Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueella apuvälinepalvelua toteutetaan omana tuotantona viiden kunnan alueella. Kouvolassa ja Kotkassa on Apuvälinekeskuksen toimipisteet. Haminassa, Miehikkälässä ja Virolahdella lainaustoimintaa toteutetaan avo- ja kotikuntoutuksen henkilöstön toimesta ajanvarauksella. 

Apuvälinekeskusten henkilöstössä toimii tällä hetkellä fysioterapeutteja, apuvälinehuoltajia, lähihoitaja, kuntohoitaja, apuvälineassistentit, huoltomiehet ja asunnonmuutosasiantuntija, yhteensä toimia on 27. Palvelun toimintaa johtaa yksi palveluesihenkilö. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kymenlaakson hyvinvointialueen palvelustrategian yhdeksi tavoitteeksi on kirjattu tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille sekä tämän sisällä saavutettavuus eri kanavissa. Digitaalisten palveluiden lisääminen tulevina vuosina on hyvin oleellista kokonaisuuden kannalta, niin asiakkaille kun ammattilaisten välisessä yhteistyössä. 

Toimintamallin avulla halutaan parantaa ja nopeuttaa asiakkaan palvelua tarjoamalla vaihtoehtona soveltuvissa tilanteissa ammattilaisten välistä etäkonsultaatiota apuvälineisiin liittyvissä kysymyksissä.  Aina ei ole välttämätöntä varata ammattilaisen käyntiä paikan päälle tai kuljettaa apuvälinettä lainaamoon tarkistukseen, jos apuvälineen käyttöönotossa tai valinnassa on haasteita vaan avun voi saada myös kuvapuhelinyhteydellä ammattilaiseen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittäminen alkoi syksyllä 2023 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tuella ja jatkui Suomen kestävän kasvun ohjelman, digitaalinen sote-keskus -hankkeen tuella 2024 alusta. Yhdessä kuntoutuspalvelun edustajien kanssa pohdittiin, miten etäpalvelua voidaan hyödyntää apuvälineiden käytön ohjauksessa ja huollon tarpeen arvioinnissa. 

Apuvälinekeskuksen henkilöstön kanssa käytiin keskustelua, millaisissa tilanteissa etäkonsultaatio on mahdollinen sekä millaisiin tilanteisiin ja minkä apuvälineiden kohdalla siitä on hyötyä. Esimerkkitilanteiden pohdinnan kautta valittiin yhdessä mukaan soveltuvat apuvälineet ja niihin liittyen apuvälinekeskuksen henkilöstö laati työohjeet "tsekkilistoina" jokaiseen tilanteeseen.    

Tavoiteltu muutos

Asiakkaalle näkyvä muutos on siinä, että apuvälineasiat hoituvat entistä nopeammin silloin kun ei tarvita apuvälineiden ammattilaisen fyysistä käyntiä. 

Vikatilanteet voidaan osin saada ratkottua etäyhteyden avulla, silloin kun vika on apuvälineen käytössä eikä itse apuvälineessä. Tällöin säästyy apuvälineen kuljetukseen aiemmin kulunut aika. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin mukaista konsultaatiota tarjotaan kaikille ammattilaisille, jotka tarvitsevat ohjausta tai tukea apuvälineen valintaan tai käyttöön liittyen. Apuvälinekonsultatioon soveltuvia apuvälineitä ovat moottorisängyt, painehaavapatjat, nostimet ja liinat, sähköiset liikkumisen apuvälineet, erilaiset pyörätuolit sekä kallistuvat ja pyörälliset suihkutuolit. Lisäksi etäarviota voidaan hyödyntää asunnonmuutostöiden kartoitukseen. Kuvapuhelinyhteys vaatii aina asiakkaan suostumuksen. Kaikenikäiset ja kuntoiset asiakkaat voivat hyötyä ammattilaisten välisestä etäkonsultaatiosta. 

Ammattilaisilta toimintamalli vaatii digiosaamista sekä älypuhelimen tai tabletin kuvapuhelun onnistumiseen. Tähän on tarjottu hankkeesta tukea pilotin ajalle. Etäyhteyteen mahdollisesti soveltuvia pyyntöjä on aiemmin tullut erityisesti asumispalveluista hoitohenkilöstöltä ja nämä ammattiryhmät on tunnistettu tärkeiksi kohteiksi pilotissa.  

Ratkaisun perusidea

Etäarviota ja -ohjausta tarjotaan soveltuviin tilanteisiin ammattilaisten väliseen konsultaatioon asiakkaan apuvälineen valintaan, käyttöönottoon tai käytön haasteisiin liittyen.  Toimintamallin pilotti käynnistyi 11.3.2024.

Ammattilaisen ollessa yhteydessä apuvälinekeskukseen puhelimitse, salatulla sähköpostilla tai potilastietojärjestelmän viestillä, varataan ammattilaisille yhteinen konsultaatioaika. Apuvälinekeskuksen työntekijä lähettää toimintaohjeet etukäteen. 

Kuvapuhelu toteutetaan sovittuna aikana Teamsillä tai Signalilla. Yhteyden aikana asiakkaan ja/tai apuvälineen luona oleva ammattilainen kuvaa tilanteen, jota halutaan selvittää ja apuvälinekeskuksen työntekijä ohjaa tarpeen mukaan tilannetta. Lopuksi käydään yhdessä läpi jatkotoimenpiteet. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallista on jaettu tiedotteet Intrassa sekä kaikille toimialoille sähköpostitse. Yksityisen hoivan yksiköille tietoa lähetettiin kootusti ostopalveluiden tiimin välittämänä. Pilotin aikana yksiköille laitettiin muistutusviestejä että digitukea ja lisätietoa on tarjolla hankkeesta. Apuvälinekeskuksen työntekijät markkinoivat etäkonsultaatioita yhteydenottojen tullessa heille. 

Pilotin väliarvioon mennessä onnistuneita konsultaatioita oli tullut vain yksi. Pilottiaikaa jatkettiin syyskuun 2024 loppuun asti. Elokuussa ja syyskuun alussa järjestettiin neljä samansisältöistä infotilaisuutta toimintamallista. Neljään tilaisuuteen osallistui yhteensä 176 henkilöä. Lokakuun alussa pidettiin pilotin loppuarviopalaveri apuvälinekeskuksen henkilöstön kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin jalkauttamisen edellytyksenä on onnistunut tiedottaminen. Aihe koskee laajaa ammattilaisten joukkoa, jolloin on vaikea tavoittaa kaikkia. Etämahdollisuuden ja tuen tarjoaminen eivät tuottaneet tulosta, yleiset toimintamallin infot keräsivät laajempaa huomiota. 

On tärkeää, että etäkonsultaatiota varten on yksiköissä riittävät laitteet sekä osaaminen. Tämän varmistamiseksi on hyvä olla tukea tarjolla ensimmäisiin kokeiluihin sekä useampi mahdollinen etäyhteyskanava. Esimerkiksi hoivayksiköissä henkilöstöllä ei ole henkilökohtaisia kännyköitä, jolloin Teamsin käyttö etäkonsultaatioissa on haastavaa muualta kuin toimistotiloista. 

Uuden toimintamallin kokeiluun tai käyttöönottoon tulee varata riittävästi aikaa ja tukea sekä osallistaa henkilöstö kehittämisen eri vaiheisiin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana etäkontakteja saatiin valitettavan vähän, vaikka kiinnostusta olikin loppua kohti enenevästi. Oman mobiililaitteen, johon on kirjautunut omilla tunnuksilla, käyttömahdollisuus koettiin tärkeänä etäkontaktin onnistumisen kannalta. Toteutuneista etäkontakteista tuli positiivista palautetta ja koettiin, että etäyhteydellä saatiin asiat helposti ratkottua. Perustyön keskellä ei ole aina helppoa opetella uutta ja hankkeen tuki koettiin hyväksi pilotissa. Onnistuneet etäkontaktit saavat yrittämään etäkontaktia toisenkin kerran, kunhan alussa saa riittävästi tukea.

Toimintamalli jää palvelun palveluvalikoimaan käyttöön. Jatkossa toimintamallia voidaan laajentaa myös etäkontakteihin suoraan asiakkaan kanssa tai hyödyntää etäkontakteja lainatun apuvälineen sopivuuden ja käytön seurannan tukena.