Tavoitteena on mallintaa asiakkaita osallistavaa asumissosiaalityötä Seinäjoella. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu on siirtymässä hyvinvointialueelle vuoden 2023 alusta. Toimintamallia kehitetään keskellä sosiaalihuollon suurinta muutosta, jossa sekä rahoitus että rakenteet muuttuvat. 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämisen pohjalla oli kokemus, että Seinäjoella työikäisten palvelutehtävässä sosiaalityö painottuu liikaa korjaavaan toimeentulotukityöhön. Työssä pystytään reagoimaan lähinnä toimeentulotulotukea koskeviin akuutteihin asioihin ja selvittämään akuutit kriisitilanteet (esim. häätöuhka, sähkön katkaisut). Työntekijät kokevat, ettei aikaa ja resursseja ole riittävästi osallistavaan työskentelyyn eikä pystytä edistämään riittävästi asiakkaan omaa toimintakykyä asioiden osalta. Pitäisi löytää keinoja osallistaa asiakasta omassa prosessissaan. 

 

Tavoiteltu muutos

Asiakkaan osallisuutta tukevampaa ja osallistavampaa tapaa tehdä asumis- ja taloussosiaalityötä. Mahdollisuus tarttua asiaan jo ennen tilanteen kriisiytymistä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat aikuissosiaalityön asiakkaat ja työntekijät.

Tietoa mallinnukseen on koottu:

1. ) Omista kokemuksista yksilöasiakkaiden kanssa työskenneltäessä (osallisuus omassa prosessissa, luovat ratkaisut)

2.) kokemusasiantuntijan toipumispolun kautta yksilöhaastattelusarjan kautta

3.) Kokemusasiantuntijoista kootun kehittäjäasiakasryhmän tapaamisista

4.) Yhteiskehittämisryhmän tapaamisista (paikalla asumisneuvonnan, aikuissosiaalityön sekä tukiportaan työntekijöitä sekä kokemusasiantuntijoita. )

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Asumissosiaalityössäkin voitaisiin käyttää sosiaalisen kuntoutuksen palveluita ja menetelmiä.  Tämän kokeilun yksilötyössä on käytetty sosiaalisen kuntoutuksen yksilövalmennuksen menetelmiä. Sosiaalisen kuntoutuksen prosessikuvaus ja palvelukuvaukset löytyy OSMO-hankkeen sivuilta. Yksilövalmennuksen osalta toimintatavan avausta löytyy tarkemmin myös ko. sivulle linkitetystä opinnäytetyöstä Sosiaalinen kuntoutus -näkökulmia palvelumallin muotoiluun.

OSMO-hankkeen sivuilta löydät materiaalia myös asiakasosallisuuteen liittyen:

Pysähdy-Kysy-Kuuntele-Toimi yhdessä  -asiakkaan osallistaminen alkaa pienistä teoista ja muutoksista toimintatavoissa.

Liitteet
Kuva
osallisuuden periaatteet
Ratkaisun perusidea

Asiakkaiden osallisuutta omassa prosessissaan asumis- ja taloussosiaalityön osalta voidaan tukea monin eri tavoin. Mallinnuksessa ratkaisuja on lähdetty kokoamaan asiakkaiden sanoittamien asioiden kautta. Jo pienillä teoilla voidaan lisätä asiakkaan osallisuutta ja mahdollistamalla työntekijälle pidempi ajankäyttö yhden asiakkaan osalta, pystytään asiakkaan prosessia viemään intensiivisemmin eteenpäin myös yhdessä ja löytää juuri tälle asiakkaalle toimivimmat ratkaisut. Täydentävän toimeentulotuen rohkea käyttö asiakkaan prosessin tukena erilaisissa tilanteissa. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteiskehittäminen on yksi hyvä keino saada asiakkaiden ääntä kuuluviin ja nostaa työntekijöiden tietoisuuteen erilaisia asioita. 

Kehittämistyön aikana ja sen jälkeen riittävä resurssointi, jotta sekä työntekijöiden osallisuus prosessissa että pitkäjänteisempi asiakastyö on mahdollista.

Työntekijöiden osaamisen varmistaminen osallistavien menetelmien, asiakkaan kohtaamisen ja asiakkaan motivoinnin osalta. 

Työntekijöiden avoimuus ja rohkeus kokeilla tehdä asioita erilaisin tavoin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Riittävät resurssit/kohtuulliset asiakasmäärät, jotta työntekijöillä riittävästi aikaa tehdä laajemmin jalkautuvaa ja osallistavaa työtä.

Osaamisen varmistaminen: Työntekijöiden taito kohdata asiakas ja motivoida asiakasta.

Malli on toimintaympäristö huomioiden sovellettavissa eri alueilla. 

Työnohjauksen varmistaminen työntekijöille ja mahdollisille mukana oleville kokemusasiantuntijoille.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ei vielä arvioitu