Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa. 

Toimintamallin nimi
Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, kuntoutuspalvelut, apuvälinepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Prosessissa apuvälineasiasta tulee yhteydenotto, jonka jälkeen sovitaan etätapaaminen. Tapaamisessa kuvataan videopuheluun apuvälinettä ja tarvittaessa asiakasta hänen luvallaan.
Kuvateksti
Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä toimintamallin prosessikuvaus

Tekijä

Sini Heinonen

Luotu

16.04.2024

Viimeksi muokattu

13.11.2024
Ratkaisun perusidea

Etäarviota ja -ohjausta tarjotaan soveltuviin tilanteisiin ammattilaisten väliseen konsultaatioon asiakkaan apuvälineen valintaan, käyttöönottoon tai käytön haasteisiin liittyen.  Toimintamallin pilotti käynnistyi 11.3.2024.

Ammattilaisen ollessa yhteydessä apuvälinekeskukseen puhelimitse, salatulla sähköpostilla tai potilastietojärjestelmän viestillä, varataan ammattilaisille yhteinen konsultaatioaika. Apuvälinekeskuksen työntekijä lähettää toimintaohjeet etukäteen. 

Kuvapuhelu toteutetaan sovittuna aikana Teamsillä tai Signalilla. Yhteyden aikana asiakkaan ja/tai apuvälineen luona oleva ammattilainen kuvaa tilanteen, jota halutaan selvittää ja apuvälinekeskuksen työntekijä ohjaa tarpeen mukaan tilannetta. Lopuksi käydään yhdessä läpi jatkotoimenpiteet. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueella apuvälinepalvelua toteutetaan omana tuotantona viiden kunnan alueella. Kouvolassa ja Kotkassa on Apuvälinekeskuksen toimipisteet. Haminassa, Miehikkälässä ja Virolahdella lainaustoimintaa toteutetaan avo- ja kotikuntoutuksen henkilöstön toimesta ajanvarauksella. 

Apuvälinekeskusten henkilöstössä toimii tällä hetkellä fysioterapeutteja, apuvälinehuoltajia, lähihoitaja, kuntohoitaja, apuvälineassistentit, huoltomiehet ja asunnonmuutosasiantuntija, yhteensä toimia on 27. Palvelun toimintaa johtaa yksi palveluesihenkilö. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin mukaista konsultaatiota tarjotaan kaikille ammattilaisille, jotka tarvitsevat ohjausta tai tukea apuvälineen valintaan tai käyttöön liittyen. Apuvälinekonsultatioon soveltuvia apuvälineitä ovat moottorisängyt, painehaavapatjat, nostimet ja liinat, sähköiset liikkumisen apuvälineet, erilaiset pyörätuolit sekä kallistuvat ja pyörälliset suihkutuolit. Lisäksi etäarviota voidaan hyödyntää asunnonmuutostöiden kartoitukseen. Kuvapuhelinyhteys vaatii aina asiakkaan suostumuksen. Kaikenikäiset ja kuntoiset asiakkaat voivat hyötyä ammattilaisten välisestä etäkonsultaatiosta. 

Ammattilaisilta toimintamalli vaatii digiosaamista sekä älypuhelimen tai tabletin kuvapuhelun onnistumiseen. Tähän on tarjottu hankkeesta tukea pilotin ajalle. Etäyhteyteen mahdollisesti soveltuvia pyyntöjä on aiemmin tullut erityisesti asumispalveluista hoitohenkilöstöltä ja nämä ammattiryhmät on tunnistettu tärkeiksi kohteiksi pilotissa.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallista on jaettu tiedotteet Intrassa sekä kaikille toimialoille sähköpostitse. Yksityisen hoivan yksiköille tietoa lähetettiin kootusti ostopalveluiden tiimin välittämänä. Pilotin aikana yksiköille laitettiin muistutusviestejä että digitukea ja lisätietoa on tarjolla hankkeesta. Apuvälinekeskuksen työntekijät markkinoivat etäkonsultaatioita yhteydenottojen tullessa heille. 

Pilotin väliarvioon mennessä onnistuneita konsultaatioita oli tullut vain yksi. Pilottiaikaa jatkettiin syyskuun 2024 loppuun asti. Elokuussa ja syyskuun alussa järjestettiin neljä samansisältöistä infotilaisuutta toimintamallista. Neljään tilaisuuteen osallistui yhteensä 176 henkilöä. Lokakuun alussa pidettiin pilotin loppuarviopalaveri apuvälinekeskuksen henkilöstön kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana etäkontakteja saatiin valitettavan vähän, vaikka kiinnostusta olikin loppua kohti enenevästi. Oman mobiililaitteen, johon on kirjautunut omilla tunnuksilla, käyttömahdollisuus koettiin tärkeänä etäkontaktin onnistumisen kannalta. Toteutuneista etäkontakteista tuli positiivista palautetta ja koettiin, että etäyhteydellä saatiin asiat helposti ratkottua. Perustyön keskellä ei ole aina helppoa opetella uutta ja hankkeen tuki koettiin hyväksi pilotissa. Onnistuneet etäkontaktit saavat yrittämään etäkontaktia toisenkin kerran, kunhan alussa saa riittävästi tukea.

Toimintamalli jää palvelun palveluvalikoimaan käyttöön. Jatkossa toimintamallia voidaan laajentaa myös etäkontakteihin suoraan asiakkaan kanssa tai hyödyntää etäkontakteja lainatun apuvälineen sopivuuden ja käytön seurannan tukena. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin jalkauttamisen edellytyksenä on onnistunut tiedottaminen. Aihe koskee laajaa ammattilaisten joukkoa, jolloin on vaikea tavoittaa kaikkia. Etämahdollisuuden ja tuen tarjoaminen eivät tuottaneet tulosta, yleiset toimintamallin infot keräsivät laajempaa huomiota. 

On tärkeää, että etäkonsultaatiota varten on yksiköissä riittävät laitteet sekä osaaminen. Tämän varmistamiseksi on hyvä olla tukea tarjolla ensimmäisiin kokeiluihin sekä useampi mahdollinen etäyhteyskanava. Esimerkiksi hoivayksiköissä henkilöstöllä ei ole henkilökohtaisia kännyköitä, jolloin Teamsin käyttö etäkonsultaatioissa on haastavaa muualta kuin toimistotiloista. 

Uuden toimintamallin kokeiluun tai käyttöönottoon tulee varata riittävästi aikaa ja tukea sekä osallistaa henkilöstö kehittämisen eri vaiheisiin.