinnoivien ammattilaisten vanhaa sitoutumista, säännöllistä muiden ammattilaisten tiedottamista ja palvelun markkinoimista asiakkaille.
Alaselkäkivun digihoitopolkua käytti vuoden 2023 lopussa
- 12 ammattilaista
- 53 asiakasta
Vuoden 2024 tilastoja täydennetään myöhemmin.