Ohjaavana periaatteena asiakaslähtöisyys; asiakasvastaavan määrittely lähtee asiakkaan tarpeista. Asiakasvastaava koordinoi asiakkaan palveluja ja kokonaisuutta, hänellä on asiakkaan kokonaistilanne hallussa. Asiakasvastaava konsultoi muuta Työkyvyn tuen tiimiä tarvittaessa.

Toimintamallin nimi
Asiakasvastaava /Pirkanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ohjaavana periaatteena asiakaslähtöisyys; asiakasvastaavan määrittely lähtee asiakkaan tarpeista. Asiakasvastaava koordinoi asiakkaan palveluja ja kokonaisuutta, hänellä on asiakkaan kokonaistilanne hallussa. Asiakasvastaava konsultoi muuta Työkyvyn tuen tiimiä tarvittaessa.

Toteutuspaikka
Tampereen kaupungin kahdella eri terveysasemalla
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Senja Miettinen

Luotu

28.05.2021

Viimeksi muokattu

30.11.2022
Ratkaisun perusidea

Työkykykoordinaattorit sote-keskuksissa voivat toimia asiakasvastaavan roolissa ja tehtävissä työkyvyn tukea tarvitsevien asiakkaiden osalta.

Asiakasvastaavana toimii asiakkaan tilanteen kannalta soveltuvin ammattilainen tiimistä asiakkaan palvelutarpeen perusteella. Asiakasvastaava nimetään yhteisvastaanoton yhteydessä, kun selviää soveltuvin työntekijä asiakasvastaavana toimimiseen asiakkaan tarpeista käsin. Tarvittaessa sote-keskuksen työkykykoordinaattori toimii asiakasvastaavana.

Asiakkaan kanssa sovitaan asiakasvastaavasta ja se kirjataan asiakassuunnitelmaan (HOSU, Pegasos/Kanta). Asiakassuunnitelma pyritään tulostamaan asiakkaalle, jolloin se on myös muun verkoston käytettävissä. 

Asiakasvastaava keskustelee asiakkaan kanssa tarvittavista palveluista asiakaslähtöisesti, tarkentaa suunnitelmaa ja tukee asiakasta sen toteuttamisessa. Asiakasvastaava konsultoi tarvittaessa muita tiimiläisiä asiakkaan tilanteesta ja tarpeista. Asiakasvastaava ohjaa asiakasta saamaan tarvitsemansa palvelut. Yhteydenottovälineinä toimivat sähköiset järjestelmät, etävastaanotot ja vastaanotot. 

Asiakasvastaava koordinoi ja osallistuu asiakassuunnitelman tekemiseen, järjestää verkostoneuvotteluja, pitää yhteyttä asiakkaaseen ja verkostoihin. Hän seuraa asiakassuunnitelman etenemistä. Asiakasvastaava tekee myös loppuyhteenvedon koostamisen jakson lopussa ja kirjaa tiedot asiakasrekisteriin. 

Seuranta sovitaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeen mukaan. Asiakasvastaava seuraa asiakkaan tilannetta yksilöllisen asiakkaan suunnitelman mukaisesti tai niin, että asiakas pääsee eteenpäin. 

Liitteessä kuvat asiakasvastaavan roolista ja tehtävistä esimerkkiasiakkaiden palvelupoluilla (30.11.2022), jotka on tuotettu Pirkanmaan työkykyhankkeen teematyöskentelyssä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä