Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa.
Kymenlaakson hyvinvointialueella apuvälinepalvelua toteutetaan omana tuotantona viiden kunnan alueella. Kouvolassa ja Kotkassa on Apuvälinekeskuksen toimipisteet. Haminassa, Miehikkälässä ja Virolahdella lainaustoimintaa toteutetaan avo- ja kotikuntoutuksen henkilöstön toimesta ajanvarauksella.
Apuvälinekeskusten henkilöstössä toimii tällä hetkellä fysioterapeutteja, apuvälinehuoltajia, lähihoitaja, kuntohoitaja, apuvälineassistentit, huoltomiehet ja asunnonmuutosasiantuntija, yhteensä toimia on 27. Palvelun toimintaa johtaa yksi palveluesihenkilö.
Kymenlaakson hyvinvointialueen palvelustrategian yhdeksi tavoitteeksi on kirjattu tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille sekä tämän sisällä saavutettavuus eri kanavissa. Digitaalisten palveluiden lisääminen tulevina vuosina on hyvin oleellista kokonaisuuden kannalta, niin asiakkaille kun ammattilaisten välisessä yhteistyössä.
Toimintamallin avulla halutaan parantaa ja nopeuttaa asiakkaan palvelua tarjoamalla vaihtoehtona soveltuvissa tilanteissa ammattilaisten välistä etäkonsultaatiota apuvälineisiin liittyvissä kysymyksissä. Aina ei ole välttämätöntä varata ammattilaisen käyntiä paikan päälle tai kuljettaa apuvälinettä lainaamoon tarkistukseen, jos apuvälineen käyttöönotossa tai valinnassa on haasteita vaan avun voi saada myös kuvapuhelinyhteydellä ammattilaiseen.
Toimintamallin kehittäminen alkoi syksyllä 2023 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tuella ja jatkui Suomen kestävän kasvun ohjelman, digitaalinen sote-keskus -hankkeen tuella 2024 alusta. Yhdessä kuntoutuspalvelun edustajien kanssa pohdittiin, miten etäpalvelua voidaan hyödyntää apuvälineiden käytön ohjauksessa ja huollon tarpeen arvioinnissa.
Apuvälinekeskuksen henkilöstön kanssa käytiin keskustelua, millaisissa tilanteissa etäkonsultaatio on mahdollinen sekä millaisiin tilanteisiin ja minkä apuvälineiden kohdalla siitä on hyötyä. Esimerkkitilanteiden pohdinnan kautta valittiin yhdessä mukaan soveltuvat apuvälineet ja niihin liittyen apuvälinekeskuksen henkilöstö laati työohjeet "tsekkilistoina" jokaiseen tilanteeseen.
Asiakkaalle näkyvä muutos on siinä, että apuvälineasiat hoituvat entistä nopeammin silloin kun ei tarvita apuvälineiden ammattilaisen fyysistä käyntiä.
Vikatilanteet voidaan osin saada ratkottua etäyhteyden avulla, silloin kun vika on apuvälineen käytössä eikä itse apuvälineessä. Tällöin säästyy apuvälineen kuljetukseen aiemmin kulunut aika.
Toimintamallin mukaista konsultaatiota tarjotaan kaikille ammattilaisille, jotka tarvitsevat ohjausta tai tukea apuvälineen valintaan tai käyttöön liittyen. Apuvälinekonsultatioon soveltuvia apuvälineitä ovat moottorisängyt, painehaavapatjat, nostimet ja liinat, sähköiset liikkumisen apuvälineet, erilaiset pyörätuolit sekä kallistuvat ja pyörälliset suihkutuolit. Lisäksi etäarviota voidaan hyödyntää asunnonmuutostöiden kartoitukseen. Kuvapuhelinyhteys vaatii aina asiakkaan suostumuksen. Kaikenikäiset ja kuntoiset asiakkaat voivat hyötyä ammattilaisten välisestä etäkonsultaatiosta.
Ammattilaisilta toimintamalli vaatii digiosaamista sekä älypuhelimen tai tabletin kuvapuhelun onnistumiseen. Tähän on tarjottu hankkeesta tukea pilotin ajalle. Etäyhteyteen mahdollisesti soveltuvia pyyntöjä on aiemmin tullut erityisesti asumispalveluista hoitohenkilöstöltä ja nämä ammattiryhmät on tunnistettu tärkeiksi kohteiksi pilotissa.