Arviointiväline HYTETU-yhteistyön kehittämiseen Lapin HVA (RRP, P4, I2)

  • MITÄ? Arviointiväline monitoimijaisen yhteistyön tukemiseksi hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen yhteistyössä 
  • MIKSI? Yhteistyön vastuiden, rakenteiden, tavoitteellisuuden, tietopohjan ja johtamisen kehittämiseksi.
     
Toimintaympäristö

Tahtotila monitoimijaiselle yhteistyölle on poliittisesti Suomessa ollut vahva jo vuosien ajan. Tämä tulee selvästi esiin muun muassa hallitusohjelmatyössä, jossa on jo pitkään korostettu kuntien hallinnonalojen keskinäistä yhteistyötä, järjestöjen kanssa tehtävää ennaltaehkäisevää työtä sekä kansalaisten hyvinvoinnin edistämistä poikkihallinnollisesti. Monitoimijaisen yhteistyön merkityksen painotus näkyy myös lainsäädännössä, esimerkiksi terveydenhuoltolaissa sekä laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä seuraavasti:

Terveydenhuoltolaki (2010)

  • Velvoittaa kunnan eri toimialoja tekemään yhteistyötä.
  • Kuntien ja alueella toimivien julkisten tahojen, yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen on tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021, 6§, 7§)

  • Edellyttää kuntia ja hyvinvointialueita tekemään keskinäistä yhteistyötä.
  • Vaatii yhteistyötä myös muiden paikallisten julkisten ja yksityisten organisaatioiden sekä muiden yhteisöjen kanssa.
  • Painottaa kuntien ja hyvinvointialueiden asiantuntijuuksien molemminpuolista hyödyntämistä.
  • Edellyttää järjestöjen tiiviimpää kytkemistä osaksi paikallisia ja alueellisia hyvinvoinnin edistämisen yhteistyörakenteita.

Näiden lakien ja ohjelmien mukainen toimintaympäristö Suomessa tarjoaa vahvan pohjan monitoimijaiselle yhteistyölle. Yhteistyön avulla pyritään luomaan kattavia ja tehokkaita ratkaisuja, joiden tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä eriarvoisuuden vähentäminen. Kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden yhteisöjen välinen tiivis yhteistyö on avainasemassa näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Liitteet
Kuva
Kolme ihmistä istuu palapeliä tekemässä, yksi tuo uuden värisen palan mukaan.
Tiivistelmä: Monitoimijaista yhteistyötä julkisten toimijoiden, kuten kuntien ja hyvinvointialueiden sekä kolmannen ja neljännen sektorin, kuten järjestöjen välillä painotetaan lainsäädännössä. Yhteistyötä toimijoiden välillä on painotettu jo useissa peräkkäisissä hallitusohjelmissa.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yhteistyölle on vahva mandaatti julkisessa toiminnassa ja johtamisessa. Yhteistyö kiinnittyy ajatukseen, että julkinen hallinto ei enää kykene ohjaamaan yhteiskuntaa yksin, vaan edellyttää tavoitteellista ja pitkäjänteistä yhteistyötä. Tämä yhteistyö ilmenee useilla tavoilla:

  • Eri hallinnonalojen välinen yhteistyö: Hallinnon sisällä tarvitaan tiivistä yhteistyötä eri sektorien välillä.
  • Laajemmat verkostot ja kumppanuudet: Yhteistyötä tehdään myös julkisen hallinnon ulkopuolisten tahojen, kuten järjestöjen, kanssa.
  • Kansalaisten asiantuntijuus: Kansalaisten osallistuminen ja asiantuntijuus ovat keskeisessä roolissa.

Hyvinvointiin liittyvien ongelmien ollessa yhä kompleksisempia luonteeltaan, organisaatiot ja päätöksentekijät ovat entistä riippuvaisempia toisistaan niiden varhaisemmaksi tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi. Paikallisista ja alueellisista hyvinvointijohtamisen käytännöistä kuitenkin riippuu, miten asetetut odotukset ja velvoitteet yhteistyöstä todellisuudessa realisoituvat eli millaisin intensiteetein yhteistyötä käytännössä tehdään ja kuinka onnistunutta yhteistyö suhteessa siihen asetettuihin tavoitteisiin on.

Liitteet
Kuva
Kuvassa on mies, joka kysyy "miten se hytetu liittyy meihin?"
Tiivistelmä: Kompleksisten hyvinvointihaasteiden ratkaisemiseen tarvitaan yhteistyötä eri hallinnonalojen välillä hyödyntäen laajoja verkostoja ja ottamalla asukkaat mukaan hyvinvoinnin edistämistyöhön.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Monitoimijaista yhteistyötä kohtaan asetetaan odotuksia esimerkiksi julkisten palvelujen asiakaslähtöisyyden ja laadun parantamiseen tuottavuuden, kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden vahvistamiseen sekä vaikuttavampaan hyvinvoinnin edistämiseen. Kompleksisiin hyvinvoinnin haasteisiin on vastattava monitoimijaisella yhteistyöllä, jotta niukoilla resursseilla voidaan saavuttaa mahdollisimman paljon hyötyä asukkaiden hyvinvoinnille, terveydelle ja turvallisuudelle. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monitoimijaisen yhteistyön arviointivälineen kehittämistä vastaa Lapin yliopisto, osana Lapin hyvinvointialueen RRP-hanketta VASA 2. Lapin yliopiston kautta arviointivälineen kehittämisen parissa työskentelee kaksi tutkijaa ja osahanketta johtaa yhteiskuntatieteiden professori.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstöä tavoitetaan useiden eri kanavien kautta. Yhteistyössä toimivat hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden asiantuntijat strategiapalveluista sekä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen henkilöstö. Muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ääni saadaan kuuluviin yleisissä esittelytilaisuuksissa, joissa kehittämiseen on mahdollista ottaa kantaa. Ammattilaiset ovat myös arviointivälineen käyttäjäkohderyhmänä arvokas yhteistyötaho.

Tavoiteltu muutos

Tämän osahankkeen tarkoitus on tukea ja edistää laissa (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021, 6§, 7§) asetettujen yhteistyö- ja kumppanuusvelvoitteiden toteutumista uusilla hyvinvointialueilla erityisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kontekstissa, sekä tuottaa ratkaisuja aiemmissa tutkimuksissa ja tutkimushankkeissa osoitettuihin haasteisiin ja kehittämiskohteisiin. 

Toteutussuunnitelma

Osahankkeen tehtävänä on 

  1.  Tunnistaa monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä odotuksia, haasteita ja kriittisiä menestystekijöitä hyvinvoinnin edistämisen kontekstissa. 
  2. Laatia analyysimalli (kypsyysanalyysi, maturity analysis), jonka avulla voidaan 
    1. arvioida monitoimijaisen yhteistyön kehittyneisyyden nykytilaa
    2. tunnistaa kehittämiskohteet yhteistyössä, sekä
    3. luoda toimenpiteitä yhteistyön kehittyneisyyden vahvistamiseksi
  3. Arvioida monitoimijaisen yhteistyön nykytila ja kehittämistarpeet kypsyysanalyysimallin avulla sekä nostaa esiin analyysin tuloksena havaitut yhteistyön kehittämiskohteet. 
  4. Laatia ja toteuttaa sosiaalisen markkinoinnin toimenpiteitä ja interventioita hyvinvointialueen monitoimijaisen yhteistyön tärkeyden tunnistamiseksi, yhteisen tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämiseksi yhteistyön merkityksestä sekä hyvien käytäntöjen suunnittelemiseksi, käynnistämiseksi ja juurruttamiseksi yhteistyössä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yhteistyö-Tuokion kehittämisen aikana asiakasymmärrystä kerättiin eri työpajoissa luonnoksen esittelemisen yhteydessä:

  • Palvelu on saavutettava kaikille, ja käyttö on helppoa.
  • Ohjeiden tulee olla erittäin lyhyitä ja selkeitä.
  • Vältetään toistoa tai epäselviä kysymyksiä.
  • Huomioidaan erilaiset rytmit keskusteluissa; nopeammat eivät saa syrjäyttää hitaampia.
  • Osallistuminen tasapuolisesti, ilman tilan viemistä tai vaikenemista.
  • Tarjotaan mahdollisuus anonyymiin vastaukseen.
  • Kärsimysprosentti ja palaute visuaalisesti ymmärrettävillä keinoilla, kuten hymynaamoilla ja liikennevaloilla.
  • Rajoitetaan kysymykset 10–15:een; 25 on liikaa.
  • Kaikki kysymykset tulee vastata, ja vastaukset tulee voida tallentaa.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

PROMEQ-hankkeessa on laadittu kypsyysanalyysimalli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategiatyön kehittämisen tueksi.

Liitteet
Ideointi

Kypsyysanalyysimalli laaditaan tutkimustietoon pohjaten. Käyttäjäkohderyhmältä selvitettiin, millaisia asioita he toivovat kypsyysanalyysimallilta, jotta sitä olisi mahdollisimman helppo käyttää arjessa hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monitoimijaisessa yhteistyössä. Käyttäjäkohderyhmä nosti esiin seuraavia toiveita käytännön sovellutukselle:

  • Saavutettava jokaiselle helposti
  • Helppokäyttöinen ja intuitiivinen, ei pitkiä ohjeita
  • Käytön aloittaminen on nopeaa ja vaivatonta
  • Täytyy mahdollistaa kaikkien osallistuminen, jotta osallistujien välinen dynamiikka ei vaikuta liialti lopputulokseen
  • Mahdollisuus käyttää anonyymisti ja saada koonti näkemyksistä
  • Hymynaamoja tai liikennevaloja tekstin sijaan
  • Tulosten tallennusmahdollisuus, jotta yhteistyön kypsyysanalyysi jää käyttöön
  • Ajallinen arvioinnin kesto noin 10 minuuttia toiveena
  • Arviointivälineen tulisi ohjata keskustelua siihen, mitä tehdään yhteistyön kehittämiseksi
  • Arviointivälineen tulisi auttaa valitsemaan konkreettisia kehittämisehdotuksia yhteistyön edistämiseksi
Liitteet
Kuva
Palapeli kuva
Idean valinta

Arviointiväline yhteistyön hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen toimijoille - Tuokio

Mistä on kyse?

  • Arviointiväline tukee organisaatioita ja verkostoja yhteistyön arvioimisessa ja kehittämisessä.
  • Innovatiivinen, kypsyysanalyysimalliin pohjaava työkalu auttaa arvioimaan monitoimijaisen yhteistyön nykytilaa ja tunnistamaan kehittämiskohteita.
  • Tavoitteena ammattilaisten yhteistyön edistymisen kautta lisätä asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisutta.

Millainen arviointivälineestä tulee?

  • Arviointiväline pohjautuu kypsyysanalyysimalliin, joka on kehitetty monitoimijaisen yhteistyön arvioimiseen ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen 
  • Kypsyysanalyysimalli tarkastelee yhteistyön eri osa-alueita, kuten johtamista, tavoitteellisuutta ja vuorovaikutusta.
  • Jotta kypsyysanalyysimalli olisi mahdollisimman monen käytettävissä, tehdään siitä myös sähköinen versio - Tuokio
  • Tuokio on nettisivupohjainen sähköinen arviointityökalu, joka on avoimesti käytettävissä kaikille.
  • Yhteistyön nykytilan arvioimisen lisäksi Tuokio antaa kehittämisehdotuksia yhteistyön nostamiseksi seuraavalle tasolle.

Kenelle arviointiväline on suunnattu?

Tuokio on suunnattu kaikille organisaatioille ja verkostoille, jotka ovat mukana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monitoimijaisessa yhteistyössä. Se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden, kuntien, järjestöjen ja yksityisen sektorin käyttöön. Yhteistyön kehittäminen on keskeistä, jotta yhteistyö edistää asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Osa-aluekohtainen arviointi ja konkreettiset kehittämisehdotukset

  • Tuokio tarjoaa raportin yhteistyön vahvuuksista ja kehittämiskohteista.
  • Tuokio antaa konkreettisia ehdotuksia, joiden avulla monitoimijaista yhteistyötä voidaan kehittää entisestään.
  • Tuokion avulla tunnistatte yhteistyön vahvuudet sekä kriittiset kehittämiskohteet, asettatte realistisia tavoitteita ja suunnittelette käytännönläheisiä toimenpiteitä yhteistyön edistämiseksi.
Ratkaisun perusidea

Uutta näkökulmaa monitoimijaiseen yhteistyöhön - Kypsyysanalyysimalli hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monitoimijaisen yhteistyön tueksi

Mikä kypsyysanalyysimalli?

  • Kypsyysanalyysimalli tarjoaa välineen monitoimijaisen yhteistyön arvioimiseen ja kehittämiseen erityisesti hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen kontekstissa.
  • Kypsyysanalyysi on menetelmä, joka kuvaa toiminnan tai prosessien edistyneisyyttä, ja sen avulla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita sekä määrittää tarvittavat toimenpiteet niiden parantamiseksi.
  • Kypsyysanalyysimalli toimii työkaluna, jolla voidaan systemaattisesti arvioida nykyistä yhteistyön tasoa, tunnistaa kehittämiskohteita ja suunnitella konkreettisia kehittämistoimia.
  • Kypsyysanalyysimalli auttaa organisaatioita ja verkostoja ymmärtämään vahvuutensa ja kehittämiskohteensa monitoimijaisessa yhteistyössä, sekä rakentamaan entistä tehokkaampia ja vaikuttavampia yhteistyömalleja.
  • Laadittua kypsyysanalyysiä hyödynnetään monitoimijaisen yhteistyön arvioimisessa ja kehittämisen arviointivälineen pohjana.

Mikä monitoimijainen yhteistyö?

Monitoimijaisella yhteistyöllä hytetu-työssä tarkoitetaan toimintaa, jossa kunnat ja hyvinvointialueet tekevät tiivistä yhteistyötä alueen muiden sidosryhmien, kuten julkisten yhteisöjen, kolmannen sektorin, yksityisen sektorin ja kansalaisten kanssa. Tavoitteena on edistää alueen asukkaiden hyvinvointia hyödyntäen eri toimijoiden täydentäviä voimavaroja, mikä luo lisäarvoa ja tuottaa positiivisia vaikutuksia kansalaisten hyvinvointiin.
 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteistyö-Tuokion juurruttaminen käyttöön vaatii

  • kehittämisorientoituneen ja innostuneen henkilön verkostossa ottamaan Yhteistyö-Tuokion puheeksi
  • heittäytymiskykyä ja avoimuutta muilta verkoston jäseniltä, jotta yhteistyön arviointiin rohkaistutaan tarttumaan
  • aikaa verkostotapaamiseen 2 h
  • vetäjän
Vinkit toimintamallin soveltajille

Käytännön kokemuksia arviointivälineen käytöstä

Fyysiset kohtaamiset:

  • Vuorovaikutus on avoimempaa ja luontevampaa. Päällekkäisen tekemisen mahdollisuus poistuu osallistujilta.
  • Tulostettua versiota Yhteistyö-Tuokiosta kannattaa hyödyntää fyysisissä tapaamisissa.

Etätoteutukset:

  • Noin viiden osallistujan ryhmä voi keskustella yhteistyöstään sujuvasti. Tämän jälkeen on suositeltavaa jakaa ryhmä pienryhmiin.
  • Kysymykset kannattaa esittää näytöllä yksi kerrallaan ja keskustella niistä perusteellisesti. Sopiva rytmi on esimerkiksi 10 minuttia kysymystä kohden. Jotkut kysymyksen herättävät enemmän keskustelua kun toiset ja ajankäytössä joustetaan keskustelun mukaan.

Työskentelytavat:

  • Fyysisissä tapaamisissa:
    • Jokaiselle osallistujalle jaetaan paperiversio kysymyksistä.
    • Kysymyksiä käsitellään yksi kerrallaan, ja jokainen merkitsee kynällä oman arvionsa tasosta.
    • Jokainen voi kirjata kehittämisehdotukset omaan paperiinsa, jolloin asiaa tulee pohdiskeltua hetki pidempään.
    • Lopuksi paperit kerätään, ja Yhteistyö-Tuokion vetäjä tekee koonnin.
  • Etätapaamisissa:
    • Kysymykset esitetään yksi kerrallaan näytöllä, ja niistä keskustellaan.
    • Työskentelyvaihtoehdot:
      1. Asetetaan kriteerille yhteinen taso keskustelun perusteella.
      2. Keskustelun jälkeen jokainen osallistuja merkitsee oman arvionsa verkkosivustolla. Tuloksista koostetaan yhteinen näkemys arviointivälineen verkkosivustoa hyödyntäen.

Yhteistyö-Tuokion vetäjä ja ajankäyttö:

  • Yhteistyö-Tuokio tarvitsee vetäjän. Parasta on, jos vetäjä on ryhmän ulkopuolinen, jotta kaikki voivat osallistua keskusteluun.
  • Aikaa tulee varata noin 90 minuuttia, jos halutaan ehtiä kehittämisehdotuksiin. Vaihtoehtoisesti voidaan jakaa 1 tunti arviointiin ja seuraavan tapaamisen yhteydessä 1 tunti kehittämisehdotusten valintaan.
  • Kokenut Yhteistyö-Tuokion vetäjä voi rajallisessa ajassa hyödyntää paneelikeskustelua, jossa esimerkiksi 4–5 alustajaa keskustelevat kysymyksistä. Tämän jälkeen suurempi joukko ihmisiä äänestää, ja tuloksista tehdään koonti.
  • Kriteerien avaaminen yhteisellä keskustelulla on aina välttämätöntä, sillä ne voidaan ymmärtää hyvin eri tavoin.
  • Jokaisen Yhteistyö-Tuokion alkaessa on yhteisesti määriteltävä, mitä yhteistyötä arvioidaan. Esimerkiksi:
    • Koolla olevan ryhmän keskinäistä yhteistyötä.
    • Koolla olevan ryhmän kehittämään toimintaan välittömästi liittyvää yhteistyötä.

Kehittämiskohteet ja vahvuudet:

  • Keskustelun aikana vahvuudet ja kehittämiskohteet nousevat usein selkeästi esiin.
  • Haastavaksi voi muodostua kehittämiskohteiden pilkkominen konkreettisiksi toimenpiteiksi. Esimerkiksi:
    • Kehittämistarpeen, kuten ”tiedolla johtamisen parantaminen”, konkretisointi: "Kirjoitetaan juoksevaa muistiota sovituista asioista. Merkitään siihen, kenellä on vastuu sovitun asian hoitamisesta."
    • Yhteistyö-Tuokion vetäjä voi kannustaa konkreettisten toimenpiteiden kirjaamiseen.

Haastavien asioiden esiin nousu:

  • Yhteistyön aikana voi nousta esiin haastavia kysymyksiä, kuten:
    • Aukipuhumattomat vastuut ja roolit
    • Eriävät tiedot ja näkemykset yhteistyöön osallistuvien välillä
  • Vetäjä voi muistuttaa, että arviointivälineen tarkoitus on tunnistaa nykytila. Tämä auttaa toimijoita kehittämään yhteistyötään tietoisemmin ja tavoitteellisemmin.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteistyö-Tuokio on osoittautunut erinomaiseksi välineeksi erilaisten verkostojen ja yhteistyön kehittämisessä. Sen käyttö on tuonut konkreettisia parannuksia yhteistyön rakenteisiin ja toimintatapoihin, ja se on soveltunut niin etäyhteyksin kuin fyysisissä kohtaamisissa toteutettaviin työskentelyihin. Työkalua on kokeiltu laajasti erikokoisilla ryhmillä (2–30 osallistujaa), ja se on todettu hyvin muokattavaksi eri tarpeisiin.

Yhteistyö-Tuokio on mahdollistanut verkostoille oivalluksia yhteistyöstään. Työkalun avulla voidaan tuottaa taulukkomuotoista tietoa, jota voidaan käyttää uudelleen arvioinnissa yhteistyön tiedolla johtamisen, rakenteiden, tavoitteiden, osallistumisen, johtamisen ja vuorovaikutuksen seuraamisessa ja kehittämisessä. Yhteistyö-Tuokion käyttö vaatii erityisesti isoilla ryhmillä ja tiukkojen aikataulujen puitteissa jonkin verran harjaantumista. Tästä huolimatta se on kaikkien avoimesti käyttöönotettavissa, ja siihen voi perehtyä Innokylästä löytyvien materiaalien avulla. Lisäksi työkalun sähköiseen versioon pääsee osoitteesta ulapland.fi/tuokio.

Liitteet
Kuva
kypsyysanalyysin koosteesta etusivu, jossa taulukko
Arvioinnin kooste
Kuva
Arvioinnin koosteen takasivu
Arvioinnin kooste