Asiakaslähtöisten hoito- ja palveluketjujen kehittämisen toimintamalli, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)
Kainuun hyvinvointialueella kuvataan asiakkaille hoito- ja palveluketjuja. Ketjuja on kehitetty osana Kestävän kasvun Kainuu II-hanketta. Kehittämistyöstä on luotu kehittämisen toimintamalli, jota organisaatiossa pilotoidaan.
Toimintamallin nimi
Kainuun hyvinvointialueella kuvataan asiakkaille hoito- ja palveluketjuja. Ketjuja on kehitetty osana Kestävän kasvun Kainuu II-hanketta. Kehittämistyöstä on luotu kehittämisen toimintamalli, jota organisaatiossa pilotoidaan.
Toimintamalli kuvaa asiakaslähtöisesti hoito- ja palveluketjuja eri sairauksiin ja sairausryhmiin. Ketjukuvaukset ovat asiakkaille avoimia ja helposti saatavilla olevia avoimella verkkosivustolla. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Vaikka ketjukuvaukset luodaan asiakaslähtöisesti ulkoisille verkkosivuille, hyödyttävät ne myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Hyvinvointialueiden tehtävä on antaa asiakkaille tietoa ennaltaehkäisyn merkityksellisyydestä ja vaikutusmahdollisuuksista terveyteen liittyen, itsehoitokeinoista ja alueella saavilla olevista avun, tuen ja hoidon palveluista. Hoito- ja palveluketjut kuvataan ulkoisille verkkosivuille jokaisen nähtäville. Hoito- ja palveluketju yhdistää asiakkaan tarvitsemat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden ja järjestötoimijoiden palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Hoito- ja palveluketjut palvelevat asiakasta, omaisia sekä ammattilaisia.
Uudistettavat hoito- ja palveluketjut on valittu yhteistyössä organisaation kanssa, huomioiden Kainuun väestön sairastavuus, sosioekonomiset terveyserot ja tarpeet.
Jokaisessa uudistettavassa hoito- ja palveluketjussa hyödynnetään kehittäjäasiakkaita. Kehittäjäasiakkaita on rekrytoitu mukaan kehittämistyöhön ammattilaisten ja järjestötoimijoiden kautta. Kehittäjäasiakkaat ovat olleet mukana uudistamistyössä suunnittelu- ja pilotointivaiheessa.
Toimintamallin juurruttaminen tulee tehdä sekä asiakkaille että ammattilaisille. Asiakkaat ja ammattilaiset ovat mukana hoito- ja palveluketjujen kehittämisen jokaisessa vaiheessa, joka itsessään jo edesauttaa toimintamallin juurtumista.
Juurruttamista tuetaan hyvällä viestinnällä (videot, tiedotteet, podcast-sarja, mainokset) ja perehdytyksellä sekä käyttökoulutuksilla.