Apuvälinepalvelujen yhtenäistäminen Etelä-Savon hyvinvointialueella
Eloisassa on selvitetty kolmen apuvälineyksikön prosesseja ja toimintamalleja. Selvityksen perusteella on tunnistettu kehittämiskohteita ja palveluja on muokattu resurssitehokkaiksi ja asiakaslähtöisiksi. Käytänteitä on yhtenäistetty.
Toimintamallin nimi
Eloisassa on selvitetty kolmen apuvälineyksikön prosesseja ja toimintamalleja. Selvityksen perusteella on tunnistettu kehittämiskohteita ja palveluja on muokattu resurssitehokkaiksi ja asiakaslähtöisiksi. Käytänteitä on yhtenäistetty.
Työnjakoa on uudistettu entistä tarkoituksenmukaisemmaksi vastaamaan kunkin ammattilaisen ydinosaamista. Samalla työskentely on muuttunut resurssitehokkaammaksi, mikä näyttäytyy asiakkaalle entistä sujuvampana ja oikea-aikaisempana palveluna. Eri toimipisteiden toimintamalleja on yhdenmukaistettu levittämällä hyväksi havaitut käytännöt koko alueelle.
Etelä-Savon hyvinvointialueella on peruspalveluissa kolme apuvälineyksikköä; Mikkelissä, Savonlinnassa ja Pieksämäellä. Näistä Savonlinnan ja Mikkelin yksiköt palvelevat myös erikoissairaanhoitoa, mutta pääosin apuvälineitä myönnetään peruspalveluista. Yksiköissä on erilaisia toimintakäytäntöjä ja prosesseja apuvälineiden luovutukseen, huoltoon, logistiikkaan sekä apuvälineyksiköiden henkilöstön työnjakoon liittyen. Apuvälinepalveluiden kustannukset Etelä-Savossa ovat vuositasolla yli 5 miljoonaa euroa. Alueella ei ole tehty selvitystä siitä, kuinka näitä kustannuksia voidaan pienentää ja toisaalta, kuinka saavutetaan asiakkaan näkökulmasta kokonaistaloudellisimmat prosessit.
Ensisijainen kohderyhmä on apuvälinepalveluiden ammattilaiset. Välillisesti kehittämisen vaikutukset kohdistuvat apuvälinepalveluiden asiakkaisiin. Apuvälinepalveluiden ammattilaisten työnsisällön aukikirjoittamisella ja ajankäytönseurannalla kartoitettiin ymmärrystä apuvälinepalveluiden työn sujuvuudesta ja sen vaikutuksista asiakaslähtöiseen toimintamalliin.
- perehdytysmateriaalit
- koulutukset
- säännölliset seurantapalaverit ja viestintä
- vastuuhenkilöiden ja -alueiden nimeäminen
Ammattilaisten ydinosaamiselle on vapautunut resursseja prosessien kehittämisen seurauksena. Asiakas saa apuvälinepalvelua oikea-aikaisesti.