Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Apuvälinearvio ja -ohjaus etänä, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio toteutuu soveltuvissa tilanteissa Teamsin tai Signalin kuvapuhelun välityksellä ja aina asiakkaan suostumuksella. Mallin avulla voidaan säästää edestakaisia apuvälinekuljetuksia sekä ammattilaisten aikaa. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, kuntoutuspalvelut, apuvälinepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sini Heinonen

Luotu

16.04.2024

Viimeksi muokattu

25.07.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Etäarviota ja -ohjausta tarjotaan soveltuviin tilanteisiin ammattilaisten väliseen konsultaatioon asiakkaan apuvälineen valintaan, käyttöönottoon tai käytön haasteisiin liittyen.  Toimintamallin pilotti käynnistyi 11.3.2024.

Ammattilaisen ollessa yhteydessä apuvälinekeskukseen puhelimitse, salatulla sähköpostilla tai potilastietojärjestelmän viestillä, varataan ammattilaisille yhteinen konsultaatioaika. Apuvälinekeskuksen työntekijä lähettää toimintaohjeet etukäteen. 

Kuvapuhelu toteutetaan sovittuna aikana Teamsillä tai Signalilla. Yhteyden aikana asiakkaan ja/tai apuvälineen luona oleva ammattilainen kuvaa tilanteen, jota halutaan selvittää ja apuvälinekeskuksen työntekijä ohjaa tarpeen mukaan tilannetta. Lopuksi käydään yhdessä läpi jatkotoimenpiteet. 

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson hyvinvointialueella apuvälinepalvelua toteutetaan omana tuotantona viiden kunnan alueella. Kouvolassa ja Kotkassa on Apuvälinekeskuksen toimipisteet. Haminassa, Miehikkälässä ja Virolahdella lainaustoimintaa toteutetaan avo- ja kotikuntoutuksen henkilöstön toimesta ajanvarauksella. 

Apuvälinekeskusten henkilöstössä toimii tällä hetkellä fysioterapeutteja, apuvälinehuoltajia, lähihoitaja, kuntohoitaja, apuvälineassistentit, huoltomiehet ja asunnonmuutosasiantuntija, yhteensä toimia on 27. Palvelun toimintaa johtaa yksi palveluesihenkilö. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin mukaista konsultaatiota tarjotaan kaikille ammattilaisille, jotka tarvitsevat ohjausta tai tukea apuvälineen valintaan tai käyttöön liittyen. Apuvälinekonsultatioon soveltuvia apuvälineitä ovat moottorisängyt, painehaavapatjat, nostimet ja liinat, sähköiset liikkumisen apuvälineet, erilaiset pyörätuolit sekä kallistuvat ja pyörälliset suihkutuolit. Lisäksi etäarviota voidaan hyödyntää asunnonmuutostöiden kartoitukseen. Kuvapuhelinyhteys vaatii aina asiakkaan suostumuksen. Kaikenikäiset ja kuntoiset asiakkaat voivat hyötyä ammattilaisten välisestä etäkonsultaatiosta. 

Ammattilaisilta toimintamalli vaatii digiosaamista sekä älypuhelimen tai tabletin kuvapuhelun onnistumiseen. Tähän on tarjottu hankkeesta tukea pilotin ajalle. Etäyhteyteen mahdollisesti soveltuvia pyyntöjä on aiemmin tullut erityisesti asumispalveluista hoitohenkilöstöltä ja nämä ammattiryhmät on tunnistettu tärkeiksi kohteiksi pilotissa.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallista on jaettu tiedotteet Intrassa sekä kaikille toimialoille sähköpostitse. Yksityisen hoivan yksiköille tietoa lähetettiin kootusti ostopalveluiden tiimin välittämänä. Pilotin aikana yksiköille laitettiin muistutusviestejä että digitukea ja lisätietoa on tarjolla hankkeesta. Apuvälinekeskuksen työntekijät markkinoivat etäkonsultaatioita yhteydenottojen tullessa heille. 

Pilotin väliarvioon mennessä onnistuneita konsultaatioita oli tullut vain yksi. Pilottiaikaa jatkettiin syyskuun 2024 loppuun asti. Elokuussa ja syyskuun alussa järjestettiin neljä samansisältöistä infotilaisuutta toimintamallista. Lokakuun alussa pilotin loppuarviopalaveri apuvälinekeskuksen henkilöstön kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tulossa lokakuussa 2024. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin jalkauttamisen edellytyksenä on onnistunut tiedottaminen. Aihe koskee laajaa ammattilaisten joukkoa, jolloin on vaikea tavoittaa kaikkia. Etämahdollisuuden ja tuen tarjoaminen eivät tuottaneet tulosta, toimintamallin infot keräsivät laajempaa huomiota. 

On tärkeää, että etäkonsultaatiota varten on yksiköissä riittävät laitteet sekä osaaminen. Tämän varmistamiseksi on hyvä olla tukea tarjolla ensimmäisiin kokeiluihin sekä useampi mahdollinen etäyhteyskanava. Esimerkiksi hoivayksiköissä henkilöstöllä ei ole henkilökohtaisia kännyköitä, jolloin Teamsin käyttö etäkonsultaatioissa on haastavaa muualta kuin toimistotiloista. 

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä