Arjen teknologiat on matalan kynnyksen esittelypiste teknologisista ratkaisuista, joita jokainen voi ostaa ikääntyneen kotiin tukemaan itsenäistä kotona asumista. Esittelypisteen tavoitteena on esitellä arkea helpottavia digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja ja välineitä.

Toimintaympäristö

Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.

Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 nostaa esiin sen, kuinka itsenäistä suoriutumista tukevat älykkäät teknologiat ovat parantaneet ikääntyneiden hyvinvointia. Tulevaisuudessa ikääntyvä väestö on aikaisempaa tottuneempi käyttämään teknologiaa. Teknologioiden käyttö tulee olemaan tämän johdosta käytössä laajemmin ja monipuolisemmin. Sitä voidaan hyödyntää ikääntyvien palveluissa ja ennalta ehkäisevässä toiminnassa usein eri tavoin. 

Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä pitkään ja hän pystyy ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti terveyttään ja hyvinvointiaan. Lisäksi tavoitteena on, että asukaskohtaiset kustannukset laskevat ikäihmisten palveluissa ja ikäihminen saa sairaanhoidollisen ja lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon oikeaan aikaan kotona tai palvelukodissa.

 

Lähteet:

Ikävoimainen Oulu - Oulun kaupungin ikääntymispoliittinen ohjelma 2021–2030

Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ikäihmisten väestönosan kasvun myötä ja vähenevien työntekijämäärien vuoksi tarvitaan uusia teknologisia ratkaisuja tukemaan ikäihmisten kotona asumista ja ehkäisemään raskaimpiin palveluihin siirtymistä. Kotona asumisen tukemisessa hyödynnettävää teknologiaa ja niitä tuottavia yrityksiä on, mutta kunnissa tai kuntayhtymissä niitä ei vielä ole hyödynnetty tarpeeksi laaja-alaisesti. Tarvitaan toimintamalleja, joiden kautta on saatavilla tietoa tarvelähtöisistä teknologioista, niiden hyödyistä ja vaikutuksista. Tämä edistäisi uuden teknologian käyttöönottoa, lisäksi tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen ikäihmisten palveluissa on vasta käynnistymässä.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikäihmisten palveluissa painopistettä siirretään ennaltaehkäiseviin ja kotiin vietäviin palveluihin. Kunnilla on tarve kehittää vaikuttavia resurssi- ja kustannustehokkaita sekä henkilöstön työtä sujuvoittavia työtapoja sekä tuottaa palveluja entistä laajemmin kotiympäristöön. Teknologia mahdollistaa palveluiden tuottamista myös digitaalisena. Haasteena on ollut digitaalisten laiteratkaisujen pirstaleisuus ja yhteen toimimattomuus.

Tavoiteltu muutos

Esittelypisteen ja matalankynnyksen neuvonnan ydinajatuksena on olla kuntalaiselle helposti lähestyttävä palvelumuoto. Tavoitteena on tehdä hyvinvointiteknologiaa tutuksi sekä helpottaa teknisten ratkaisujen käyttöönottoa. Esittelypisteen avulla myös sosiaali- ja terveysalan henkilöstö pääsee tutustumaan tuotteisiin, jolloin he pystyvät suosittelemaan asiakkailleen tuotteita. Kävijöillä on mahdollisuus tutustua kotona asumista, turvallisuutta ja toimintakykyä tukeviin apuvälineisiin ja laitteisiin työntekijän avulla.

Muutoksen mittaaminen

Näkökulmat

Henkilöstö, teknologiavaikutukset, palvelujen laatu, kustannukset

 

Arviointikysymykset

  • Kuinka monta asiakasta esittelypisteeseen käy tutustumassa?
  • Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä ikääntyvillä on esittelypisteestä palveluna?
  • Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä ikääntyvillä on esittelypisteen sisällöstä?
  • Millaisia teknologisia ratkaisuja ikääntyvät haluavat kotona asumisen tueksi?

 

Tiedon lähteet

Palautekysely kävijöille ja yrityksille, suullinen palaute, Pro gradu -tutkimus

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Oulussa on 1.1.2019 ollut 65 vuotta täyttäneitä 32 080, 75 vuotta täyttäneitä 13 070 ja 85 vuotta täyttäneitä 3505. Oululaisista säännöllisen kotihoidon piirissä oli kaupungin omassa tuotannossa 9/2020 1185 asiakasta ja koko tuotannossa 2626 asiakasta. Oulussa mm. kotihoidossa työskentelee vakituisia 320 ja sijaisia 161.

Esittelypiste on suunnattu oululaisille ikäihmisille, heidän läheisilleen, ikäihmisten palveluiden työntekijöille, muille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä opiskelijoille. Esittelypisteen kävijöille on tarjottu mahdollisuutta vastasta palautekyselyyn, jonka avulla on kerätty tietoa, mille elämisen osa-alueelle he etsivät tuotteita.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Suomessa jo jonkin verran erilaisia ikäteknologian esittely- ja neuvontapaikkoja. Ne sijaitsevat oppilaitoksissa, sosiaali- ja terveystoimen palvelupisteissä, apuvälinelainaamoissa sekä kirjastoissa ja teknologian kehittämisyhdistyksen tiloissa Viimeisimmässä vuonna 2018 valmistuneessa kartoituksessa esitellään 22 ohjaus- ja neuvontapaikkaa yhteystietoineen. (Ikäteknologian esittely- ja neuvontapaikat, 2018) Esittelypisteen suunnitteluvaiheessa paikkoihin tutustuttiin verkon välityksellä. Osa oli lopettanut jo toimintansa, sillä ne oli toteutettu osana hanketta tai suljettu muista syistä. Vanhimpia toiminnassa olevia ovat oppilaitosten yhteydessä olevat oppimisympäristöt.

 

Arjen teknologiat esittelypistettä suunnitellessa hanketyöntekijät kävivät tutustumassa Oulun ammattikorkeakoulun Mahdollistava Kotiin, joka on teknologiatuettu, esteetön ja turvallinen oppimisympäristö. Se on otettu opetuskäyttöön vuonna 2010. Välineistö ja kalusteet pyritään pitämään uusimman teknologian mukaisina. (Kuntoutuksen oppimisympäristöä kehittämässä, 2018) Esittelypisteeseen hankittavien tuotteiden suunnittelussa hyödynnettiin mm. Ikäteknologiakeskuksen julkaisua Arjen älykkäät välineet -opas ikääntyneiden kotona asumisen tueksi (2019) sekä sen liitteenä olevaa yhteystietoluetteloa (2019)

Liitteet
Idean konkretisointi ja visualisointi

Arjen teknologiat -esittelypiste avattiin tammikuussa 2022. Kokoontumisrajoitusten voimassaolon vuoksi ei avajaisia voitu järjestää. Esittelypisteen avaamisesta lähetettiin mediatiedote. Lisäksi siitä julkaistiin juttu Mun Oulussa. Esitteitä annettiin mm. ikäihmisten palveluohjaajille jaettavaksi asiakkaille ja omaisille.

 

Kiertävä esittely -toiminta aloitettiin elokuussa 2022. Kiertävää esittelyä varten hankittiin matkalaukku, jossa tuotteet on helppo kuljettaa paikasta toiseen. Teknologisia ratkaisuja oli yksittäiset kappaleet. Kiinteä esittelypiste oli kiinni silloin, kun esittely oli muualla. Kiertävästä esittelystä ja siinä olevista tuotteista laadittiin suppeat esitteet.

Kokeilussa opittua

Jotta kävijät tulevat esittelypisteelle, sen on sijaittava keskeisellä paikalla. Toiminnan käynnistyttyä esittelypiste sijaitsi ikäihmisten palvelupisteen kanssa samoissa tiloissa, jolloin oli esittelypisteen työntekijän oli helppo ehdottaa esittelyyn tutustumista. Toimitilojen muuton jälkeen esittelypiste ja Aino-neuvonta sijaitsivat erillisissä huoneissa, jolloin oli palvelupisteen asiakkaiden houkuttelu kävi haasteelliseksi. Jotta kuntalaiset löytävät Esittelypisteelle, on sen  markkinointiin ja tiedottamiseen oltava resursseja. Esittelypisteen yhteistyöyrityksille suunnatun kyselyn palautteissa ehdotettiin esittelypisteelle omia verkkosivuja. Nyt tieto esittelypisteestä on kaupungin verkkosivuilla ja tieto mahdollisesti haasteellisesti löydettävissä. 

Ratkaisun perusidea

Arjen teknologiat esittelypisteessä voi tutustua kahteenkymmeneen viiteen kotona asumista, turvallisuutta ja toimintakykyä tukeviin apuvälineisiin ja laitteisiin. Esittelypisteen tavoitteena on tehdä hyvinvointiteknologiaa tutuksi sekä helpottaa teknisten ratkaisujen käyttöönottoa.

Esittelypisteeseen on valittu ainoastaan tuotteita, joita kuluttajat voivat itse ostaa esimerkiksi tavallisista kaupoista, marketeista ja verkkokaupoista. Tutustuttavana on myös matkapuhelimeen tai tablettitietokoneelle ladattavia sovelluksia. Esittelypisteen työntekijä antaa tietoa ja ohjausta sekä kertoo, mistä tuotteita on mahdollista hankkia.

Arjen teknologiat -esittelypiste sijaitsee Oulun kaupungin keskustassa Oulu10 tilojen aulassa, lähellä ikäihmisille suunnattua neuvontapalvelua, Aino-neuvontaa. Esillä arjen apuvälineitä ja laitteita, joita kävijät voivat tutkia ja kokeilla rauhassa. Oulun kaupunki ei vastaa asiakkaiden itse ostamien laitteiden asennuksesta, toimivuudesta tai käytöstä aiheutuvista ongelmatilanteista, mutta työntekijät ohjaavat ja neuvovat asiakkaita parhaansa mukaan.

Kiertävässä esittelyn avulla tuotteita voidaan esitellä siellä missä asiakkaat ovat, kuten ikäihmisten tapahtumissa, kerhoissa, yhdistyksissä, hyvinvointikeskuksissa, asukastuvilla ja ikäihmisten olohuoneilla. Maksuttoman esittelyn kesto on noin tunti. Esittelyssä on noin 15 tuotetta. Osa tuotteista tarvitsee sähköä, joten esittelytilassa tulee olla sähköliittymä. Esittelyn ajaksi tuotteet sijoitetaan pöydälle, joten tilassa tulee olla käytettävissä mielellään kaksi vähintään 120 x 50 cm pöytää.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Esittelypisteen kohderyhmänä ovat ikäihmiset ja heidän läheisensä sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat. Esittelypiste avattiin 17.1.2022 Oulun keskustassa ikäihmisille ja heidän läheisilleen suunnatun matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelun, Aino-neuvonnan tiloissa. Esittelypisteen tavoitteena on tukea ikääntyvien itsenäistä kotona asumista teknologian avulla ja siten siirtää säännöllisten palveluiden piiriin joutumista. Esittelypisteen toimintaa markkinoitiin Oulun kaupungin sosiaalisen median kanavilla, messuilla ja tapahtumissa sekä eri järjestöjen tilaisuuksissa. Hanketyöntekijät perehtyivät esillä oleviin tuotteisiin sekä valmistivat esitteitä osaan tuotteista ja yleisohjeita kannustamaan teknologioiden käyttöön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kotona asumista tukevien, omakustanteisesti hankittavien teknologioiden esittely on hyödyllinen ja ajankohtainen palvelu. Jotta tuotteet saadaan käyttöön oikea-aikaisesti ja ennaltaehkäisevästi, tulee niihin olla mahdollisuus tutustua ja kokeilla omakohtaisesti. Henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta ovat tärkeä osa asiantuntevaa ja havainnollista palvelua.

Kiertävä esittely tukee kiinteän pisteen toimintaa. Sen avulla tavoitetaan myös ne ikääntyneet ja omaiset, jotka eivät löydä tai pääse esittelypisteelle. Ikääntyvillä ei välttämättä ole varaa tai mahdollisuutta hankkia tuotteita. Jatkossa tulisikin selvittää vuokraus- ja lainausmahdollisuutta sekä palvelusetelin hyödyntämistä teknologian käytön mahdollistamiseksi. Koska kaikilla ikääntyneillä ei ole läheisiä apunaan, haasteena on, kuka heitä auttaa käyttämään omakustanteisesti hankittuja tuotteita turvallisesti ja ohjeiden mukaisesti.

Kiertävä esittely tavoitti ikäihmiset paremmin kuin kiinteä palvelupiste. Jotta tieto esittelypisteestä olisi tavoittanut kohderyhmiä kattavammin, olisi markkinoinnin pitänyt olla laaja-alaisempaa. Lehtimainonnalla ja esittelypisteen omilla verkkosivuilla olisi luultavasti saatu lisättyä tietoisuutta, mutta niiden hoitamiseen ei hankkeessa ollut resursseja.

Esittelypisteelle tuli ikääntyneitä kysymään digiapua, mikä vaati esittelypisteen työntekijältä digiosaamista. Seniorituokio -kiertueella asiakkailla oli mahdollista tutustua kiertävään esittelyyn ja saada DigiJelppareilta digiapua. Saavutettavuuden ja synergiaedun pohjalta voisikin olla järkevää suunnitella sijaintia ja toimintaa siten, että samassa paikassa sijaitsisi ikäihmisille suunnattu neuvontapiste, jossa saisi kattavasti kaikki heidän tarvitsemansa palvelut; asiakasohjaus, digituki ja teknologiaesittely.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Esittelypisteen tavoitteena oli 150 kävijää. Esittelypisteessä kävi 337 asiakasta. Kiertävä esittely tavoitti 556 asiakasta 18 tilaisuudessa. Kävijämäärän osalta päästiin täten tavoitteeseen.

Arjen teknologiat esittelypisteeseen kävi tutustumassa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja opiskelijoita. Saadun palautteen mukaan heidän mielestään esittelypiste ja siellä esitellyt ratkaisut tukevat itsenäistä kotona asumista. He kokivat tärkeänä, että saivat tietoa ja pääsivät konkreettisesti tutustumaan omakustanteisesti hankittaviin teknologioihin, joita suositella asiakkaille.

Asiakaspalautteista korostui kolme osa-aluetta, joille toivotaan teknologista ratkaisua: aktiivisuus, muisti ja turvallisuus. Ratkaisut nähdään hyödyllisenä ja ajankohtaisena. Ratkaisuja toivottiin oleman esittelyssä laajemmin. Hyvänä koettiin, että sai tutustua ja kokeilla tuotteita. Eniten kiinnostusta herättivät turvallisuuteen liittyvät ratkaisut, kuten turvapuhelimet, paikantimet ja liesivahti.

Palveluna esittelypiste koettiin hyödyllisenä, ajankohtaisena ja havainnollisena. Asiakkaat olivat kiinnostuneita ratkaisujen lyhytaikaisesta vuokraamisen mahdollisuudesta. Lisäksi osa olisi halunnut ostaa tuotteen heti esittelyn yhteydessä. Yhteistyöyritykset näkivät esittelypisteen hyödyllisenä kuntalaisille ja sote-ammattilaisille. Kaikki vastanneet olivat halukkaita olemaan mukana jatkossa ja suosittelivat yhteistyötä myös muille yrityksille. Taivalojan (2022) Pro gradu -tutkimuksen mukaan suurin osa kävijöistä etsi ratkaisua omaiselle, kotiin ja itsenäisen asumisen tueksi. Henkilökohtainen opastus ja neuvonta koettiin tärkeänä, samoin tuotteiden havainnollinen esittäminen.

Suurin osa esiteltävistä tuotteista oli lainassa yrityksiltä ilmaiseksi. Hankkeelle kustannuksia kertyi pienistä teknologiahankinnoista, kiertävän esittelyn matkalaukusta sekä markkinoinnista. Tässä hankkeessa ei selvitelty yhteiskunnalle tuomaa kustannushyötyä asiakkaan käyttämästä ratkaisun tuomasta hyödystä itsenäisen kotona asumisen tukemisena.