Työkykykoordinaattorit sote-keskuksissa voivat toimia asiakasvastaavan roolissa ja tehtävissä työkyvyn tukea tarvitsevien asiakkaiden osalta.
Asiakasvastaavana toimii asiakkaan tilanteen kannalta soveltuvin ammattilainen tiimistä asiakkaan palvelutarpeen perusteella. Asiakasvastaava nimetään yhteisvastaanoton yhteydessä, kun selviää soveltuvin työntekijä asiakasvastaavana toimimiseen asiakkaan tarpeista käsin. Tarvittaessa sote-keskuksen työkykykoordinaattori toimii asiakasvastaavana.
Asiakkaan kanssa sovitaan asiakasvastaavasta ja se kirjataan asiakassuunnitelmaan (HOSU, Pegasos/Kanta). Asiakassuunnitelma pyritään tulostamaan asiakkaalle, jolloin se on myös muun verkoston käytettävissä.
Asiakasvastaava keskustelee asiakkaan kanssa tarvittavista palveluista asiakaslähtöisesti, tarkentaa suunnitelmaa ja tukee asiakasta sen toteuttamisessa. Asiakasvastaava konsultoi tarvittaessa muita tiimiläisiä asiakkaan tilanteesta ja tarpeista. Asiakasvastaava ohjaa asiakasta saamaan tarvitsemansa palvelut. Yhteydenottovälineinä toimivat sähköiset järjestelmät, etävastaanotot ja vastaanotot.
Asiakasvastaava koordinoi ja osallistuu asiakassuunnitelman tekemiseen, järjestää verkostoneuvotteluja, pitää yhteyttä asiakkaaseen ja verkostoihin. Hän seuraa asiakassuunnitelman etenemistä. Asiakasvastaava tekee myös loppuyhteenvedon koostamisen jakson lopussa ja kirjaa tiedot asiakasrekisteriin.
Seuranta sovitaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeen mukaan. Asiakasvastaava seuraa asiakkaan tilannetta yksilöllisen asiakkaan suunnitelman mukaisesti tai niin, että asiakas pääsee eteenpäin.
Liitteessä kuvat asiakasvastaavan roolista ja tehtävistä esimerkkiasiakkaiden palvelupoluilla (30.11.2022), jotka on tuotettu Pirkanmaan työkykyhankkeen teematyöskentelyssä.